Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

Beppoe skrev: Äntligen fick man provköra efter service och variatorjustering.
Mycket riktigt så var det ingen förspänning på sekundären,
mekanikern sa att han spännt upp fjädern och när jag frågar hur många kg så visste han inte riktigt,
när jag sedan informerade att förspänningen ska vara ca 7kg
så fick jag till svar att så var nog spänningen på min maskin nu,
..det lät lite flummit.
Vid provkörningen så märkte jag direkt att den svarade mycket bättre på gasen,
men övervarvar ganska mycket, ligger på ca 8500v vid full gas i ca 3 dm lössnö.
Klickern ligger nu på 2.
Jag undrar om förspänningen blev för mycket på sekundären och om det är svårt att själv ändra förspänningen ?? :think:
Inte speciellt svårt att kontrollera och justera själv, du behöver en dragvåg typ storfiskarattiralj som mäter med hyfsad noggrannhet.
Förutsätter att remmen är väl inkörd och inte heller alltför nedsliten dvs max 1,5 mm från originalbredden http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1187
Troligen som du säger själv är förspänningen aningen för högt, sambandet är att ju högre förspänning ju långsammare uppväxling och snabbare nedväxling vilket ger högt motorvarv, omvänt med för låg förspänning så växlar hon upp snabbt men ned långsamt med för låga varv.
Clutch tuning component influence.jpg
Sekundärvariator förspänning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mordellio
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 februari 2011, 10:07
Skoter: Commander 800 -14

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av mordellio »

Hej
Har en Commander 2011 som jag har lite problem med remmen på. Har Diablo racings setup i primären och är nöjd med den. Första remmen (383) höll 114mil innan byte och den sista jag satt (383) på då höll den ca 40mil innan den började fransa. Första 20mil jävligt lugn körning och sedan mycket lössnökörning i helgen. Idag har ÅF kollat linjeringen och det var inget fel där. Funderar på att prova Ultimax XS 821 istället. Någon som testat den?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Lynxfun »

mordellio skrev:Hej
Har en Commander 2011 som jag har lite problem med remmen på. Har Diablo racings setup i primären och är nöjd med den. Första remmen (383) höll 114mil innan byte och den sista jag satt (383) på då höll den ca 40mil innan den började fransa. Första 20mil jävligt lugn körning och sedan mycket lössnökörning i helgen. Idag har ÅF kollat linjeringen och det var inget fel där. Funderar på att prova Ultimax XS 821 istället. Någon som testat den?
Fransar den så slirar det i någon av variatorerna när du kör aktiv lössnökörning, mest troligt primären som vill ha något lägre starttryck på fjädern eller aningen mer vikt på armarna, kanske i kombination med lite lägre förspänning på QRSn

Variatorer och rem nogrannt rengjorda före säsongstart?

Har inte testat Ultimaxen
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Har kört Diablos setup och Carlisle Ultimax XS-821 remmen i 40 mil varav ca 20 med sladd.
Har varit noga med remspänningen,
spänner den så att när jag tar i den och drar den upp mot sekundären så lyfter den bar ca 2 mm.
Det gör att den drar mjukt och fint från start.
Har märkt nu vid ca 40 mil så orkar den inte upp på 8000 rpm som när remmen var ny,
skall prova att klicka upp från 2an till 3an.
Remmen ser ut som ny fortfarande.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

mordellio skrev:Första 383 remmen remmen höll 114 mil.
Andra 383 remmen höll ca 40mil innan den började fransa.
Funderar på att prova Ultimax XS 821 istället.
Någon som testat den?
Lägg på en Carlisle Ultimax XS-821 och glöm bort remproblemen.
383 är inte en speciellt bra rem...
mordellio
LynxTalk Member
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 februari 2011, 10:07
Skoter: Commander 800 -14

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av mordellio »

Tack för svaren.
Jag kommer nog att prova en Carlisle Ultimax XS-821 nästa gång jag byter rem.
/ Andreas
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av Prickskytt »

Hej å hå, behöver lite mera hjälp med min variator setup, nu håller remmen och den drar bra men den växlar inte som jag vill. Om jag har klickern på 2 så varvar den i lössnö ca7000 vilket medför att sen känns orkeslös, klickar jag upp på 4 så drar den bra när jag klättrar i lössnö men den varvar alldeles för mycket på spår. Har märkt att den har en tendens att börja dra bra vid klättring i lössnö för att sedan tappa varv och bli orkeslös. Min fundering är när jag ökat spänningen i primären från 100/170 till 130/350 kanske jag måste spänna fjädern i sekundären för att få till det?
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?

Inlägg av niak »

Prickskytt skrev:Hej å hå, behöver lite mera hjälp med min variator setup, nu håller remmen och den drar bra men den växlar inte som jag vill. Om jag har klickern på 2 så varvar den i lössnö ca7000 vilket medför att sen känns orkeslös, klickar jag upp på 4 så drar den bra när jag klättrar i lössnö men den varvar alldeles för mycket på spår. Har märkt att den har en tendens att börja dra bra vid klättring i lössnö för att sedan tappa varv och bli orkeslös. Min fundering är när jag ökat spänningen i primären från 100/170 till 130/350 kanske jag måste spänna fjädern i sekundären för att få till det?
Läser igenom tråden utan att se att du bytt viktpinnarna som krävs för att få detta kit "perfekt".
Låter som om din TRA växlar på lite för hårt.
Byt original viktpinnar (18,8g) mot antingen solida 16 grammare eller ett kit justerbara ex.Daltons och kör dessa till en början "tomma".
Körde min maskin med originalpinnarna i början av förra säsongen men fick med ökande snödjup problem som liknade dina,
allt ordnade sig med solida 16g pinnar...
Har du redan bytt pinnarna får du väl köra clickern på 3:an,
där skall den växla bäst med dessa ramper...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Man skall alltid sträva efter att ha clickersen på 3'an
...även 4'an är hyffsat OK men inte övriga lägen.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re:

Inlägg av niak »

2stroke skrev:Man skall alltid sträva efter att ha clickersen på 3'an
...även 4'an är hyffsat OK men inte övriga lägen.
Varför är det så ? Förklara gärna för oss mindre vetande... :please:
Skriv svar