Sida 2 av 9
Re: "Trenian"
Postat: 25 november 2012, 21:29
av RannerKing
Med ett smalt buntband så du bara kan trycka ner den halvvägs fjädrar den upp men slår ändå av motorn.
Re: "Trenian"
Postat: 26 november 2012, 18:33
av simon
Har fått en fråga om mer detaljer kring bagageracket.
Drog ut ett par screenshots från datorn som kanske visar mera tydligt hur det är gjort.
Började med att skissa upp en chassiedummy, (det är SkiDoo men dom är ju snarlika).
Tanken var att borra ur 4 av nitarna som håller kylaren och skruva klamren som håller racket där. Jag ändrade mej däremot och borrade nya hål istället då stålnitarna inte är det minsta kul att borra ur. Rören i racket är dock satta så att man kan sätta klamren i nithålen om man vill.
cadbild rack.jpg
Cadbild r...jpg
Vi har laser på jobbet så jag har fått utskuret gavlarna i 3mm stål. I gavlarna är det hål mitt för rören så jag har kunnat använda gängstång genom rören och dra ihop hela alltet med muttrar när jag svetsat ihop det för att det ska hålla sej rakt och fint. Sen så svetsade jag igen "skruvhålen", blästrade alltihopa och skickade iväg det på svartkromatering. Rören är tunnväggiga hydraulrör, 45cm långa. (rören är nog lite kortare i datormodellen än de jag gjorde i verkligheten)
Och innan nån frågar så nej, jag kan inte tillverka och sälja några av dessa, för det första så får man inte sälja saker med andras varumärken på, (går dock bra att tillverka för eget bruk), sen har jag inte riktigt tid heller med någon masstillverkning.
Re: "Trenian"
Postat: 1 december 2012, 00:32
av simon
Hade inte egentligen tänkt göra detta än men ledig fredag och ingen snö så vad gör man...
Dagens övningar;
Axel.jpg
Tied sekundären som ska dit är rundare om magen än QRSen ....
Klippt och sågat.jpg
Avslutade kvällen med ett antal lättare brännskador på fingrarna när jag medelst varmluftspistol och våld försökte skapa en täckkåpa för att täppa igen variatorkyddet igen. 6mm belagsplast var nog inte rätt utångsmaterial, får prova hitta mej något tunnare i morgon.
Re: "Trenian"
Postat: 1 december 2012, 14:17
av Meanis
Re: "Trenian"
Postat: 2 december 2012, 00:02
av simon
Jo jag har sett den där. Tyvärr så hade jag ingen glasfiber hemma så det fick bli ett andra kapitel med varmluftspickan i dag. Resultatet blev väl kanske inte vackert men det är inte lätt att utföra stordåd med en morakniv, en gammal oljedunk och en varmluftspistol..... förhoppningsvis funkar det tills jag får energin att smida ihop något vackrare.
Skydd.jpg
Re: "Trenian"
Postat: 3 december 2012, 15:30
av simon
Snavade föresten över denna i jobbdatorn, ritade upp den i fjol då Freeriden började söla olja från oljetanken. Har satt på två tre maskiner och det har passat på alla hittills. Har inga till salu men svarvkunniga kan göra en egen efter denna ritning och det bör ska funka. Finns visserligen köpes nu för vettiga pengar men mixtermakare finns ju alltid =)
oljetanksinsert.jpg
Re: "Trenian"
Postat: 6 december 2012, 23:07
av figo
Grymt projekt, kommer följas! Se till att uppdatera
Re: "Trenian"
Postat: 6 december 2012, 23:48
av simon
Det börjar väl i det närmaste vara "klart" nu, (om nu en skoter kan bli det).
Vad som återstår är lite variatormixter.
Har köpt på mej en omgång av vad vi anser vara alla 800'ors universalramper
och en omgång justerbara viktpinnar, väntar på snö nu så man kan göra testa.
Ska nog kosta på ett par slit_och_släng sidokåpor så orginalarna får fortsätta vara fina,
vi kör mycket i tät granskog så man tenterar gå rätt hårt åt dekaler....
Re: "Trenian"
Postat: 6 december 2012, 23:52
av RannerKing
Vad heter dessa ramper?
Skriv gärna vad du monterar i variatorerna!
Re: "Trenian"
Postat: 7 december 2012, 00:33
av simon
I Freeriden i fjol körde jag med en omgång ramper vi gjort själva. Laserskar fram ämnen i Hardox som sen slipades så dom blev i det närmaste identiska med 438. I den hade jag 21/45 drevning, orginal fjäder, (minns inte färgen, orginal FR -11), och pinnar som vägde i trakterna av 17g. Detta ihop med en Team Tied med en helix jag inte just nu mins vinklarna på.
I år plockade jag ut en omgång fabriks 438-ramper och har drevat om till 21/45. Blir att börja där jag slutade med Freeriden så får man se hur det slutar. Angående drevningen så är ju ett av TRA-variatorns problem att den tappar greppet om remmen mot slutet av utväxlingen, så då anser jag att det inte är så klokt att dreva så lågt att man hela tiden ligger närmare slutet.....
Vi gillar verkligen 438 ramperna till 800orna, rätt balanserat mot pinnvikt, fjäder och sekundär verkar det gå få att funka bra oavsett mattlängd och användningsområde. Freeriden hade Silkeslent inslag men rapp och med bra backshift kombinerat med inte alltför höga varv vid finåkning. (Jag är ingen variatorguru, men polaren borde doktorera i ämnet
)
438 sitter std i -09 RS 600 om jag inte missminner mej och är av någon anledning "tämligen billiga".
Skulle jag mot förmodan snava över en liten hög pengar till i vinter som verkar ha tänkt härskna om dom blir liggande så ska jag skaffa en P85 primärvariator och en omgång Heelclickervikter. Annars blir det till nästa säsong, bara boondockern sköter sej såpass bra att jag ska ha den två år