GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Allt om GLS chassiet. (1985-1993)
Användarens profilbild
Easyride
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 maj 2014, 15:12
Skoter: Lynx 3600 LC

GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av Easyride »

Hej
Nu har jag äntligen fått i en Rotax 536 efter tidigare vevlagerhaveri, kulagerhuset var i plast och gick sönder.

Nu har jag spenderat dagen med att skruva in motorn, men luftburken linjerar inte med förgasarna! :think: Se bifogad bild.
Det var flera år sedan jag skruvade ur den trasiga motorn och kommer inte ihåg om det ska vara distanser mellan motor och motorplattan.
Vad har jag glömt ?
CC mått mellan motor och sekundär är 265 mm, så inte helt off. Såg att @2stroke gett ett mått om 268,5 mm.

Så hjälp behövs, vad har missat?
Bild
Användarens profilbild
Easyride
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 maj 2014, 15:12
Skoter: Lynx 3600 LC

Re: GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av Easyride »

Löste detta med distanser mellan motorplatta och motorfästen närmast variator axeln.
Har dock inget minne att det har behövts tidigare.
Nåväl nu linjerar det och CC mått mellan variator och motoraxel är nära 268,5 mm.

Hur ser det ut original ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av 2stroke »

Easyride skrev: 4 april 2024, 17:47Nu har jag äntligen fått tillbaka 536'an i chassit efter tidigare vevlagerhaveri.
Har spenderat dagen med att skruva i motorn, men luftburken linjerar inte med förgasarna ! :think:
Det var flera år sedan jag skruvade ur den trasiga motorn och kommer inte ihåg om det ska vara distanser mellan motor och motorplattan.
C-C mått mellan motor och sekundär är 265 mm,
Såg att @2stroke gett ett mått om 268,5 mm.
Vad har jag glömt ? :think:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Löste detta med distanser mellan motorplatta och motorfästen närmast variator axeln.
Har dock inget minne att det har behövts tidigare :think:
Nåväl nu linjerar det och C-C måttet är nu nära 268,5 mm.
Hur ser det ut original ? :think:

:rock: Härligt att GLS'en kommer sig ihop ! :rock:

Vad jag kommer ihåg i huvet :think: så ska det inte vara några distanser eller liknade under motorplattan.
Använder du rätt motorkuddar ?

Denna bild är från LYNX sprängskiss, men den behöver inte heller vara helt rätt:
GLS motorplatta .jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Easyride
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 maj 2014, 15:12
Skoter: Lynx 3600 LC

Re: GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av Easyride »

Yap, härligt att den rullar igen.

Har inte bytt kuddar, jag har inte rört dem överhuvudtaget. Har dock hela tiden haft känslan att det inte var några distanser tidigare.
Min motorplattan liknar inte den sprängskissen, har dock inte bytt den heller.
Mycket märkligt.

Denna motor är från en ski-doo formula och upptäckte att RV-skivan var snällare än i LYNX orginal, glömde ta bild men det skiljer några cm med större öppning på orginal skivan. Var dock nyfiken på den snällare skivan så körde med den, dock med orginal förgasarna. De är ju större.
Märkte ingen direkt skillnad, men som sagt det var ett tag sedan så jag kan inte avgöra vad skillnaden "upplevs" som.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av 2stroke »

Easyride skrev: 7 april 2024, 23:38 Denna 536 motor är från en Ski-Doo Formula Plus och upptäckte att RV-skivan var snällare än i LYNX orginal,
glömde ta bild men det skiljer några cm med större öppning på orginal skivan.
Var dock nyfiken på den snällare skivan så körde med den, dock med original förgasarna.
De är ju större.
Märkte ingen direkt skillnad, men som sagt det var ett tag sedan så jag kan inte avgöra vad skillnaden "upplevs" som.
Ski-Doo Formula Plus med Rotax-536 hade 2 x Mikuni VM-34 förgasare.
Lynx GLS 3600 med Rotax-536 hade 2 x Mikuni VM-38 förgasare .

Rotax-536 motorn levererades alltid med någon av dessa 3 olika slidskivor från Fabrik:
'202' = 117° öppna , 52° stäng.
'207' = 134° öppna , 69° stäng.
'508' = 137° öppna , 61° stäng.

:thumbsup: ....men det fina med slidmatning är att man kan ändra/byta skivor för att få helt olika karaktär
och även effekt inom rimliga gränser på motorn :thumbsup:


Man måste byta gasvajer osv om man växlar mellan VM-34 mm och VM-38 mm förgasarna.


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: GLS 3600 förgasare linjerar inte mot luftburk

Inlägg av 2stroke »

Easyride skrev: 7 april 2024, 23:38 Denna 536 motor är från en Ski-Doo Formula Plus och upptäckte att RV-skivan var snällare än i LYNX orginal skivan.
Slidskiva 536 motorn .jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar