

Precis när jag hämtat skotern:

Skotern var rätt så fullsmetad med utrustning när jag köpte den. Inte mycket mer som behövs i alla fall.
57mm mattan och dropbrackets, fick med originalmattan.
SLP PP skidor, fick med originalskidorna.
1+1 Dyna.
Elstart.
Original reservdunk.
12V uttag.
Bukskydd.
Drag.
Strålkastarkepsen ersatt av en slimmad modell.
Tror det var allt. Har även garanti till 2014-06-12!

Kommer ev. köpa variatorkitt och i så fall troligen dreva upp den till originaldrevning då den nu har 19kugg övre drev. Men först måste den provköras på snö i alla fall. Kommer utföra stora servicen på den nu under sommaren för att säkert veta vad det är jag har när vintern kommer...
Först monterades en sån här i oljetanken, BRP- originaldel.

Sedan lite estetiska förbättringar.
Kåpor och huv, original.

Huven blev ett par dekaler lättare och ett par dekaler tyngre igen


Huvgallren fick en en behandlig med Topz och plast-polish.
Före & Efter

Huven fick även ett par lager vax, blev bra glans.

Huv och sidokåpan som blivit fri från dekaler och upp-putsad.

Och så här blev det utan dekaler på kåpor och tunnel.


Nå, nu har nått hänt på forumet idag

Update 7/10-12
Har påbörjat servicen av skotern. Börjar med den lätta biten först, alltså boggien.
Nya lager och slides på. Lagren byttes mest bara för att jag ville få allt fräsht. Enda lagren som var slut är bär-hjulen i bakre svingen. Av någon märklig anledning sitter det hjul med ingjutna lager där. Vilket var otippat. Har beställt nya hjul där man kan byta lagret i stället.
Sen tycker jag alla hjulhållarna och bultarna blivit underdimensionerade. Det får jag nog åtgärda. Nedre bilden visar tydligt på fel konstruktion. Hjulen sitter snett och ena hjulet tog i dämparfästet. Satte bara brickor mellan, så nu sitter dom bättre. Borrar kanske upp dom från nuvarande M8 till M10 för att få lite bättre toleranser.


Borrade sedan lös nitarna till dunkhållaren m.m för att ta lös dekalerna på tunneln. Blev mycket bättre! Sen satt jag och surade ett tag, ÅF har monterat dunkhållaren mellan 1+1 dynan och baklyset och inte längst bak eller längst fram. Perfekt för att samla tung snö och is där. Personligen skulle jag vilja ha dunken längst bak, men känner mig inte jättesugen på att göra 8 nya hål. Så jag får se hur det blir.

Sen vred och vände jag lite på reglagen. Ljusknappen råkar man tydligen sätta på helljus när man kör, så den flyttade jag bara in. Stoppknappen vände jag frammåt och flyttade in den en bit. Återstår att se om grenar lyckas trycka in den, men hellre det än att man själv råkar trycka in den när man t.ex kör på vatten...

Eftersom dom nya hjulen kommer först till veckan flyttade jag fram en bit och började med variatorerna. Ska bara rengöra och kolla så allt ser OK ut. Variatorpreppning kommer nästa år efter jag kört lite grann.

Update 10/10-12
Tog ledig efter lunch för att få mig lite kvalitetstid i garaget. Hade förhoppningen att mina boggiehjul skulle komma idag, men så var inte fallet. Så det blev att byta balataremmen.
Sedan gav jag mig på dom här rackarna:

Som jag misstänkte så var det dags att rengöra dom. Skiten satt däremot inte alls farligt. Lite Bräkleen och skrapa med nageln tog det mesta.

Så nu ser maskinen ut så här. Det var lättare att skruva i Enduron...

Det var allt för idag. Hinner förhoppningsvis fortsätta i morgon. Får jag mina boggiehjul så kan jag även sätta tillbaka boggien i morgon.
Tänkte börja på en guide för att rengör 3D Rave ventilerna också. Kan vara till nytta för någon...
Update 11/10-12
Blev att ta ledigt efter lunch idag igen

Gjorde rent ventilerna och monterade tillbaka allt.

Och fick mina nya boggiehjul idag! Samma yttermått som dom gamla, men lagret som satt monterat var fel. 6205 har 25mm innermått och lagret i gamla lagret hade hade 20mm innermått. Så 6205 lagren fick hoppa ner i bra-och-ha-låda. Dit monterades 6304, som givetvis är dubbeltätat.
Gammalt hjul till vänster, nya till höger och 6304 lagret i mitten.

Och så här fint blev det med nya hjul och lager



Update 20/10-12
Blev sekundärvariatorns tur att få sig en rengörning och då passar det ju bra att besikta kedjan och dreven. Eftersom det sitter ett batteri ivägen så var det ett jäkla skruvande för att få komma åt locket.


Och eftersom primärvariatorns bult skulle dras med 115nm och mitt momentnyckel gick till 110nm så kändes det lika att köpa en större nyckel. Så nu har jag nycklar från 5-350nm. Nog vore det väl fan om jag skulle behöva köpa fler!

På tal om verktyg så kan jag ju visa mitt mothåll till variatorn. Dyrt var det, 15 kronor


Nu väntar jag bara på mina handtagsskydd så är det nog färdigskruvat. Hoppas jag


Nä, nu ska jag försäkra den, så är den Good-to-go

Update 27/10-12
Hämtade ut mina handskydd igår så det blev att montera dessa idag. Monteade dom så långt in jag kunde så kanske dom inte lossnar så snabbt.


Var ju även tvungen att testa om dom funkar, så det blev första körningen för säsongen



Update 25/11-12
Efter att rutan fått sig ett par lager svart lack på insidan och jag äntligen fått min nya reg-dekal blev resultatet så här. Tycker det blev mycket bättre! Det optimala hade ju varit att ha kvar dekalen i kuvertet, men det kan kosta 1500kr i så fall.

Update 9/2-14
Testade bocka till en båge, men maken till svårbockat rör har jag inte varit med om.
Ska se om jag hittar av någon annan kvalité och testa igen. Hade även kunnat bocka in sidorna lite till eller korta ner dom lite.
Dålig bild, dom där satans reflexerna gör det svårfotat.

Sen sågade jag lite i skidorna. Fegade och tog inte alls mycket, men ska bli intressant att se om det gör någon skillnad. Lättare att såga mer sedan än tvärt om... Var på en kortare provtur och det känns faktiskt som att det gör en skillnad även om jag sågade lite.

Har fått kolvarna bytta i onsdags. Måste nu köra upp 110liter bensin innan inkörningen är klar. Har tappat 300rpm vid full gas, så måste ändra ramperna tills vidare.