Sida 2 av 2

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 18:08
av Lynxfun
figo skrev:Okej tack för svar men är den för hårt eller löst spänd när den ylar vid fullt gaspådrag?
Ylar ?, vi är ju på väg mot fullmåne så ......!

Alllvarligt:
Ylar är som du uppfattar det så det är svårt att definiera i kristallkulan, visst har du spänt den för hårt kan man få en resonans som växer med varvtalet men det är enligt min uppfattning ett tecken på att t ex spännare, kedja eller drev är slitna, kanske t o m ett drivaxellager eller något annat i drivlinan på mag sidan som är på väg att ge sig.

Är det en maskin med några år på nacken, kanske 2:a handsköpt och du inte vet historik med drevning , rätt kedja eller hur jobbet gjorts så skulle jag iom det onormala ylandet du upplever rekommendera att öppna kedjehuset och göra en kontroll av delarna som nämnts ovan

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 19:33
av figo
Såhär är det. Jag och en kompis drevade om våra skotrar. Och kedjan och andra drevet har bara gått ca 80 mil. Efter vi lagt ihop allt och det så låter skotrarna med exakt likadant tjutande/vinande ljud. Låter som en fläktkyld Yamaha 500 :) vi har släppt på spänningen och det låter lite mindre men vet inte om man vågar släpps mer? Vad kan hända?

Ylande / Vinande ur kedjehuset

Postat: 25 januari 2013, 19:46
av 2stroke
figo skrev:Är kedjan för hårt spänd om det vinar/tjuter när man kör ?
figo skrev:Jag har spännt min kedja allt jag kan för hand och sedan släppt ca ett varv,
men det ylar/viner från kedjan.
Hur mycket vågar man släppa utan att riskera någonting ?
Vad kan hända om det är för löst ?
figo skrev:Är kedjan för hårt eller löst spänd när den ylar vid fullt gaspådrag ?
figo skrev:Jag och en kompis drevade om våra skotrar och kedjan och andra drevet har bara gått ca 80 mil.
Efter vi lagt ihop allt och det så låter skotrarna med exakt likadant tjutande/vinande ljud.
Låter som en fläktkyld Yamaha 500 :)
Vi har släppt på spänningen och det låter lite mindre men vet inte om man vågar släpps mer ?
Vad kan hända ?
YLANDET/VINANDET kan ha flera olika orsaker....

Några exempel:
1. Det är fullmåne... ( precis som Lynxfun skrev ) :lol:
2. För lång kedja i förhållande till vald utväxling vilket leder till att kedjan löper ogynnsamt vilket leder till vinande,
detta är effekt slukande.
3. Alldeles för spänd kedja.
4. Dreven ej parallella vilket leder till att kedjan inte går rakt,
uppstår ibland efter det att man har haft borta drivaxeln och ej linjerat dreven.

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 19:50
av Lynxfun
Ok,
då antar jag att det är på den BD 3900 du har,
antog första att det var en 09 eller liknande iom trådens rubrik.

Sensmoral: Maskin, årsmodell och eventuella moddningar är bra att nämna! ;)

Nåväl, då förutsätter vi att det är korrekta drev, kedjekonfiguration (antal länk i förhållande till drevning, att de är rätt monterade samt givetvis att de är av vettig kvalitet.

Händer inget särskilt om du lättar ett varv eller 2 från fullt inskruvat , blir bara lite mer slack dvs sekundären kan röra sig mer innan den driver.

Första timmarna med nya grejor så kör du ju ändå inte med extrema av/påslag utan låter grejorna jobba ihop sig :|

Personligen skulle jag köra 10-20 mil , kontrollera kedjespänning, köra en dag till och sedan byta olja och slutjustera kedjespänningen innan de totala fullgasäventyren.

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Byte kedjehusolja... ?

Postat: 25 januari 2013, 20:04
av figo
Ja tack ska du ha. Men får köra ett tag och se om det försvinner. Jag har kanske för starka nypor annars :)