Lynx Enduro 700 ( 2001 )

Här kan du recensera din Lynx.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Lynx Enduro 700 ( 2001 )

Inlägg av RannerKing »

Bra skoter och slitstark motor. Har 121hk original och det räcker oftast till.

Originalmattan har bara 30mm kammar, så ett byte till 38mm rekomenderar jag starkt. Styret är alldeles för lågt original. Jag höjde mitt 6-7cm och det tycker jag passar mig rätt bra.

Med 38mm matta tar man sig hyffsat bra fram i lössnö om man använder gasen hårt. På led är den grymt rolig då fjädringen är toppen! Enda negativa är att den stegrar ganska friskt och då blir det svårt att köra riktigt fort.

Rekomenderar Enduron för den som är ute efter en lekskoter i 30-35 000 kronors klassen!

Ha så kul!
Bild
Tack för mig!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx Enduro 700 ( 2001 )

Inlägg av RannerKing »

Kan nu efter ett antal år med denna skoter rekommendera alla att köpa ett variatorkitt till den.

Det jag köpte från Cudney fungerar riktigt bra! När jag börjar sakta ner växlar den omedelbart ner och när
man trycker fullt finns kraften på en gång! Dreva gärna ner denna skoter om du inte vill ha den jäkla snabb,
för det är den. Den som är på gång att byta matta så rekommenderar jag en med 44mm kammar.
Då måste du svarva ner "bärhjulen" som sitter vid tunnelinfästningen av bakre boggiedämparen.
Dessa har även lager av "tum-typ" alltså inget vanligt lager... Köp dessa av ÅF så vet du att du får rätt lager.
Det finns SKF-lager av millimetermått som är nära måtten av dessa lager, men de lagren passar ej!

Vill ni ha era "bärhjul" nersvarvade kan jag göra det åt er om ni kontaktar mig via PM.
Annars bör närmaste firma med svarv kunna göra det åt er, för lite fikabröd i utbyte, inte mycket mer... Ett ganska snabbt jobb.

Boyesen-korgar är som alltid att rekommendera till dessa då kvalitén på insugsgummin varierar stort...

Vevlagren är fettade på dessa motorer som är av Serie III-typ.

Läs mer om motorerna etc. i Tips & Trix forumet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar