Centerdämpare EasyRide

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
ripnils
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 mars 2014, 11:24
Skoter: Commander 600 STD -22
Ort: Mordor

Centerdämpare EasyRide

Inlägg av ripnils »

Nedre dämparfästet för centern sitter enligt bild på en axel (2430) med distanser (2440, 2445). Denna hålls fast med en M12 (2460) från varje håll.
Jag minns från den gamla onda tiden att den typen av axel inte var helt lätt att få loss. Ena sidan gick bra och sen snurrade den andra bara.
Distanserna verkar lite mjuka med det kändes inte helt stabilt att bara knipa fast axeln genom dom, men det är kanske så det skall göras?
Är lite offside och har inte tillgång till annat än handverktyg, finns det nåt generalknep som jag glömt bort eller får jag helt enkelt vänta med det här till dess jag har tillgång till en mutterpurra?

Skotern är en nyare Commander men jag lägger tråden i Teknik då det verkar vara samma konstuktion på alla EasyRide.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Centerdämpare EasyRide

Inlägg av 2stroke »

ripnils skrev: 12 april 2024, 21:31 1. Nedre dämparfästet för centern sitter på en axel (2430) med distanser (2440, 2445).
Denna hålls fast med en M12 (2460) från varje håll.
Distanserna verkar lite mjuka med det kändes inte helt stabilt att bara knipa fast axeln genom dom, men det är kanske så det skall göras ?

2. Jag minns från den gamla onda tiden att den typen av axel inte var helt lätt att få loss.
Ena sidan gick bra och sen snurrade den andra bara.
Är lite offside och har inte tillgång till annat än handverktyg,
finns det nåt generalknep som jag glömt bort eller får jag helt enkelt vänta med det här till dess jag har tillgång till en mutterpurra ?

1. Dessa 'Distanser' kniper inte om dämparfästet på stötdämparen.
Dessa 'Distanser' sitter löst på axeln och deras enda funktion är för att centrera dämparen på axeln så att inte dämparen snedställer sig.
Distanserna har ingen hållande eller knipande funktion.
Dämparen vrider sig runt den fastdragna axeln.
Det sitter en utbytbar glidbussning i respektive ända på stötdämparen så att dämparen kan röra sig fritt.

2. Det brukar oftast funka bra med handverktyg om man bara precis lossar ena sidan och så drar man åt igen och försöker med andra sidan.
Ett annat sätt som också funkar bra är att sätta en blocknyckel emellan skruvskallen på den skruv man fått lös och sedan dra åt skruven lite lagom, spänna verktyget för hand och behålla den spänd samtidigt som man lossar den andra skruven som fortfarande sitter fast.
Men absolut enklast såklart med mutterknack :Happy:
Easy Ride främre axel .jpg
Easy Ride främre stötdämpare.jpg

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
ripnils
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 mars 2014, 11:24
Skoter: Commander 600 STD -22
Ort: Mordor

Re: Centerdämpare EasyRide

Inlägg av ripnils »

Så var det, tack 2stroke !
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Centerdämpare EasyRide

Inlägg av simon »

Ett tricks jag använder på snurrande axlar är att jag kör loss ena bulten helt och sen tar jag en längre bult med samma gänga som jag satt en mutter på och drar in för hand en cm eller i axeln. Sen drar jag mot och åt muttern mot boggiskenan så bulten låser fast. Då kan man skruva ut bulten på andra sidan utan att axeln snurrar och bulten med muttern är enkel få loss sen igen genom att bara lossa muttern.

Ett supertrick bla.a när man ska ut med boggin på sin Doo och axelj_vlarna bara snurrar.
ripnils
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 mars 2014, 11:24
Skoter: Commander 600 STD -22
Ort: Mordor

Re: Centerdämpare EasyRide

Inlägg av ripnils »

Även det där känns bekant, får vaga minnesbilder av en upphissad Summit 583 och en lätt upprörd yngre version av mig själv... :lol:
PPS:n kändes enkel att göra sånt här på - lossa balatan, upp med maskinen mot en snödriva, skruva loss, skruva fast,
vält tillbaka och fäst balatan, kaffet hann inte ens kallna! :P

Tack simon !
Skriv svar