BRP i storhetsvansinne ?

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av DrMussla »

Vet inte vad det tagit åt BRP men dra balla i gruset att det kommer att bita dem i arslet....
Min förra arbetsplats som sålde som minst top 3 i sverige, var dealer of the year, premium dealer m.m. när jag jobbade där för 2 år sedan.
I mellan dagarna fick de ett tråkigt besked att de inte får fortsätta sälja Lynx. I 43 år har de sålt Lynx...
Samma sak med Tords motorservice i Bredåker, även de tappar BRP,
I Jämtland förlorade alla lokala handlare BRP utom OKTAN I Östersund som fick allt.
Samma sak i Mora området, CUBIC fick allt.
:think: Vad är det som händer ??? :think:

Inte fan vill jag gå in till de där stora komplexen med säljare som inte vet vad en 59:a är.

Tror faktiskt att det är dags att lämna BRP. Inte för det är en dålig produkt men hur de behandlar åf samt sätter priset på maskinerna.

140000:- för en yamma lössnö moppe mot en shredder á 200000:- o lite till... valet börjar bli enkelt.

:think: Hur tänker ni ? :think:
GIllar Lynx men vet inte om jag kommer att vara kvar som BRP kund, prissättningen är sjuk, får inte en åf som är nära till hands utan ska åka långt, väntetider på 1 mån för ett skitfel...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av 2stroke »

DrMussla skrev: 25 februari 2023, 01:29 Vet inte vad det tagit åt BRP men dra balla i gruset att det kommer att bita dem i arslet....
Min förra arbetsplats som sålde som minst top 3 i sverige, var dealer of the year, premium dealer m.m. när jag jobbade där för 2 år sedan.
I mellan dagarna fick de ett tråkigt besked att de inte får fortsätta sälja Lynx. I 43 år har de sålt Lynx...
Samma sak med Tords motorservice i Bredåker, även de tappar BRP,
I Jämtland förlorade alla lokala handlare BRP utom OKTAN I Östersund som fick allt.
Samma sak i Mora området, CUBIC fick allt.
:think: Vad är det som händer ??? :think:

Inte fan vill jag gå in till de där stora komplexen med säljare som inte vet vad en 59:a är.

:think: Hur tänker ni ? :think:
Jag håller med dig till 100 %
Dock är detta "beteende" från Generalagenter tyvärr inget nytt, har hänt inom flera olika brancher de senaste åren.
Att man inte är värd mer som ÅF för märket efter 43 år är bara skamligt, mycket milt sagt !! :cussing:

Om jag inte minns fel så var det just BRP's inställning som gjorde att Stenmarks maskin
redan för ett par år sedan på egen begäran lämnade BRP i protest !!
Detta tycker jag var ett mycket bra och modigt ställningstagande. :rock:
:rock: Credit till Stenmarks för detta, tyvärr så skulle fler handlare aktivt ha stött detta för att gemensamt ha protesterat mot BRP.

Priserna på NYA grejer tycker jag också är för höga i förhållande till vad man får för pengarna,
MEN det riktigt vidriga är priserna på reservdelar !! :cussing:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av simon »

Jag begriper inte inställningen att "ska ni sälja våra skotrar måste ni även sälja x antal side by sides". Lokala BRP-handlaren, som blev utslängd förra året sålde i alla fall kring 150 skotrar per år och några fyrhjulingar. Man kunde ju tänka att det är bättre för BRP att sälja dessa än inget men inte då. Med jämna mellanrum tvingades dom ta hem någon idiotprodukt, typ side by side, som demo, ha kvar den i ett år och så rea ut den för lite och inget för ingen vettig människa i världen, (eller i Sverige i alla fall med våra barmarkskörningsregler), köper väl en Side by side???

Så BRP, sluta bara importera skiten vi inte vill ha och låt småhandlarna leva!!!! Jag kommer att tänka mig för en gång extra vid nästa byte, och jag tvivlar på att det blir en BRP. Bara eländet med att måsta ta ledigt en dag för att få skotern servad istället för att slänga av den på väg till jobbet är en rätt stor sak, ledigdagarna är för skoterkörning, inte för skoterservice!!
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av DrMussla »

Ja det är sjukt trist i alla fall. Har kollat på några andra maskiner och det lutar åt en Yamaha Mountain Max. BRP har helt enkelt blivit för dyra och vart svinaktiga men som 2stroke skriver så är det ju någon fluga med stora komplex och flashigt de tror säljer. För mig är ju det roliga att köra skoter, vad jag åker spelar egentligen inte så stor roll även om boondockern med lite pill är en grym maskin. Plånboken avgör också för 100000 tusen upp i pris har jag ganska många mil extra i bränsle ;)
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av simon »

Personligen så lutar det lite åt Polarishållet. Haft dom förr men största anledningen är att lokala handlaren bytte till dom när BRP kickade ut dom så det finns på orten.

Väldigt tråkigt men vad fan gör man!!??!! Polaris maskiner som sådana är det inget fel på men kvalitets-, och driftsäkerhetsmässigt når dom inte riktigt upp till BRPs nivå.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av DrMussla »

Ja det kan mycket väl bli en polaris för mig också! Mina gamla kollegor jobbar på Yamaha så det är enkelt om man behöver hjälp men inget som är skrivet i sten direkt.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av simon »

Finns nya -22 Yamalpha Max, eller vad dom nu heter, på blocket för 139 900:-. Vore det inte för att Alphaboggin var gjord av formpressat vetemjöl och spricker sönder för ingenting vore det faktiskt ett alternativ också.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av simon »

Jahapp, det gick fortare än jag hade tänkt men nu är affären uppgjord.
En -22 Freeride 154" som gått 31 mil och har tre hela års garanti kvar.
Ca 65-70k under listpris för en "likadan" -24. Hämtas under veckan.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 169
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av Lynx re »

Enligt BRP ska tydligen företagen ha " showrooms" för att kunna visa produkterna? Och då är väl tyvärr bara Northbike,Oktan,Cubic såna företag...💩💩
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: BRP i storhetsvansinne ?

Inlägg av simon »

Då får dom i alla fall ta och auktorisera ett antal verkstäder runt om i inlandet!! Fara 20-25 mil eller mer för service och rep är inte OK!!!

Jajja, 600an såld och två dagars skråande på 850n blev helgens facit.
Skriv svar