Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?
Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?
Hej
Tänkte beställa en Commander-600 E-Tec ( ej LE ) i höst.
Funderar på vilken extrautrustning ni har på era maskiner ?
Kikar på
låda
styrstångsväska
kapell
pakethållare (framför lådan)
båge
bukplast
startsnöre
xenonlyse
isrivare
Kommentera gärna med tips på detaljer, onödiga prylar på listan eller något som saknas
Magnus
Tänkte beställa en Commander-600 E-Tec ( ej LE ) i höst.
Funderar på vilken extrautrustning ni har på era maskiner ?
Kikar på
låda
styrstångsväska
kapell
pakethållare (framför lådan)
båge
bukplast
startsnöre
xenonlyse
isrivare
Kommentera gärna med tips på detaljer, onödiga prylar på listan eller något som saknas
Magnus
Re: Commander -13
Kanske du redan beställt!
Grundutrustning
-Packbox (inte BRP:s utan den stora som finns från plasthuset i Hoting, de flesta handlara har den)
-Bukskydd främre och det bakre sk heavy duty
Bra ha
-Kapell
-Isrivare
-Båge (om du kör mycket genom ris och sly)
Ej nödvändigt men personligt val
-Styrstångsväska
-Pakethållare
-Startsnöre/magnapull (har själv inte rört startsnöret på någon ny maskin sedan 96)
-Uppgradering av stötdämparna
Osv osv
Xenonlyse är ju populärt men det kräver att man har koll på det elektriska så det inte stör ut något nödvändigt, en del har tappat/bränt varv eller hastighetsräknare och xenonkonv rekomenderas inte av BRP/ÅF mht att det kan påverka garantin.
Dessutom får man bättre effekt att montera xtralampor xenon/led typ Rigid eller motsvarande.
Grundutrustning
-Packbox (inte BRP:s utan den stora som finns från plasthuset i Hoting, de flesta handlara har den)
-Bukskydd främre och det bakre sk heavy duty
Bra ha
-Kapell
-Isrivare
-Båge (om du kör mycket genom ris och sly)
Ej nödvändigt men personligt val
-Styrstångsväska
-Pakethållare
-Startsnöre/magnapull (har själv inte rört startsnöret på någon ny maskin sedan 96)
-Uppgradering av stötdämparna
Osv osv
Xenonlyse är ju populärt men det kräver att man har koll på det elektriska så det inte stör ut något nödvändigt, en del har tappat/bränt varv eller hastighetsräknare och xenonkonv rekomenderas inte av BRP/ÅF mht att det kan påverka garantin.
Dessutom får man bättre effekt att montera xtralampor xenon/led typ Rigid eller motsvarande.
Re: Commander -13
Tack för svaret. Har inte beställt ännu.
Lite kompletterande frågor.
Vilken modell av isrivare?
Behövs båda två modellerna av bukskydden, varför?
Lite kompletterande frågor.
Vilken modell av isrivare?
Behövs båda två modellerna av bukskydden, varför?
Re: Commander -13
Bukskydd:
Det som vanligtvis tar i först är broms/växellåds skydden undertill med följden av knycklad plåt som i vissa fall kan tryckas in mot drivbandet.
Det extra skydd det bakre "heavy duty" skyddet ger för dessa baljor är välbehövligt enligt min uppfattning, dessutom ger det också mer skydd för främre delen av tunnelmunnen och nederkant främre kylaren.
Det främre bukskyddet skyddar främst S-modulen, iofs så tål nog inte den plasten en riktig smäll på en sten eller rejäl stubbe men det ger förhoppningsvis lite undanglidning, vilket som så kan en knäckt S-modul med lite annat kosta rejält att repa.
Visst!, många anser att det bara kostar en självrisk men idag är den typen av skador det som hela tiden driver upp försäkringskostnaderna.
Isrivare:
Har personligen inte behov/erfarenhet av rivare på XU chassiet, har inte haft problem med varmgång ännu vare sig vid vedkörning eller pulkdragning. Dock vet jag att man får varmgång om/när man drar länge och i sakta fart utan möjlighet att emellanåt gasa på (kan ju bero på tung och tippig last eller tjoande bromskloss/sambo men den senare lämnar jag oftast hemma...).
Har dock sett flera som monterat rivare i krängninghämmarfästet som säger att det funkar bra.
Finns mer rivardiskussion bl a här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=1357
Det som vanligtvis tar i först är broms/växellåds skydden undertill med följden av knycklad plåt som i vissa fall kan tryckas in mot drivbandet.
Det extra skydd det bakre "heavy duty" skyddet ger för dessa baljor är välbehövligt enligt min uppfattning, dessutom ger det också mer skydd för främre delen av tunnelmunnen och nederkant främre kylaren.
Det främre bukskyddet skyddar främst S-modulen, iofs så tål nog inte den plasten en riktig smäll på en sten eller rejäl stubbe men det ger förhoppningsvis lite undanglidning, vilket som så kan en knäckt S-modul med lite annat kosta rejält att repa.
Visst!, många anser att det bara kostar en självrisk men idag är den typen av skador det som hela tiden driver upp försäkringskostnaderna.
Isrivare:
Har personligen inte behov/erfarenhet av rivare på XU chassiet, har inte haft problem med varmgång ännu vare sig vid vedkörning eller pulkdragning. Dock vet jag att man får varmgång om/när man drar länge och i sakta fart utan möjlighet att emellanåt gasa på (kan ju bero på tung och tippig last eller tjoande bromskloss/sambo men den senare lämnar jag oftast hemma...).
Har dock sett flera som monterat rivare i krängninghämmarfästet som säger att det funkar bra.
Finns mer rivardiskussion bl a här http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=1357
Re: Commander -13
Hej!
Hur skiljer sig commander -12 och commander -13 (ej LTD.) Mattan och drivhjulen har jag koll på, men finns det fler saker som talar för en 2013:års modell.
Hur skiljer sig commander -12 och commander -13 (ej LTD.) Mattan och drivhjulen har jag koll på, men finns det fler saker som talar för en 2013:års modell.
Re: Commander -13
Nej, förutom mattan med högre kammar och 7 tänders drivhjul så är det samma maskin.klarran skrev:Hej!
Hur skiljer sig commander -12 och commander -13 (ej LTD.) Mattan och drivhjulen har jag koll på, men finns det fler saker som talar för en 2013:års modell.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 14 mars 2011, 22:21
- Skoter: Lynx Yeti 550 Lynx Commander 900 ace
Re: Commander -13
Och dom nya Blade-skidorna kommer även på Commandern 2013.
Re: Commander -13
Minns jag fel när jag nämner större batteri och kraftigare laddning till den? Är det något som varit svagt på tidigare modeller eller är det för att locka till ett winch köp?
Re: Commander -13
Som jag förstått det så får 600 Etec motorn samma stator som i 800 Etec dvs den som ger 60 V/1200 W(#420 665 435) till direktinsprutningen och tändning istället som tidigare 55V/1100 W(#420 665 433), detta pga ett antal statorhaverier förra säsongen.
Sedan ska den ge lika mycket 12 V ström dvs 480 W om minnet inte sviker.....
Batteriet är väl samma också dvs YASA 12 V/18 Ah men det går säkert att byta till ett med mer kräm, vilket som räcker standard 12 output till både handvärmare, extraljus, gps mm utan problem .
Har inte koll på vad en vinsch behöver i ström men den borde kopplas så att det går att nyttja den med motorn på tomgång dvs att den får ström samma väg som belysningen.
Sedan ska den ge lika mycket 12 V ström dvs 480 W om minnet inte sviker.....
Batteriet är väl samma också dvs YASA 12 V/18 Ah men det går säkert att byta till ett med mer kräm, vilket som räcker standard 12 output till både handvärmare, extraljus, gps mm utan problem .
Har inte koll på vad en vinsch behöver i ström men den borde kopplas så att det går att nyttja den med motorn på tomgång dvs att den får ström samma väg som belysningen.
Re: Commander -13
Okej okej. Sitter i skrivande stund och funderar om jag ska välja en ny maskin eller fjolårets och uppdatera den med likadan matta som årets. Kanske slutar att jag har lika stort hål i plånboken hur jag än gör. Eller vad tror ni?