Adventure-550 FC ( 2009 ) Kedjehusolja & tändspoleproblem ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
micko65
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 februari 2011, 09:48
Skoter: Adventure 550F -09
Ort: Gagnef

Adventure-550 FC ( 2009 ) Kedjehusolja & tändspoleproblem ?

Inlägg av micko65 »

Hej alla!

Hoppas jag som "fläktis" kan komma till tals här också. ;)

Jag har haft problem med RER:en ett tag och efter diverse eftersökningar så kom jag och en kompis fram till att på min maskin (Adventure 550F -09) sitter det en integrerad tändspole-CDI (Ducati 512060040) som hade gett upp. Vi lånade en från en annan skoter och då funkade backen.
Okej, iväg till min ÅF och påtalade problemet, dock va inte bästa meken där utan killen som jag pratade med sa att det va bara att köpa en ny..... vad tror ni den kostade?
Håll i er... 6760 spänn! Nåväl, ringde runt lite och pratade med en annan mek hos en annan ÅF som sa att BRP kan ta det på någon slags good-will om skotern är i fint skick och inte har gått så långt. Tillbaks till "min" ÅF och fick tag på bästa meken som sa att "jag tar hem en så fixar vi det"....
4 dagar senare hämtar jag CDI:n och då säger meken "få se nu hur mycket dom står för".... SUCK....
Nån som har upplevt samma problem ?

Sen en oljefråga: Ska det vara växellådsolja i kedjehuset eller duger det med vanlig motorolja? Min granne som har åkt skoter ca 25 år säger att han använder vanlig motorolja, iofs med hög kvalitet...
Vad säger ni andra?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Kedjehusolja plus tändspoleproblem.

Inlägg av RannerKing »

Om du har garanti kvar på maskinen ska du använda PRP:s växellådsolja.

Om inte så köper du någon växellådsolja på närmsta mack. Helsyntetisk 75w-90 funkar fint!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
micko65
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 februari 2011, 09:48
Skoter: Adventure 550F -09
Ort: Gagnef

Re: Kedjehusolja plus tändspoleproblem.

Inlägg av micko65 »

RannerKing skrev:Om du har garanti kvar på maskinen ska du använda PRP:s växellådsolja.

Om inte så köper du någon växellådsolja på närmsta mack. Helsyntetisk 75w-90 funkar fint!

Tack! Så det är alltså växellådsolja och inte vanlig motorolja som ska användas?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Kedjehusolja plus tändspoleproblem.

Inlägg av 2stroke »

micko65 skrev:Så det är alltså växellådsolja och inte vanlig motorolja som ska användas ?
Vanlig HELSYNTETISK växellådsolja utav valfritt fabrikat skall användas med följande viskositet :

75w - 90 eller ännu hellre 75w - 140



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Braxen
LynxTalk Member
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 februari 2011, 14:55
Skoter: Lynx Adventure 550 -08
Ort: Västerbotten

Re: Adventure-550 FC ( 2009 ) Kedjehusolja & tändspoleproble

Inlägg av Braxen »

Jag hade samma problem med min Adv 550 ifjol. RER var svårare och svårare att få i till en dag då det var omöjligt... visade sig vara CDI-boxen. Samma visa med dyra delar, så med viss bävan väntade jag på besked. :|

Verkstaden hade en likadan inne samtidigt som hade samma fel. En annan handlare jag pratade med hade åxå bytt flera trasiga boxar på just 550. :bad: Hoppas det är bättre kvalitet på de nya!

I mitt fall stog BRP för delarna som Goodwill och jag fick betala jobbet. Tycker BRP skötte det mycket fint till slut! :) :buga:

Lycka till!
micko65
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 februari 2011, 09:48
Skoter: Adventure 550F -09
Ort: Gagnef

Re: Adventure-550 FC ( 2009 ) Kedjehusolja & tändspoleproble

Inlägg av micko65 »

Braxen skrev:Jag hade samma problem med min Adv 550 ifjol. RER var svårare och svårare att få i till en dag då det var omöjligt... visade sig vara CDI-boxen. Samma visa med dyra delar, så med viss bävan väntade jag på besked. :|

Verkstaden hade en likadan inne samtidigt som hade samma fel. En annan handlare jag pratade med hade åxå bytt flera trasiga boxar på just 550. :bad: Hoppas det är bättre kvalitet på de nya!

I mitt fall stog BRP för delarna som Goodwill och jag fick betala jobbet. Tycker BRP skötte det mycket fint till slut! :) :buga:

Lycka till!

Tack! "Skönt" höra att det är fler som har fått hjälp! Den är inte svår att byta så det gjorde jag själv. Håller tummarna nu att BRP står för den ohyggligt dyra boxen.
micko65
Rookie Member
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 februari 2011, 09:48
Skoter: Adventure 550F -09
Ort: Gagnef

Re: Kedjehusolja plus tändspoleproblem.

Inlägg av micko65 »

2stroke skrev:Vanlig HELSYNTETISK växellådsolja utav valfritt fabrikat skall användas med följande viskositet :

75w - 90 eller ännu hellre 75w - 140

Tack för ett bra svar ! :tumme:
Då ska jag köpa en sån olja istället för "vanlig" motorolja.
Skriv svar