Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av RannerKing »

Som mountain/ lössnöfjädring så är det bara bra att den är mjuk. Men den ska ju givetvis kunna äta lite gupp ändå...

Rutorna till Cobran verkar vara av sämsta möjliga kvalité. Min var också sprucken exakt likadant. Synd, för dom ser bäst ut med ruta.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

hehe ja, ser lite ut som en padda.. ;)


blivit lite kabeldragnig nu, kommit en rejäl bit på det nya systemet!

Men har några frågor faktiskt..

1. det går ju 2 kablar från varvräknaren, den ena är väl en "givarkabel" och den andra är?
Var sätter jag "Givarkabeln", inte på dödarkabeln?

Bild


2. Jag gjorde ju en tank i rostfritt som ligger mot chassit, hur kommer oljesensorn reagera på det? olja verkar ju inte leda ström särskilt bra? Ska jag mata plus eller minus igenom till lampan?

3. Jag köpte en vattentempmätare på biltema, som jag läste 12v DC, kommer kommer den inte fungera alls då på växelström?

till kablarna i huven har jag använt mig av en 7ledarkabel, alltså släpvagnskabeln ungefär.
på de har jag räknat:

1. Plus för GPS och instrumentbelysning
2. Minus till lyse, gps och instrumentbelysning osv.
3. Helljus
4. Halvljus
5. Vattentempgivarkabel
6. Varvräknarkabel
7. oljevarningslampa.

Något jag har missat?

Återigen, all hjälp mottages om likriktning till GPS!

Såhär står ho för kvällen:

Bild
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av bcool »

Westinmx skrev:
1. det går ju 2 kablar från varvräknaren, den ena är väl en "givarkabel" och den andra är?
Var sätter jag "Givarkabeln", inte på dödarkabeln?

2. Jag gjorde ju en tank i rostfritt som ligger mot chassit, hur kommer oljesensorn reagera på det? olja verkar ju inte leda ström särskilt bra? Ska jag mata plus eller minus igenom till lampan?

3. Jag köpte en vattentempmätare på biltema, som jag läste 12v DC, kommer kommer den inte fungera alls då på växelström?

4. till kablarna i huven har jag använt mig av en 7ledarkabel, alltså släpvagnskabeln ungefär.
på de har jag räknat:

1. Plus för GPS och instrumentbelysning
2. Minus till lyse, gps och instrumentbelysning osv.
3. Helljus
4. Halvljus
5. Vattentempgivarkabel
6. Varvräknarkabel
7. oljevarningslampa.

Något jag har missat?

Återigen, all hjälp mottages om likriktning till GPS!
Åh, jobbigt att göra detta då man inte har skotern framför sig... Kan bli fel här... :think:

1. Från tändplattan kommer det ur 2 växelspänningsbärande kablar, avsett för belysning och andra laster. Har ej med matning till cdi att göra. Utöver detta ska du ha en "tändplattejord" från tändplattan. Hittat dom 3 kablarna? Varvräknarens 2 ingångar ska matas av vardera av dom 2 nyss nämnda växelspänningsbärande kablarna. Du måste alltså ha upp båda till varvräknarn, vilket hittills får det att se ut som att din 7-ledare inte räcker.

För att förenkla framöver så döper vi dom spänningsgivande kablarna samt tändplattejord till:
Gul = Spänningsgivare 1
Gul/Svart = Spänningsgivare 2
Svart = Tändplattejord
För att klargöra hur det funkar, så har du tex Gul till förbrukarna, och Gul/Svart till skoterchassie (kallas jord av vissa, men är inte det då vi pratar växelspänning, det är växelvågens "baksida")


2. Oljenivågivaren funkar på "samma sätt". Gul från tändplatta -> ena kabeln på givaren. Andra kabeln på givaren -> ena sidan av lampan. Andra sidan av lampan-> Gul/Svart från tändplatta (=skoterchassie).

3. Tror inte det kommer att funka. Det går koppla den över likriktaren OM givaren har två stift, varav inget av dom har kontakt med mässinghöljet på givaren. Om nåt av stiften har kontakt med höljet/gängan på givaren kommer du att få kortis i systemet. Mät och kolla!

4. Glöm GPS samt plus och minus ett litet tag. Du har nämligen inget av det. Än. Det återkommer vi till.

Var har du tändningslås osv? På orginalstället? Eller skrotat bort allt sånt? Varifrån räknar du med att börja med din 7-ledare som ska upp till huven? Var tänder du lysen? Hel & halvljus, har du knapparna på styret?

Glöm inte att någonstans ska det dit en voltregulator mellan Gul och Gul/Svart (Skoterchassie), annars blir ditt lampkonto lite dyrt...

Till instrumentpanel behöver du då alltså:
*Den sk. Gula kabeln (till varvräknare samt ena sidan på tempmätaren samt ena sidan på instrumentbelysningar om dom alltid ska lysa)
*Den sk Gul/Svarta kabeln (denna ska delas upp till framlyset, andra sidan av oljenivålampan, andra sidan av instrumentbelysningar, andra sidan av varvräknare. )
*Matning till halvljus (kommer orginal via Gul kabel -> tändlås -> hel/halvljusomkopplare)
*Matning till helljus (Se ovan)
* Kabel från tempgivare på toppen till andra sidan tempmätaren.
* Kabel från oljenivågivaren till ena sidan av oljenivålampan

Har jag missat nån jäkel nu?

Ska du sen dit med en likriktare, så ska du köpa en helvågslikriktare med 4 kablar (INTE den med 3 kablar!)

Då ska en kabel till skoterchassie (Gul/Svart), en kabel till Gul. Ut kommer + och -. INGEN AV DESSA + och - FÅR HA KONTAKT MED SKOTERCHASSIE (GUL/SVART) ELLER GUL!! Då går det åt h-e. Det ger kortslutning 50% av växelspänningsvågens längd = dåligt.

Likriktad + och - måste dras i kablar till sin förbrukare, i detta fall GPS'en (och ev tempmätaren). Och då är vi uppe i 8 kablar till instrumentbrädan.

Tror att det mesta stämmer, får korrläsa mig själv imorgon då man är lite piggare... Hehe... :slå:

Åh, just det. "Tändplattejorden" ska bara till skoterchassie om jag minns rätt... :think: :think:

Återkom med frågor om jag gör dåligt med "sense". :P
Senast redigerad av bcool den 7 februari 2012, 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Mycket vettig info! Det gör mycket "sense" ;)

Om varvräknaren bara går att sätta på mina "plus och minus" som är dragen upp i huven så borde en sjuledare räcka? Eller är jag ute och cyklar?

Då blir det som på bilden:

1. Plus -> instrumentering, GPS, tempmätare och varvräknaren.
2. Minus -> allt i huven inkl lyse.
3. Helljus
4. Halvljus
5. Ojlegivare
6. Tempgivare
7. tempgivare = Grön på ritningen?

Ritade ett schema i paint som du kan kika på, grötigt men men.

Läste lite om likriktning igår och hittade likriktare på kjell med fyra stift som pallar/gjord för 50w vilket bör räcka för GPS och Tempmätare..? :D

Bild
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av bcool »

Jao, alltså så länge du bara kör växelspänning till förbrukarna så räcker ju kablarna. Men om du ska ha dit likriktad + och - så behöver du mer. Förslagsvis drar du all likriktad spänning i en separat 2-ledarkabel, så är den lättare att känna igen.

Får kolla din ritning senare i kväll, återkommer!

Edit: Har du kollat upp tempgivaren?
Har den 2 stift?
I så fall: Om du ohm-mäter mellan stift1 -> gängade delen, ger det utslag på mätarn? Om du ohm-mäter mellan stift2 -> gängade delen, ger det utslag på mätarn?

Om mätningen ger utslag, eller om den bara har ett stift går den sannolikt inte att använda, som jag skrev tidigare.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Givaren har 2 stift, och det stod att gängtejp ej får användas pga dålig jord, så förmodligen jordar den i toppen...

Ang likriktningen så hade jag tänkt att det skulle ske uppe i huven, efter sjuledaren :) så jag slipper ytterligare två extra kablar för likström.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Kollade givaren idag, ger inget utslag på någon av kablarna tillsammans med "proppen".

Så den borde fungera utmärkt!
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av bcool »

Värm upp den till 50-70 grader och mät igen! Kan bli annorlunda då. Tror dock inte det, den borde haft ett grundmotstånd vid rumstemperatur om den är uppbyggd som jag först befarade.

Har du fått nåt skoterföre ännu?
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Ska jag testa att koka upp lite vatten och testa?


Skoterföre och skoterföre, de är åtminstånde vitt på backen :)

Har en åre-resa som väntar i mitten på mars :)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Har pysslat lite med elen på sistånde, nästan klart.

Packningen till kedjehuset hade legat fel och därmed inte tätat, vilket den inte skulle göra denna gång heller.
Har heller inge lust att vänta på en riktig packning så jag köpte en grövre soppaslang som var 6mm invändigt och klippte upp den, har nu dragit åt locket och pyttsat i olja.
Än så länge verkar det fungera, får se imorgon om det är en pöl under.

Bild


Otroligt nära teståka nu!
Skriv svar