Sida 2 av 3

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 9 januari 2013, 22:49
av MangE
Du, länk nummer två ser klockren ut :thumbsup:
Ska ta och kontakta dem imorgon så får vi se om jag kan få lite måttuppgifter eller om jag kan få ta en på öppet köp.

Stort tack :applåd:

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 11 november 2013, 22:45
av ersketi
Tjena MangE,
fått ordning på 3-6:ans varmgång ?
Snart kommer snön hit till Hälsingland. :tumme:

MVH/Erik Larsson

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 12 januari 2014, 18:27
av MangE
Hej Erik.
Äntligen hittat tillbaka till forumet :)
Och nej, började på idag och gick igenom maskinen, ska ta och beställa lite nya förgasargummin m.m.
Nu kanske dessutom snön kommer på riktigt.......
MvH Magnus

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 12 januari 2014, 18:38
av pullingteeth
Nyfiken på det här med termostaten och hur det går med att hitta en ny.

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 12 januari 2014, 18:54
av MangE
Alltihopa somnade in i våras, av två orsaker. För det första så strulade det till sig med mitt lösenord när jag gjorde en rensning av webläsaren, problemet var inte lösenordet till forumet utan till mailen så jag kunde ju inte begära ut ett nytt, detta gjorde att jag inte kunde komma åt länkarna längre :-P
I höstas så plockade jag isär maskinen och provade termostaten, den öppnar så tidigt som redan vid 45 grader och står fullt öppen vid 55 så det är förmodligen något som inte stämmer med den.
Hur som helst så fick jag ett annat problem i våras som jag inte heller har tagit tag i förrän nu, sista turen så gick den varm och började koka.
Jag har inte hunnit gå igenom allt ännu men impellern är i gott skick iaf så jag misstänker något förgasargummi eller liknande.
Tips mottages tacksamt.

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 12 januari 2014, 23:13
av 2stroke
MangE skrev:I höstas så plockade jag isär maskinen och provade termostaten,
den öppnar så tidigt som redan vid 45 grader och står fullt öppen vid 55
så det är förmodligen något som inte stämmer med den.
Hur som helst så i våras under sista turen så gick den varm och började koka.
Impellern är i gott skick iaf så jag misstänker något förgasargummi eller liknande.
Orginal termostaten ska börja öppna vid +42 grader Celsius.
GLS'arnas kylsystem är duktigt överdimensionerat så överhettningar ska inte vara något bekymmer.
Jag ser två troliga orsaker....
* 1. Du har inte lyckats tömma kylarna på luft ordentligt.
* 2. Termostaten är av dubbel verkande typ och ska samtidigt som den öppnar ut till kylarna även stänga utgången till "Bypass" slangen/kanalen.
Ibland så fungerar inte båda dessa funktioner till 100 % vilket leder till att motorn kokar.

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 14 januari 2014, 16:14
av MangE
Ah, då fungerar den som den ska på öppningstemperaturen i alla fall då.
Misstänker då att den felar ibland när den ska öppna till kylarna,
systemet var nämligen orört sedan något år tillbaka och jag har kört mycket i varma temperaturer tidigare utan några som helst problem.
Men termostaten är duktigt repad på känselkroppen så jag misstänker att den kanske fastnar ibland,
ska försöka få tag på en ny genom de tips du gav förra året.
Tack så mycket. :)

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 23 januari 2014, 22:12
av MangE
Nu är termostatproblemet löst, jag mailade storumans skoterskrot och frågade om de hade en termostat till nämnd maskin.
Nä svarade Johan på skroten, jag har ingen begagnad men jag har en ny :)
Beställde i Torsdags, I tisdags var den på plats och maskinen är provkörd och verkar gå som en klocka.
Termostaten öppnar uppenbarligen, god strömning i expansionskärlet är bevis för det.
Om den fortsätter att gå varm vet jag dock inte eftersom jag inte kan provköra pga för lite snödjup men det kommer det med.
En fundering dock, gummimembranet på luftburken på ena förgasaren var det hål i, kan det ha inverkat?
Lagades med sjävlvulkande gummitejp från Veidec, ser ut att hålla ihop riktigt bra.

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 23 januari 2014, 23:16
av bcool
Om hålet var före förgasaren så spelar det ingen roll.
Om det är hål i insugsgummit mellan förgasare och motor, då sitter du på en tickande bomb...

Menar du att det var hål i gummimuffen mellan förgasare och luftburk?

Re: GLS-3600 ( 1991 ) Termostat och kedjehuspackning... ?

Postat: 27 januari 2014, 22:05
av MangE
Det var hål i muffen mellan förgasaren och luftburk, har kollat de mellan förgasare och motor noga men det är inga hål i dem.
Dock börjar det på att bli lite småsprickor så jag har beställt nya, tyvärr fanns det inga i originalform så jag fick beställa ett par som var något vinklade, hoppas att det ändå går att få dit förgasare och luftburk.