Borra oljekanaler i vevhuset
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Går det att borra in olje kanaler i 800 motorn från 2008 och framåt? Någon har bilder på det?
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Är det verkligen ingen som vet om det går att bygga om 800R motorn till oljesmörjning ??
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Ser ingen anledning till varför det inte skulle gå...?
Det är nog bara att sikta noga och borra försiktigt så kan även du köra utan att behöva oroa dig för ras!
Det är nog bara att sikta noga och borra försiktigt så kan även du köra utan att behöva oroa dig för ras!

Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Hur gör ni som bygger om till oljesmörjning när packboxarna börjar läcka olja och suger tjuvluft då skär väl kolven istället
alltså ni måste ändå riva motorn och byta packbox....eller har jag missat något?
Och en till undran hur många har haft krokig (obalans,vind) vevaxel som drabbats av fett läckage?

Och en till undran hur många har haft krokig (obalans,vind) vevaxel som drabbats av fett läckage?
- melmaq
- Crew Member
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 17 februari 2011, 15:41
- Skoter: Skidoo Renegade X 860
- Ort: Luleå, Hoting, Karbäcken
- Kontakt:
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Så som jag har förstått det så är det knepigare på det vätskekylda 800R vevhuset, det finns mindre gods tillgodo att borra igenom. Har jag hört. Har inte för avsikt att bekräfta detta just nu, men ska kolla upp det.
Tomba, du får det att låta som att du tror det är en dum idé att göra denna modifiering?
Jag har svårt att säga vad du har missat, men hur går du till väga själv när;
" packboxarna börjar läcka olja och suger tjuvluft"
Du ger ett scenario då det är fara och färde oavsett ifall man har packboxarna kvar eller inte.
Har den läkt, ersätt den/de skadade delarna, ta reda på varför den har felat, åtgärda problemet, fortsätt köra. Ett enkelt och snabbt trycktest av motorn ger dig svar på ifall du har en luftläcka eller ej.
En fördel med att fortsätta använda packboxarna och isoflexfettet är skyddet som dessa ger mot skit som kommer in via insuget, tex remdamm.
De ger även ett visst skydd vid mekaniska haverier då kolvrester och andra delar annars kan riskera att förstöra även närliggande oskyddade lager.
Tomba, du får det att låta som att du tror det är en dum idé att göra denna modifiering?
Jag har svårt att säga vad du har missat, men hur går du till väga själv när;
" packboxarna börjar läcka olja och suger tjuvluft"
Du ger ett scenario då det är fara och färde oavsett ifall man har packboxarna kvar eller inte.
Har den läkt, ersätt den/de skadade delarna, ta reda på varför den har felat, åtgärda problemet, fortsätt köra. Ett enkelt och snabbt trycktest av motorn ger dig svar på ifall du har en luftläcka eller ej.
En fördel med att fortsätta använda packboxarna och isoflexfettet är skyddet som dessa ger mot skit som kommer in via insuget, tex remdamm.
De ger även ett visst skydd vid mekaniska haverier då kolvrester och andra delar annars kan riskera att förstöra även närliggande oskyddade lager.
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Jag säger inte att det är en dum ide alls men om packboxarna läcker så måste man riva motorn ovavsett om det är fett eller olja som smörjer lagren (dom yttre), man kanske klarar sig lite längre med oljesmörjning i och med att det tillförs ny olja hela tiden!
jag bytte förra veckan packboxarna samt riktade veven efter att jag upptäckte läckage på "magnetsidan"
jag bytte förra veckan packboxarna samt riktade veven efter att jag upptäckte läckage på "magnetsidan"
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Grejen är den att får du ett läckage när du kör med oljesmort så märker du det ganska direkt vilket du inte gör när du kör med fett. Då kan du köra tills det blir tvärstopp i lagret.
Packboxen längst ut på PTO sidan kan man byta utan problem med motorn i chassiet och bara variatorn avplockad.
Packboxen längst ut på PTO sidan kan man byta utan problem med motorn i chassiet och bara variatorn avplockad.
- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
På mitt vevhus, 600 HO -04 så fanns det inga färdiga fördjupningar..


- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Då är det lite värre. Du får mäta lite mer för att komma rätt.
Jag tror det blir lättast att borra från lagerbanan i ditt fall. Kör med 2-3mm borr först. Då är det mindre jobb om det skulle bli fel.
Jag tror det blir lättast att borra från lagerbanan i ditt fall. Kör med 2-3mm borr först. Då är det mindre jobb om det skulle bli fel.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

- oskaar
- LynxTalk Member
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
- Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
- Ort: Umeå
Re: Borra oljekanaler i vevhuset
Tror ej att jag vågar borra själv,
blir nog att lämna in den till SMT här i Umeå.
Dom borde kunna fixa de
blir nog att lämna in den till SMT här i Umeå.
Dom borde kunna fixa de
