X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyn och matt funderingar... ?

Inlägg av Rasmussen »

Jo tack jag märkte det, tummen har fått sig ett nytt rött streck :P

För den lilla prisskillnaden och att det är mera genomtänka a-armar så känns det som att det är lika bäst att gå på det nya kitet som du skriver.
Faasen att det här kommer bli fint :D

Tack för input, och trevlig helg!

//a
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyn och matt funderingar... ?

Inlägg av RannerKing »

Där ser man, garanterat fler som härdat sina fingrar i en Lynxboggie genom tiderna. Det är sällan något som är lätt i en sådan.

För att förtydliga fördelen med böjda A-armar, bakre delen i nya modellen är inte uppböjd.

Om ett föremål skulle sticka upp och ta i armen och den tar i främre delen så kan man räkna med skada i armen och dess infästning enligt momentarmsprincipen. Med den "nya" böjda armen så har du helt klart bättre bemötande mot snön och vid eventuella föremål som hoppar upp ur snön (Springbjörk & vandringsstubbar vanligtvis) så har man större chans att dessa tar i bakre röret som i dessa fall inte ger lika stor inverkan i chassiets infästning. Sen så ser dom mycket mer genomarbetade ut och kanske är mer värda vid försäljning av skotern i fråga...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Aha se där, ja det kommer då bli ett lyft vilket som.

Då kommer det en uppföljningsfråga på just boggien och att få tillbaka den där den satt från början, finns det något tillvägagångssätt som är enklare än det andra och finns det någonting speciellt att tänka på som ev underlättar proceduren? tex montera fast drivaxlen ordentligt först ?
Ha skotern på sidan eller hissa upp den ? släpp/spänn fjädring ? våld våld och våld ....

//andreas
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av RannerKing »

Boggien är ganska enkel att få dit. Jag brukar börja framifrån.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Ah jag börjar med att ha den upphängd bak så får jag se hur det går, och arbetar mig bakåt helt enkelt.
Var förbi min lokala handlare idag och hittade ett 36" kit som låg och samlade damm så det fick följa med hem. (nu blir det nudlar....)
Känns med andra ord som att jag har helgen räddad :)

Skål! :S

//andreas
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Jo men fasen mattan är på plats och saker och ting börjar se bra ut, så då var väl nästa steg att ta mig an framvagnen.

Fick syn på detta när jag tog lös pipan, och jag tror att det första ordet som for ur mig var " förbannade klåpare"
Bild

//andreas
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av RannerKing »

Någon skruv till grenröret lossnar nästan alltid.

Jag brukar ha för vana att kolla så dom sitter med rätt moment efter varje säsong.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Ok då behöver jag inte grubbla på det, bara fixa med andra ord :)

Fick mig en annan överraskning när jag gick igenom 36" kitet, verkar som att det är en blandning av grejer från det nya och det gamla.
Det enda som går att härleda till det nya kitet är just a-armarna som är böjda, allt annat inklusive TVÅ uppsättningar manualer från det gamla.
Känns som att de tagit de gamla armarna till någon som behövde dem och sedan beställt hem nya och kastat ned i lådan, eller någonting i den stilen.
Är det någonting jag borde lägga energi på att åka in och påpeka eller är det bara skruva på och vara glad.

Tänkte mest på om det var någon avgörande skillnad på dämparna eller något annat i paketet.


//andreas
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av RannerKing »

Det är det som skiljer kittet från det gamla.

På tal om skruvar som man bör efterdra, Boggien brukar ha en tendens att lossna.
Använd gärna gänglåsning och dra med rätt moment. Känn så dom sitter efter varje säsong.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Tackar ödmjukast för svar och tips :)

Då blir det försöka få tid det till helgen, ska bara få lös alla jäkla armar och stag först. Älskar manualer som säger att man skall slipa om blocknycklar så man kommer åt allt :D, vilket jävla göra men samtidigt så får det väl inte vara för lätt heller...... :fakta:
Skriv svar