Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?
Re: Boondocker-800 154" ( 2013 ) Äter kedjor... ?
Ok kan ju vara värt kolla upp.
Ska tydligen också ganska nyligt ha gått ut påbud från BRP att man ska passa sej hemskt noga för att använda piratdrev.
Sen om det finns någon som helst bakgrund till detta eller om det är tillverkarens egenintresse som talar vet jag inte.
Ska tydligen också ganska nyligt ha gått ut påbud från BRP att man ska passa sej hemskt noga för att använda piratdrev.
Sen om det finns någon som helst bakgrund till detta eller om det är tillverkarens egenintresse som talar vet jag inte.
Verkar som att boven i dramat är att smådreven från Duells har något fel form på kuggarna.
Kedjan äntrar tydligen kuggen fel så drevet beter sej som att det har lite fel delning,
detta gör att all kraft ligger på bara ett enda kugg iställer för att sprida ut sej på flera.
Detta är väl inget som vi kommer att kunna bevisa till 100% men nyaste kedjan har då nu passerat 50 mil i alla fall med ett orginaldrev.
Kedjan äntrar tydligen kuggen fel så drevet beter sej som att det har lite fel delning,
detta gör att all kraft ligger på bara ett enda kugg iställer för att sprida ut sej på flera.
Detta är väl inget som vi kommer att kunna bevisa till 100% men nyaste kedjan har då nu passerat 50 mil i alla fall med ett orginaldrev.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Attans! Jag som nyligen köpte piratdrev till min! (Rinab)
Nåväl, hoppas det löste sig för dig i alla fall.
Nåväl, hoppas det löste sig för dig i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Borde väl gå fint om man köper både TEAM's drev och teams kedjor,
borde ju passa med varann.
Duell här i Finland säljer iaf TEAM's grejer.
borde ju passa med varann.
Duell här i Finland säljer iaf TEAM's grejer.
De Duellsdrev vi har haft problem med är frästa/skurna ur stångmaterial.
Dom flesta andra, TEAMs och BRPs orginal bla, är pulversmiden och man
ser tämligen enkelt skillnad på dom.
Jag säger vi för en polare har också gått hårt åt kedjorna här i vinter och har
kört på samma sorts Duellsdrev.
Nu har vi orginaldrev båda två.
Dom flesta andra, TEAMs och BRPs orginal bla, är pulversmiden och man
ser tämligen enkelt skillnad på dom.
Jag säger vi för en polare har också gått hårt åt kedjorna här i vinter och har
kört på samma sorts Duellsdrev.
Nu har vi orginaldrev båda två.
Senast redigerad av simon den 8 april 2013, 08:47, redigerad totalt 2 gång.
- superpalten
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Ska tilläggas att det finns tusentals drev från Duells som inte har orsakat kedjebrott ute i Sverige.
Jag har kört på Duells drev dom 10 senaste åren utan kedjebrott.
Jag har kört på Duells drev dom 10 senaste åren utan kedjebrott.
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Har också kört på Duells länge,
men då med maskiner med lägre effekt.
Men med Pirat prylar händer det ju att en lite större andel
av produkten inte riktigt håller måtten.
men då med maskiner med lägre effekt.
Men med Pirat prylar händer det ju att en lite större andel
av produkten inte riktigt håller måtten.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Senaste kedjan har nu passerat 110 mil med orginaldrevet så bättre har det blivit. Bytte olja före påskhelgen och såg då inga nya spår i sträckaren, (avbrutna plattor skär ofta in ett "skvallerspår" i kedjesträckaren, oftast enklare att få syn på än en enstaka skadad platta).
Ska öppna kedjehuset igen nån dag här framöver och kolla till kedjan ordentligt.
Vi gjorde förövrigt ett försök med ett slirdrev, (ett som en tävlingsåkande polare bytt ut för att det slirade för lätt).
För att rubba det första gången så fick vi upp i ca 740Nm men när det väl rubbats en gång så fick vi sänka till närmare 600Nm för att det skulle ta fast igen. Drevet hade legat ett tag i det fria så det kan väl hända att det har runnit ur lite olja och detta gjorde den stora skillnaden mellan första och andra momentet. Nu ska vi se om vi hittar ett nytt slirdrev att prova för att se skillnaden.
Nämde tidigare att jag jobbar på ett kit för att montera slirdrev på standard drivaxel. Före påsk monterade jag det första kitet för prov på polarens -13 RE 800. Ska bli kul att se hur det funkar och om hans kedjor klarar sej bättre än innan.
Ska öppna kedjehuset igen nån dag här framöver och kolla till kedjan ordentligt.
Vi gjorde förövrigt ett försök med ett slirdrev, (ett som en tävlingsåkande polare bytt ut för att det slirade för lätt).
För att rubba det första gången så fick vi upp i ca 740Nm men när det väl rubbats en gång så fick vi sänka till närmare 600Nm för att det skulle ta fast igen. Drevet hade legat ett tag i det fria så det kan väl hända att det har runnit ur lite olja och detta gjorde den stora skillnaden mellan första och andra momentet. Nu ska vi se om vi hittar ett nytt slirdrev att prova för att se skillnaden.
Nämde tidigare att jag jobbar på ett kit för att montera slirdrev på standard drivaxel. Före påsk monterade jag det första kitet för prov på polarens -13 RE 800. Ska bli kul att se hur det funkar och om hans kedjor klarar sej bättre än innan.
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Vore bra med en "Update" på detta !simon skrev:Jag jobbar på ett kit för att montera slirdrev på standard drivaxel.
Före påsk monterade jag det första kitet för prov på polarens RE-800 ( 2013 ).
Ska bli kul att se hur det funkar och om hans kedjor klarar sej bättre än innan.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Polaren körde med detta resten av säsongen utan problem. Han ska flytta över det på nya skotern nu. Vi kollar på att försöka få tag på de Lynx originaldelar som behövs till bättre pris så kitet inte blir så dyrt.
Som vanligt så har alla inblandade mycket att göra så när det skulle kunna vara klart vet jag inte.
För min egen del upphörde problemen när jag började köra med originaldrev igen, så oavsett vad Duells påstår så var det något bekymmer med dreven dom sålde i fjol.
Som vanligt så har alla inblandade mycket att göra så när det skulle kunna vara klart vet jag inte.
För min egen del upphörde problemen när jag började köra med originaldrev igen, så oavsett vad Duells påstår så var det något bekymmer med dreven dom sålde i fjol.