Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

En fråga ang Ultimax remmen enligt deras tabell är det XS 821 som skall motsvara 383 remmen och inte XS 803
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Prickskytt skrev:En fråga ang Ultimax remmen enligt deras tabell är det XS 821 som skall motsvara 383 remmen och inte XS 803
Prickskytt har alldeles rätt !
E-Tec'en skall ha XS 821 som är 39 mm bred och 1116 mm lång.
SDI'n skall ha XS 803 (som ersätter org.rem 197) som är 36,5 mm bred och 1123 mm lång.
Jag var nog lite insnöad på SDI'n då jag rekommenderade rem. :lol:
Borde inte XS 821 passa även SDI motorn då 383-remmen gör det ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

:fakta: Så här ligger det till:

* BRP 161 = Carlisle Ultimax XS-803

* BRP 383 = Carlisle Ultimax XS-821

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

2010 EXPEDITION 600 H.O. SDI 600 417-300-197=XS803
2010 EXPEDITION 1200 4-TEC 1200 417-300-383=XS821. Kan ju iofs vara fel på denna lista (ja ja den gäller Ski-Doo) men den hittade jag hos Laitis.Förövrigt så var just -197 originalrem på Commander/Adventure 2010 enligt sprängskiss.Jag har också läst någonstans att XS 803 ersätter -166 så du har säkert också rätt... :hello: För övrigt har det förekommit en och annan XU med felande variatorlinjering,se till att få det kollat som första åtgärd...
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Nu är mampa setupen monterad enligt goda råd på forumet, fjäder 130/350 samt 414 ramper i primären. Var lite orolig att den skulle bli okörbar med värsta fjädern. Har bara provkört lite i kväll när det var klart, men den stora skillnaden är att jag kommer att kunna använda 2an igen, den känns väldigt mycket starkare från start. Smyga går det med den också till min stora förvåning, kan åka 3km/h med jämn gas. När jag hade bestyckat om åkte gamla 383 remmen tillbaka utan att jag justerade remhöjden, bara för att få en jämförelse utan att ha ändrat en massa variabler. Började som innan att starta på 1an (som jag har kört med för det mesta i år, den går ju faktiskt 110 på mätaren på 1an) kom bara en liten bit så kändes det som att den var för lågt växlad för att det skulle kännas naturligt att åka led i 30-40 på 1an. I med 2ans drev och då kändes den stora skillnaden, den drar riktigt bra redan från stilla stående, tidigare har man inte viljan starta på 2an om man stannade på leden i en hyfsad uppförsbacke. Nu drar den lätt iväg, monterade sedan XS 821 remmen och justerade remhöjden. I morgon skall jag försöka köra in den, så får vi se om den räcker längre än 50 mil. Kommer väl med fler observationer när jag hunnit köra lite . Tack alla för goda råd.



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.084276,18.330932
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Glömde en sak, tillslaget blev mycket riktigt 3500 varv.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.084052,18.330673
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

197 är föregångaren till 383 så hittar ni en 197:a hos handlaren är den nog 2-3 år gammal

http://www.ultimaxbelts.com/
Carlisle XS.jpg
BRP
BRP Drive belt specs.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Kul att du vågade prova "Mampasetupen" som inte alls är från Malmberget utan från Diabloracing här på forumet.
Efter att ha fått tipset av honom upptäckte jag att ÅF här på orten använde samma recept med stor framgång.
Jag upplevde att maskinen blev vassare och betydligt roligare att köra.
Med denna kalibrering blir ettans växel mer en lågväxel att använda vid tyngre körning.
Precis som många Lynx Utility-maskiner varit ända fram till Yeti 600:an
(säkert med ett och annat undantag).
Vi är många som vill köra på tvåan mest hela tiden då maskinen får betydligt bättre "drive" än på ettan.
Ser att man överlag gått över till bredare variatorremmar...
Vad är fördelen förutom den uppenbara att det finns mer att slita på ? :think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev: Ser att man överlag gått över till bredare variatorremmar...
Vad är fördelen förutom den uppenbara att det finns mer att slita på ? :think:
Har mer att göra med verkningsgrad över ett bredare område inom samma variatorsystem,
då dessa sägs kosta lika mycket att utvecka som en ny motorgeneration.
Ökad bredd ger inte direkt mer att slita på utan de gamla beprövade måtten på max 1/8 dels tum i slitage innan byte funkar ännu, redan vid 1/16 slitage så växlar det annorlunda både upp och ned.
Det var ju bättre förr, har en rem kvar från den gamla enstånkade oranga saken som har originalbredd på ca 30 mm men är nedsliten till 12 mm, funkar lika bra i alla fall även om den numera är reserv.

Här finns en del matnyttigt
http://www.gates.com/index.cfm?location_id=3850
Beppoe
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 januari 2012, 14:12
Skoter: Lynx Commander e-tec

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Beppoe »

Lynxfun skrev:Slarvar fabriken vid hopmonteringen utav sekundärvariorn så kan förspänningen vara alldeles för låg eller tom 0 i förspänning.
(vilket ett antal maskiner hos min ÅF visat genom i stort sett 0 i förspänning).
Följden är att sekundären (QRS) växlar på för tidigt,
kombinerat med clicker 4 eller 5 så blir det multipeleffekt åt fel håll med precis den nedsatta funktion du beskriver.

Känns som troligt att din förspänning behöver justeras,
sätt den runt 7 kg så får du ett startläge att utgå ifrån.
Äntligen fick man provköra efter service och variatorjustering.
Mycket riktigt så var det ingen förspänning på sekundären,
mekanikern sa att han spännt upp fjädern och när jag frågar hur många kg så visste han inte riktigt,
när jag sedan informerade att förspänningen ska vara ca 7kg
så fick jag till svar att så var nog spänningen på min maskin nu,
..det lät lite flummit.
Vid provkörningen så märkte jag direkt att den svarade mycket bättre på gasen,
men övervarvar ganska mycket, ligger på ca 8500v vid full gas i ca 3 dm lössnö.
Klickern ligger nu på 2.
Jag undrar om förspänningen blev för mycket på sekundären och om det är svårt att själv ändra förspänningen ?? :think:
Skriv svar