Hur man ställer slidmatningen på Rotax RV motorer

Här länkar vi till de sprängskisser, handböcker m.m som finns på nätet.
Lynxtalk_ThreadBot
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 februari 2011, 00:37
Skoter: Lynx
Ort: LynxValley
Kontakt:

Hur man ställer slidmatningen på Rotax RV motorer

Inlägg av Lynxtalk_ThreadBot »

Källa :
Ursprungligen skrivet av StoxResearch
http://www.stoxresearch.se/
Att ställa in skivan är inte så svårt som man kan tro. Om man inte har en gradskiva så kan man lista ut hur man gör själv mha lite matte. Alternativt så kan man följa dessa råd:

1. Tryck fast variatorn på vevaxeln så att den sitter. Behövs ingen bult.

2. Sätt fast en ståltråd någonstans i motorn eller chassit och sätt den ganska nära den rörliga (breda) delen av variatorn.

3. Sök reda på Övre Dödpunkt (ÖD) för någon av kolvarna, vilken som helst (jag brukar ta den på PTO sidan). Detta gör man helst mha en indikatorklocka, men ett skjutmått funkar också (om man försöker vara så noga som möjligt). Använder man skjutmått är det risk att man bommar ÖD med 2-3 grader, men det är inte så kritiskt. När du har ställt en av kolvarna i ÖD, så gör du ett streck på variatorn precis under/framför ståltråden och skriver "ÖD". Nu vet du när kolven är i ÖD mha ståltråden.

4. Mät omkretsen på variatorn mha mammas måttband. Anteckna detta värde. Vi kallar detta värde "Omkr." from nu.

5. Räkna ut/ta reda på vad du vill ha för ungefärlig öppningstidpunkt på insuget. Detta värde anges i "Grader innan ÖD". Vi kallar detta Insug Öppnar (IÖ). Gör motsvarande för när insuget ska stänga. Detta kallas "Grader efter ÖD". Vi kallar detta Insug Stänger (IS).

Vad innebär detta? Jo det innebär att insuget öppnar ett visst antal grader INNAN ÖD och stänger ett visst antal grader EFTER ÖD. Jag har för mig att för standard Lynx 670 ska dessa värden vara ca: IÖ 135-145 grader innan ÖD, IS 70-80 grader efter ÖD. Jag minns inte exakt. Observera att om man kuggar om skivan så ändras dessa värden lika mycket. Byter man/slipar man skivan så ändras de inbördes förhållandena också.

6. Nu gäller det att omsätta dessa värden till nåt man kan använda. Låt oss anta att du tror att insuget ska öppna (IÖ) 140 grader innan ÖD. Då omsätter du det till hur långt variatorn ska röra sig på följande vis: Sträcka på variatorn öppning (SÖ) = Omkr*IÖ/360. Anteckna. Du vet alltså nu hur mycket 140 grader motsvarar på variatorns yttre skiva.

Gör samma sak för stängningen, anta tex att insug stänger (IS) 75 grader efter ÖD. Sträcka på variatorn stängning (SS) = Omkr*IÖ/360. Anteckna.

Nu har man alla värden. Dags att ställa in skivan.

7. Gör nu ett streck på variatorn som motsvarar insugets öppning innan ÖD (SÖ). Detta gör man genom att mäta med måttbandet motors från strecket för ÖD (som man redan gjort) precis det mått SÖ som man fått fram. Skriv "IÖ" bredvid detta.

Gör samma sak för stängningen, fast mät medurs från strecket (måttet SS) och gör ett streck och skriv "IS" bredvid.

Nu vet man grovt hur man vill att insuget ska öppna och stänga sedan. Nu tar vi fram skivan.

8. Ställ motorn i ÖD. Vrid motorn mot rotationsriktningen (medurs) tills du är vid det läge (IÖ) som man ritat på variatorn. Nu ställer du helt enkelt in skivan så att insuget kommer att öppna/har öppnat så nära den positionen som möjligt. Obs! Skivan går att vända. Nu vrider du motorn i rotationsriktningen och kollar när insuget stänger och hoppas att det är nära (IS) som du har kladdat på variatorn.

9. Om du inte är nöjd, gör om punkt 8. igen. När du är nöjd är du färdig!

Observera att det är omöjligt att pricka dessa värden (IÖ och IS) exakt. Det gäller att hamna i ett rimligt område, jag har angett sådana värden ovan för 670n.

Det går även att göra omvänd procedur när man mäter öppnings-/stängningstider. Låt oss anta att du har en skiva på plats och vill ta reda på när den öppnar innan ÖD. Vrid motorn medurs tills insuget stänger. Gör ett streck på variatorn. Mät avståndet från det strecket till ÖD strecket, vi kallar det X. Öppningstidpunkten blir nu IÖ = 360*X/Omkr. Då vet du alltså exakt när insuget öppnar innan ÖD. Motsvarande går att göra för tidpunkten när insuget stänger.

Detta kan verka komplicerat, och det är det också, Men om man lyckas förstå vad det är man gör så är det inte så farligt. Ta hjälp av några kompisar. Ställ gärna fler frågor om du behöver, Det är faktiskt inte farligt ifall ni lyckas kugga skivan nåt hack fel, så länge bestyckningen är ok för den inställningen. Ställer man skivan fel så går skotern som ett arsle, det är allt. Man kan också (oftast) ändra egenskaperna för motorn genom att kugga om, bättre i botten eller bättre på topp.

Preppo
Gäller för RAVE 500 (494), årsmodell ca 1998 - 2000
5900 GLX/LC

Jag tar den i kronologsik ordning.
Typ lika detaljerat som "fram och bak på en traktor".
Detta gäller Rotax RV med:
En markering, ca klockan 11, i form av en 2 mm kantig förhöjning på blockets runda del för slidmatningen. Kolla 1 cm till vänster där oljereturen kommer upp mellan cylindrarna.
Slidskivan måste vara orginal/otrimmad för fullgott resultat

Slidskivan är annars en 147°
Med öppning vid 148° och stängning vid 52°

1. Ställ upp motorn, utan slidmatning, så att du ser insugen
2. Detta är utgångspunkten för vad som är höger och vänster
3. Nu ska höger kolv upp i topp (TDC, ÖDL, etc)
4. Spänn en lina eller fäst en stång tvärs motorvariator (vänster sida)
5. Linan eller stången skall utgöra en "visare" för dig att markera med blyerts på motorvariatorn
6. Ta bort tändstiftet på höger sida (eller bägge är bäst)
7a. Ta en bult, typ M10, längd ca 35 - 45 mm, och för ned den i tändstifthålet på höger sida
7b. Bulten skall vara så stor att skallen ligger stumt mot toppen
7c. Och att längden gör att inte kolven kan nå sitt högst läge
8. Vrid försiktigt på variatorn till dess att stopp mot bulten fås
9. Markera på variator där din lina eller stång är
10 Vrid försiktigt motorn så att stopp mot bulten fås "i andra läget"
11 Markera på variator där din lina eller stång är
12a. Du har nu två markeringar på din motorvariator.
12b. Om avståndet är mindre än ca 20 mm, ta en längre bult ca 3 mm, gör om från 8
12c. Om avståndet är längre än ca 100 mm, ta en par brickor ca 3 mm, gör om från 8
12d. Om avståndet är mellan ca 20 - 100 mm, mät ut mitten och vrid motorn till detta märke enligt din lina eller stång

Notis. Detta är nu "Övre dödläget" som är grunden för en korrekt inställning. Känner du dig osäker, upprepa hela proceduren, annars riskerar du att få göra om det EFTER att du skruvat samman sliden och måste lossa hela paketet igen.

13. Identifiera markeringen på blocket (läs inledning)
14. Slidskivan skall nu placeras typ öppen mellan "klockan 11 och 5"
15. Och styrande är att slidskivan, öppning klockan 11, sammanfaller med 13 mm vänster om markeringen i blocket. (148° i öppning)
16. Prova att vända slidskivan om du inte hamnar exakt 13 mm vänster om markeringen i blocket.
17. Med exakt menas +/- 1 mm från markering i blocket.

Förklarande bild:
Bild
Skit i gradantal, se bilden längst ned till höger...

För mig funkade det perfekt.../Lasse