Brutal 850 E-Tec ( 2023 ) Drevning och v-setup... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Brutal 850 E-Tec ( 2023 ) Drevning och v-setup... ?

Inlägg av Prickskytt »

Hej alla Lynxdiggare
Har en ( 2023 ) Brutal-850 och har lite funderingar.
Tittar man i Lynx reservdelskatalog så sitter det 23-49 på årsmodell 21 och 21-51 på årsmodell 23,
Oktan har en lista över drevning och hastighet på sin hemsida, enligt den så skiljer det ca 12% .
Nu till min fundering, har någon provat att sätta på ett variatorkit på någon -23 ?
Är väldigt nöjd med min men man har ju inget att jämföra med, tycker att den är väldigt mjuk och fin i tillslag men även har helt ok backshift.
Skulle den bli märkbart bättre med tex ett Diablo kit ?
Nästa fundering är optimering tex hos M-preformance , är det någon som gjort det på en nyare 850 (helst -23) blir det märkbar skillnad ?
Jag menar inte främst toppeffekt utan allmän motorkaraktär som de beskriver.
Sen nu med 5-års garanti så vill man inte missa den och den ryker väl om man optimerar ECU'n ?
Vad annat har ni moddat på era Brutaler ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Lynx Brutal drev och v-setup

Inlägg av 2stroke »

Utväxlingsförhållande:
( 2021-2022 ) 23/49 = 2,1304347
( 2023-2024 ) 21/51 = 2,4285714

BRUTAL'en är ju inte direkt världens vanligaste maskin,
så det finns nog inte så mycket erfarenheter ännu angående fixning av variatorerna.
Sedan beror det ju även väldigt mycket på vilken typ av körning du utför med din Brutal.

:fakta: Dra dina egna slutsatser angående ECU-boxen:

'SAXAT' från M-Performance hemsida:

* Vad händer om det senare ska göras en fabriks uppdatering i ECU-boxen ?
Ingenting, det finns INGENTING som kan påverka eller radera ditt kit.
Bara efter instruktioner från mig kan handlaren återställa din motor till standard!!

* Kan BRP verkstaden se vad som är gjort i boxen ?
Svar NEJ, påstår han det så blå ljuger han dig rätt i ansiktet.
Han kan ju förvisso se att du tex har fler funktioner i hastighetsmätaren men det är väl din snöskoter,
och du bestämmer självklart själv vad du vill ha för options på din skoter.
Även den mest citron sura som ser att du har avgastempmätare på din skoter tycker ju självklart innerst inne att en inbyggd
avgastemp från självaste tillverkaren är vettigare än en eftermarknads EGT mätare in borrad i avgassystemet.

* Kan en verkstad se vem som vart in i boxen sist ?
Ja & Nej, kopplar man in sig och tankar ner skoterns information så händer inget, men ska man reset service timern, uppdatera eller överhuvud taget ändra något, måste man "Save" det till skotern, och då fastnar det unika interface numret som är 4 siffror.
Din verkstad har absolut ingen egen databas över dessa uppgifter men kan ju alltid kontakta BRP och fråga.
Som alla förstår så har Lynx & Ski-Doo verkstäder kommit o gått genom åren så det finns många oregistrerade BUDS därute.
Det är ingen Big Deal längre.
Men jag vill nämna möjligheten, det finns fortfarande ställen där motsatsen finns och ber du någon verkstad om tex. att lägga till din reservnyckel så att även den fungerar, framtida service eller något som gör att verkstan trycker på "save" knappen så är alla spår att den vart här bortsopade.
Det finns ingen "dagboks" funktion i boxen!!

* Kan man få problem med Garantin om man gjort kittet ?
Finns ingen i min vetskap som haft det, och då är det väldigt många som fått sina boxar ändrade sedan 2008.
Denna produkt är professionellt framtagen för att passa allas typer av körning och det finns inget i förändringarna
som kan skada eller äventyra motorn nu eller i framtiden.
Tvärtom, den går faktiskt säkrare efter kittet på alla varvtal och gaspådrag.
Det finns någon handlare där ute som nekat en kund garanti på en hastighets mätare som började visa hackigt efter ett halvår,
inga problem sa handlaren, det händer ibland.
När kunden kommer dit med mätaren och säger att han haft den här blir det tvärstopp!
Den kunden åkte till nästa handlare och bytte hastighets mätare utan problem.
Råkar du för nåt sånt beror det på person kemin mellan dig och handlaren, kan vara ett sign att köpa skotrar nån annanstans i fortsättningen.





.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Brutal 850 E-Tec ( 2023 ) Drevning och v-setup... ?

Inlägg av SS440-80 »

Du är suverän 2stroke.
Full koll på det mesta :rock:
Prickskytt
LynxTalk Member
Inlägg: 41
Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
Skoter: Lynx Brutal

Re: Brutal 850 E-Tec ( 2023 ) Drevning och v-setup... ?

Inlägg av Prickskytt »

En liten uppdatering när det blivit några fler mil.
Har nu kört 450 mil, ganska många mil med förmodat högt remslitage tex sladdning i plusgrader mm.
Den går fortfarande på original remmen, men det blir byte till nästa år när nu remhöjden är justerad till max (skivorna är ihop).
Tycker fortfarande att den är pigg och drar bra så jag kommer att hålla mig till devisen "Laga aldrig något som inte är trasigt".
Skriv svar