800R E-TEC ( 2016 ) Variator problem... ?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
r0ffe
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2023, 15:30
Skoter: GLS 3500

800R E-TEC ( 2016 ) Variator problem... ?

Inlägg av r0ffe »

Jag har problem.... :please:
Grabben har en ( 2016 ) Boodocker 3900 DS 800R E-TEC där primärvariatorn börjat jäklas och inte vill släppa efter fullgas
utan motorbromsar nästan ända ner till tomgång, där den släpper med en smäll och funkar till nästa fullgasrepa... lugn körning går bra..

Nåja, köpte en BRP avdragare hos återförsäljaren och tänkte den skulle bli ett snabbjobb... men den satt som i berget...
Blev tvungen att värma ordentligt med gas innan den släppte med en jäkla smäll...

Toppen tänkte jag, men den går inte dela......!
På youtube ser man hur lätt det är, man gängar in avdragaren så att du har gängor som håller, lyfter upp variatorn och håller den i den rörliga delen.....
och knackar lätt med hammare på avdragaren så faller den isär.... NOT!!! glöm det, jag har slagit rätt så hårt men den vägrar dela på sig....

Vilken modell av TRA sitter på ( 2016 ) 800R E-tec motorn ?
Har den någon speciell konstruktion ?
Splines borde inte kunna kärva så här mycket, eller.... ?!?
Har nåt hänt när jag var tvungen att värma ?
Hur löser jag detta.... ?!?

HJÄLP !!!!!
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av simon »

Håll i fasta skivan med avdragaren neråt och slå/släpp den i betonggolvet ordentligt till den släpper. Picka med hammaren går bara om den inte sitter så farligt.
Man kan få vara ganska bestämd ibland.

Ingen 800 efter typ 2007-ish har splines, 600orna däremot fick ha kvar splinesen betydligt längre.
r0ffe
Rookie Member
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2023, 15:30
Skoter: GLS 3500

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av r0ffe »

Så det är alltså en kona längst ut och inte splines,
då gäller det att titta noga så att allt hamnar i linje när man monterar ihop så att inte balanseringen blir fel...?!?

Men hur dras den konan ihop så att den inre och yttre skivorna vrider sig mot varandra, blir den dragen samtidigt som centrumbulten...?!?
Då lär jag få jävligt svårt att få isär den, tror tidigare ägare dragit fast den för hårt och därför fick jag knappt lös den från vevaxeln.... :bad:

Jag ska testa med golv-varianten men förstår inte hur den ska funka bättre än lilla släggan...🤔😁

Jag har funderat på sätt att pressa isär den i verkstadspress, men kommer inte på nån bra lösning att hålla den rörliga skivan.....😪

Men vilken Tra-modell har jag, om jag måste hitta en bättre stomme i en snar framtid....?!?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av 2stroke »

r0ffe skrev: 5 februari 2024, 21:37 ( 2016 ) Boodocker 3900 DS 800 E-Tec.

Vilken modell av TRA sitter på ( 2016 ) 800 E-Tec ?
r0ffe skrev: 6 februari 2024, 21:30 Vilken TRA-modell har jag, om jag måste hitta en bättre stomme i en snar framtid.... ?!?
TRA-7

Kolla denna video snutt så förstår du bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=dP0574kohm8
...titta från: 03.10 till 03.45 , ...men titta gärna vidare ända till 05.37

Du kan typ direkt införskaffa ett BRP 'REP-kit' för din typ av TRA-7 från närmsta BRP handlare.
BRP # 415 129 626
OBS !! Köp INTE 'PIRAT' delar till detta !!!



.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av simon »

När jag sätter ihop skivorna igen så rengör jag konorna väldigt noggrant först med sprit eller bromsrengöring sen lägger jag dit ytterdelen på innerdelen och ger den en liten smäll med en gummiklubba på svängdämparen så halvorna fastnar ihop litegrann. Sen sätter jag den på veven, återigen efter noggrann rengöring av konor och drar med avsett moment, (eller något under om jag ska vara ärlig, sitter gör det ändå om grejerna är rena och har ungefär samma temp när man sätter ihop dom)

Så ja, centrumbulten är det som drar ihop alla konor, och det är en yttre konan, den lilla mellan ytter och innerskiva, som sätter det höga åtdragningsmomentet. De äldre splinesade variatorerna behövde inte alls dras lika hårt.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av 2stroke »

simon skrev: 7 februari 2024, 16:30 1. När jag sätter ihop TRA-7 så rengör jag konorna väldigt noggrant först med sprit eller bromsrengöring sen lägger jag dit ytterdelen
på innerdelen och ger den en liten smäll med en gummiklubba på svängdämparen så halvorna fastnar ihop litegrann.

2. Sen sätter jag den på veven, återigen efter noggrann rengöring av konor och drar med avsett moment,
(eller något under om jag ska vara ärlig, sitter gör det ändå om grejerna är rena och har ungefär samma temp när man sätter ihop dom)

3. Så ja, centrumbulten är det som drar ihop alla konor, och det är en yttre konan, den lilla mellan ytter och innerskiva,
som sätter det höga åtdragningsmomentet.
:rock: Kloka ord ! :rock:


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Variator 2016 800r ETEC

Inlägg av simon »

OBS! Den lilla anmärkningen "om grejerna har samma temperatur" är viktigare än man tror!
Tar man ut en garagevarm variator och smäller fast den på en vev som är tio grader kall så kommer man bli olycklig nästa gång den ska loss!!
Krymppassningen som blir av bara 20-30 graders temperaturskillnad är märkbar!!

En ytterligare lärpenning jag drog på den gamla onda tiden då jag meckade ute är att en enda liten snöflinga på vevtappen
blir en fin liten rostfläck som kan plussa på en hel del tid och svordomar nästa gång variatorn ska loss från veven!
Skriv svar