X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Rsveden
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak

Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?

Inlägg av Rsveden »

Får testa lite borstande med hagelbrakarkittet till nästa rengöring av RAVE:n, får inte skämma bort Lynxen för mkt såhär i början;)
Vad det gäller magnapullen vara eller icke vara så känns det som lite onödigt då den är makalöst lättstartad, startmotorn hinner knappt nudda variatorn innan motorn är igång. Känns som nödstartvarianten borde fungera bra om det skulle krisa!
Sedan vad det gäller dokumentationen av service i BUDS (eller vad systemet kallas) så har jag hört (tredjehandsuppgifter) att det inte är obligatoriskt ännu MEN from 2013 så ska det bli obligatoriskt för ÅF.
Hursomhaver så har jag skruvat ihop maskinen, provstartat, bräslestabiliserat och snart konserverat! Så nu fattas det bara snö!

Mvh
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?

Inlägg av Lynxfun »

Korrekt, inte obligatorium ännu.

Dock är det ett bra instrument för ÅF/GA att detektera vad som eventuellt kan hända i framtiden och att undvika onödiga garantifel som kan åtgärdas i ett tidigt skede då olika händelser ligger kvar även om de nollas ut efterhand (förutsätter att ÅF har det fullständiga BUDS programmet).

Också perfekt som ägare att i samband med varje service få ut historiken i pappers eller mail/pdf form oavsett vilken ägare i ordningen man är.

Dessutom ett sätt att stärka ÅF s ansvar och skyldigheter i samband med servicen.
Finns ju möjlighet idag för den mindre seriöse att vid t ex 50 mila byta kedje/växellådsolja, slå 2 pumpslag med fettsprutan i varje nippel, kryssa i boken och sedan fakturera 1000-1800 SKR för servicen.
Rsveden
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 april 2012, 19:41
Skoter: X-trim 600 e-tec, Rmk 700 166", Supertrak

Re: X-trim 600 E-Tec ( 2009 ) Ta loss dyna mm... ?

Inlägg av Rsveden »

Tja, jag är lite rädd att vår maskin inte fått någon större service fram tills nu trotts stämplar och lova lova. Orginal bränslefilter, skruvar, RAVE mm såg orörda ut. Men......svårt att veta! Nu är det fixat i alla fall.
ÅF hade i vart fall en ordentlig (typ 20 min) upplysning/genomgång om hur värdelös dagens bensin är och då framförallt 95 okt. Kändes som att så gott som alla motorproblem orsakas av soppan enligt honom, hoppas det var ett försök att avleda från tillverkarna/Åf:s åtaganden!

Mvh
Skriv svar