Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Allt om Lynx bredbandare.
grei
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2012, 19:31
Skoter: Lynx Commander -12

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av grei »

Det låter förhoppningsfullt att det inte verkar vara ett generellt problem på 12-orna. Jag har själv frågat ikring bland ÅF i trakten men ingen har fått några rapporter om extrem slidesbränning enligt dom. En bekant upplever sin maskin känsligare än årsm. 11 med förra boogien, en annan bekant har inga problem.

Så frågan är då varför min är så väldigt känslig? Därför hoppade jag på denna tråd för att möjligen få höra om fler har samma problem och tips om åtgärder.

Jag kör oftast ensam med liten last men märker att det blir ännu värre när jag har passagerare och pulka.

En sak som jag märkte direkt är hur litet "tryck" det är på boogiehjulen, dom går att snurra ganska lätt när maskinen står på hårt underlag, andra skotrar jag äger/ägt har samtliga haft hårdare "tryck", och det är ju boogiehjulen som ska bära upp så jag har lite funderingar på det. Slitaget har främst varit i böjen på boogieskenan, från främre yttre hjulet till bakre inre sedan i princip onött resten.

Jag tänkte också på plastkvaliten på slidesen, kan det vara så otur att jag fått två par "dåliga" eftersom problemet fortsätter med dom nya ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av Lynxfun »

Där är något att kolla , den omedelbara känslan är att boggiehjulen är felmonterade eller fel storlek då de inte, om de är rättmonterade bör gå att snurra när maskinen står på hårt underlag.

Kolla att det är rätta hjul dvs 141 mm #503 191 942 för de yttre samt #503 191 316 för de inre och att de sitter monterade på rätta avstånd.

Här kan du se ungefärliga avstånd med 141 mm hjul
XU Comm.jpg
Sedan får man förutsätta att det sitter rätt slidesskenor monterade :S men man vet ju aldrig, även finnar kan ju ha en dålig dag vid löpande bandet....


Mindre logiskt att du skulle fått 2 dåliga par slides så det lämnar vi därhän.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grei
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2012, 19:31
Skoter: Lynx Commander -12

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av grei »

Tack ! Jag ska kolla nr. när jag får tillbaks den från ÅF som ska försöka hjälpa mig med problemet.Jag kollade ett hjul när jag bytte slidesen och på det var det stämplat 141mm.
Boogiehjulen är monterade så att på höger sida sitter dom i främre fästhålen och på vänster sida i bakre.på det viset sitter dom inte mitt för varann detta för att hålla ner vibrationerna om jag får gissa.

Jag kör med ganska lös mattspänning, eller rättare sagt har jag släppt mer och mer på den, nu ett "rejält häng" i tro att det ska ge mindre nötning av slidesen,men det verkar ju inte ha hjälpt. Teorier/åsikter om det ?

Jag kan berätta om mina erfarenheter av isrivare: På förra skotern ,Lynx ST 600 hade jag modellen med enkelklo och en liten "puck" som fäste, på Commandern har jag den med dubbelklo.jag tycker bäst om den med enkelklo eftersom den borrar ner sig bättre i snö/is och så får man behålla den. Dubbelklon har lättare att hugga fast och slitas loss ,den ger sämre sprut när det är hårt och studsar mer vid hög fart.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av Lynxfun »

Har du stramat åt balatan jmf originalsetup.

Vid leverans var min i yttersta läget vilket inte funkar, dels för att det bygger på attackvinkeln i onödan men framförallt för att PPSn vill kinka i ytterlägena dvs en stramare balata ger en mer följsam boogie inom hela fjädringsvägen och det märks framförallt vid ihållande hård körning att maskinen svarar bättre både i boggie och framfjädring med en justering.

Att den är fullt utfjädrad alltid ger dessutom per automatik mer slitage på främre delen av slidesen, dessutom finns risken att vid hårdkörning knäcka stötdämparstången på originaldämparna om den "kinkar" i ytterläget.

Kastar in några bilder på ytterlägena för PPSn, det har funnits de som ansett att attackvinkeln på PPS blivit större och maskinen fått sämre framkomlighet pga det.
Jag vill hävda att dessa har totalt fel då som du ser den går ihop helt och egentligen mer än vad RCGn gör, tyvärr har jag inte hittat bilderna från RCGn i samma läge.
Alltså, vid praktisk körning och med strap o dämpare rätt inställda för lössnökörning dvs mjuka så finns inga negativa skillnader jmf RCG.
PPS 154 utfjädrad.jpg
PPS 154 max infj back.jpg
PPS 154 max infj front.jpg
Jo jag lossar alla dämpare och smörjer minst en gång per säsong, juckar mellan ytterlägena och smörjer igen, gjort så i många år även med RCGn och känslan är att boggien går mjukare då smörjfettet garanterat hamnat överallt där det behövs då smörjnipplarna är för få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grei
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 maj 2012, 19:31
Skoter: Lynx Commander -12

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av grei »

Jag vill först säga: Lynxfun:
Fantastiskt roligt med ditt angagemang och kloka råd, kunskap finns det märks!
Som rookie på forumet kan jag inte låta bli att visa min uppskattning!! :thumbsup:

Nåväl åter till ämnet. Balatan har jag inte rört, den är nog på yttersta läget på min med.
Eftersom slidesen bara är nött på främre delen så måste ju trycket varit störst där,
och stödjer boogiehjulen upp i minsta laget så är kortning av balatan en åtgärd jag absolut ska prova.
PPS-boogien är riktigt bra men jag upplever den lite stötig fram och samtidigt lite mjuk hur nu det kan gå ihop.
Som sagt balatan ska kortas så får jag se om även det blir bättre.

Nu ska bara få hem maskinen från ÅF, blir intressant att höra om dom har hittat nåt "fel" efter konsultation med BRP eller deras förslag få åtgärd om dom inte hittat nåt "fel".

Tiden eller rättare sagt snön rinner i från mig även om mycket snö och bra isar förtfarande finns här i fjällvärlden.
Man vill ju inte ligga sömnlös under lågsäsongen bara för det här
Tojken
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 oktober 2011, 11:07
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av Tojken »

Grei,
du slog huvudet på spiken!
Det är precis så jag upplevt min pps-boggie.
Samtidigt som den är mjuk i bakre dämparen så upplever jag den stötig i främre boggien.
Eller om det är så att den bottnar snabbt fram??
Funderar på att uppgradera dämperiet till nästa år.
Boondocker orginal eller KYB 46 HLCR..
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Isrivare... ?

Inlägg av Lynxfun »

grei skrev: PPS-boogien är riktigt bra men jag upplever den lite stötig fram och samtidigt lite mjuk hur nu det kan gå ihop. Som sagt balatan ska kortas så får jag se om även det blir bättre.

Tiden eller rättare sagt snön rinner i från mig även om mycket snö och bra isar förtfarande finns här i fjällvärlden. Man vill ju inte ligga sömnlös under lågsäsongen bara för det här
Tackar, tillhör den "gamla" sorten som vill ha koll på grejorna, bra när man står där med haveri i snöstorm.......

Ett annat tips om du börjar justera lite olika inställningar vare sig det är i boggien, framdämpning eller variator är att dokumentera vad du gör och vilka förhållanden du kör i så är det betydligt lättare att sålla de 2-3 inställningar du själv vill ha under säsongen.
Höjer upplevelsen flera steg att träffa rätt.

Jo, jag tycker PPSn är ett stort steg framåt även om en väl fungerande piffad RCG inte är fel.

Stötigheten i centerdämparen finns där för att den behövs vid hårdare körning, faktiskt så fungerar original C-36 dämparna riktigt bra , säkert mer än tillräckligt för de allra flesta.
Körde original till en början och hade möjlighet i februari efter ihärdig blåst och lössnö att testa ordentligt på en 10 km sträcka med upp till 1 meters "dyningar".
Inte en tillstymmelse till att ge upp eller ge de otäcka bakkickarna som RCGn gav och som vid hög fart ville skicka en på näsan utan både fram och bak jobbade riktigt bra.
Kan säga att det gick rejält mycket fortare än vad RCGn någonsin hade klarat av men alla flygturer var väl kontrollerade utan tendens till "nosedive".

Dock ger C-36 upp rätt fort om man hårdkör på skare eller efter led då det efter 10 min i högt tempo på knölig led blir lite cykelpump av dem.

Helt rätt, maskinen ska i sommarförvaring först när den är klar för nästa säsong
Tojken skrev:Grei, du slog huvudet på spiken! Det är precis så jag upplevt min pps-boggie. Samtidigt som den är mjuk i bakre dämparen så upplever jag den stötig i främre boggien. Eller om det är så att den bottnar snabbt fram?? Funderar på att uppgradera dämperiet till nästa år. Boondocker orginal eller KYB 46 HLCR..
Med största säkerhet bottnar inte centerdämparen utan den når en nivå när den behöver mer pisk!
Dra ett buntband om dämparstången och testa köra stenhårt så ser du att det finns kvar dämparaktion med ett par tre cm.

KYB 40/46 är nog kombinationen du ska kolla på, risken är att för att optimera dem så behöver du testa med några olika stackningar.

Eller också släng ett getöga på ASA, har kört en komplett uppsättning ca 100 mil och man kan lugnt säga att de förpassar både original C-36 och Boondockerdämparna i baksätet eller t o m i kofferten.

Framdämparna är helt suveräna redan från början och det finns möjlighet att kalibrera dem efter eget huvud, verkar orka med hur mycket som helst och har inte klarat att bottna dem helt trots idogna försök :)

Bakdämparna är riktigt riktigt bra och kommer att bli ännu bättre med lite justeringar.
Tempot går att höja rejält jämfört med originaldämparna och det går heller inte att bottna dem.

Behöver lite finjustering för att ge det lilla sista då framförallt centerdämparen kan bli lite elak när man pressar den nära max.

En av de största fördelarna är att dessa dämpare agerar efter behov dvs kör du lössnö är de mjuka och tillåter både skidor och boggie att agera mjukt, står du på svarar de upp och kör du stenhårt på hårt underlag skare/led så är de som hårdast utan att för den skull minska fjädringsvägen.
En annan fördel är att de är underhållsfria på ett annat sätt än dagens renoveringsbara så slår man kostnaden på 6-10 år och 3-4 maskiner så blir det inte dyrt.

För de allra flesta så är jag övertygad om att det räcker med att montera framdämparna, det höjer maskinens potential rejält, sedan är det ett mer personligt behov som får styra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar