Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av 2stroke »

_Glenne_ skrev:Som sagt, 800 pipan är ju inte rätt!
Men REV'en som vi ska ta variatorerna har också 800 pipa och den går som ett skott,
borde ju inte funka sämre på min?
Helt sant,
men du bör se till så att din motor först går som den ska innan du lägger ner pengar/arbete/tid på annat !
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Har börjat sökt efter en 600ho pipa, får se om man får tag på nån..



Provade för övrigt team sekundären från polarens rev 440/700 och då varvade han mer, ca 7900rpm och höll sig där i kring, kanske sjönk ett par hundra varv på sin höjd, men kändes fortfarande inte som "rätt klipp" i maskinen, så vi provade även hans primär men då blev det sämre än med min primär!

Så nu har vi satt tillbaka min primär igen och ska prova spänna upp min sekundär och se om det blir till det bättre..

Variatorerna är fräscha i bussningar osv..


Men grejen är ju den att man vet ju inte om nån tidigare ägare har lekt variatorguru så dom är helt felbestyckade heller, nu är ju jag rookie på variatorer men har en uppsättning ihåliga viktpinnar att prova med om jag vill istället för nuvarande helgjutna.
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Nu har vi provat spänt upp sekundären och det var klart mycket bättre!
Dock inte helt 100, men nu varvar han närmare 8000rpm och sjunker inte alls mycket,
men ska prova spänna upp den ännu mer imorgon.

C och 6 ställde vi sekundärfjädern på och ett halvt varv förspänning eller vad det heter...
ska prova med tre fjärdedelar-ett varv och se, hoppas man kan spänna så han övervarvar istället så man kan ställa ner clickern från 6an till 3-4 på primären.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av 2stroke »

_Glenne_ skrev:1. Nu har vi provat spänt upp sekundären och det var klart mycket bättre!
Dock inte helt 100, men nu varvar han närmare 8000rpm och sjunker inte alls mycket,
men ska prova spänna upp den ännu mer imorgon.
C och 6 ställde vi sekundärfjädern på och ett halvt varv förspänning eller vad det heter...
ska prova med tre fjärdedelar-ett varv och se, hoppas man kan spänna så han övervarvar istället.

2. så man kan ställa ner clickern från 6an till 3-4 på primären.
1. Tag en bild på din sekundärvariator och lägg in här i tråden så att man ser vilken typ av sekundär variator du har !
En vanlig BRP sekundär ifrån 2005 går ej att justera förspänningen på !

2. Du skall inte ha ställskruvarna på primär variatorn på något annat än #3
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

2stroke skrev:
_Glenne_ skrev:1. Nu har vi provat spänt upp sekundären och det var klart mycket bättre!
Dock inte helt 100, men nu varvar han närmare 8000rpm och sjunker inte alls mycket,
men ska prova spänna upp den ännu mer imorgon.
C och 6 ställde vi sekundärfjädern på och ett halvt varv förspänning eller vad det heter...
ska prova med tre fjärdedelar-ett varv och se, hoppas man kan spänna så han övervarvar istället.

2. så man kan ställa ner clickern från 6an till 3-4 på primären.
1. Tag en bild på din sekundärvariator och lägg in här i tråden så att man ser vilken typ av sekundär variator du har !
En vanlig BRP sekundär ifrån 2005 går ej att justera förspänningen på !

2. Du skall inte ha ställskruvarna på primär variatorn på något annat än #3
Är du säker?
Hörde att det är från -06 det inte går att justera förspänningen,
men givetvis är det ju inte säkert att det stämmer för det :)

Nej, hört det jag också, att den ska stå på 3'an hellst men 4'an är acceptabelt :)

Men iallafall så är det en stor skillnad på maskin sen vi spände sekundären även om det inte är riktigt bra...
47 stod det på helixen och fjädern var VIT
(om nu det spelar nån roll och nån har koll på vad det är)

Nu börjar det skymma ute och har sån kass kamera på mobilen
så fixar en bild imorgon när det är ljust :)

Det är iallafall 3st skruvar på framsidan som man justerar remmen med, insex med låsmutter
(typ som på TEAM fast dom bara har en skruv) om det säger nånting !?

Fick tag i en sekundär igår och provade med som skulle va till en RE-600 -08 och den lättade man på 3 bultar på och vred en "bricka" med olika lägen på för att justera remmen.

Tänkte detta kanske säger mer om vad det är för variator.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av 2stroke »

_Glenne_ skrev:1. Det är iallafall 3 st insex skruvar med låsmutter på framsidan som man justerar remmen med.

2. Fick tag i en sekundär igår och provade med som skulle va till en RE-600 -08 och den lättade man på 3 bultar på och vred en "bricka" med olika lägen på för att justera remmen.

Tänkte detta kanske säger mer om vad det är för variator.
1. Låter som om du har en äldre BRP sekundär variator som kallas "Formula".
På denna går det att justera fjäder spänningen.

Formula sekundär variator:
Bild


2. Låter som en typisk sk. "HPV-27" sekundär variator.
På denna går det ej att justera fjäder spänningen.

HPV-27 sekundär variator:
Bild
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Tycker inte den första stämmer överrens med min, men den nedre ser ut som den jag lånade igår.

Om jag minns rätt så ser min variator ut som på min gamla enduro 600 -01
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av 2stroke »

:think: Finns även 2 stycken till sekundär variatorer som använts men de är båda mera ovanliga.
Den ena är förgångaren till HPV-27 , kallas LPV-27 och den andra är BRP's 1'a variant av sk. "rullsekundär" som fanns under en mycket kort tid.


* LPV-27:
Bild


* BRP's egen rullsekundär:
Bild
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Ajjemen, nu är ju inte jag superkunnig så jag vet faktiskt inte så mycket om det där, därför jag vänder mig till er :)


Men ska fixa bild på sekundären imorgon..


Har kört lite längre nu också, tog en kvällstur till grannbyn och tankade kväll (ca 3 mil tur och retur) och märkte att han varva ganska precis 8000rpm ibland när det går lite lättare som på led eller vägen, i snön är han nere på 7500rpm :)

Men skillnaden motför när den införskaffades är stor och det jag har gjort är att bytt primärfjädern till en med högre start/sluttryck och spänt sekundären, så som jag sagt tidigare så tror jag att det blir "hyffsat bra" om man spänner den lite till, annars får man väll vikta ner primären lite :)



Sen undrar jag en sak till, vad gör diverse olika ramper för skillnad? Har inte skruvat TRA tidigare så vet inte så mycket om dom, men dom ger väll olika varv osv dom också? Högre respektive lägre siffror på ramperna, vad är skillnaden och vad gör dom beroende på siffror?


MVH
_Glenne_
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 februari 2013, 20:12

Re: Rave-440/700 ( 2005 ) Variatorbestyckning... ?

Inlägg av _Glenne_ »

Här kommer bild på sekundären..

Bild




Var för övrigt en tur på ca 6.5 mil idag, och bitvis varvade han 8200rpm idag, dock där det gick ganska lätt, men i snön vill han inte över 7500-7700rpm..


Hur mycket vågar man spänna sekundären? Som sagt, fjädern sitter i läge C på insidan och läge 6 på helixen (som det för övrigt står 47 på) samt ett halvt varv förspänning... Tänkte om man vågar spänna mer eller om fjädern ger vika?
Skriv svar