Sport Touring 700 ( 2001 ) Läcker bränsle

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Sport Touring 700 ( 2001 ) Läcker bränsle

Inlägg av Noome »

Såg att skoter läcker bränsle vid bränslemätaren på sidan av tanken.
kollade upp sprängskiss och verkar vara direkt instucken i tanken samt tätad med 2 gummipackningar.
Är denna mätare bara att dra ragt ut eller sitter den fast på ngt sätt ?

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring 700 läcker bränsle

Inlägg av Noome »

Ingen som kan tipsa om lagning... är den övre som går in i tanken som läcker bensin.... OBS behöver inte funka med bränslenivåmätning efter lagning då jag går på trippmätaren iaf
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Sport Touring 700 läcker bränsle

Inlägg av SS440-80 »

Jag antar att #26 har "gummihylsor" som går in i tanken, och när man sedan pressar in #24 så expanderar "gummihylsorna" så att det blir tätt.
Eller om gummitätningarna sitter på #24...?

Så köp en ny #26 och/eller #24, så borde det bli som nytt igen. Finns säkert att beställa hos närmaste BRP-handlare.
Kom ihåg att smörja in tapparna på #24 med något glidigt när du trycker dit den, typ silikon eller vaselin eller kanske bara lite 2T-olja.
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring 700 läcker bränsle

Inlägg av Noome »

SS440-80 skrev: 2 februari 2023, 17:05 Jag antar att #26 har "gummihylsor" som går in i tanken, och när man sedan pressar in #24 så expanderar "gummihylsorna" så att det blir tätt.
Eller om gummitätningarna sitter på #24...?

Så köp en ny #26 och/eller #24, så borde det bli som nytt igen. Finns säkert att beställa hos närmaste BRP-handlare.
Kom ihåg att smörja in tapparna på #24 med något glidigt när du trycker dit den, typ silikon eller vaselin eller kanske bara lite 2T-olja.

Delarna har utgått så går inte att beställa från Finland.

OBS OBS OBS Sonen har spillt saft på TGB så kan finnas felstavade ord med saknade eller extra bokstäver =)

Monterat lös 24 samt 26
24 är hårdlast med 1 utvidgad ände i vardera som går in i tanken. Det är i den övre där det spruckit precis vid början av piggen mot den plana delen som löper mellan de 2 piggarna. även ovansidan av den plana delen " Bränslenivåmätaren" har gått sönder på ett ställe..... lasten otroligt skör just där.
26 är gummi rakt igenom.

Har några förslag å reparation/lagning och kommer gärna med synpunkter.

1. Med lödkolv bränna ihop plasten så den blir tät och eventuellt använda https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... st-003115/ som jag smetar och fyller håligheten av den rektangulära delen mellan piggarna.

2. Ngn form av Oring alternativt korkgummi 3mm som kan byggas till 6-9-12 mm samt en bricka och en fransk Grov träskruv typ 30 mm eller mer beroende på packning samt bricka bygger som sedan skruvas in i tanken. grova gängor på den franska träskruven och tar den 1-3 mm grövre än hålet.

Kommer också använda mej av del 26 "gummit" i båda löösningarna


Vad tror ni på för lösning av de 2?
Har ni ngn annan ide?

Tacksam för snabba svar/Noome
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Sport Touring 700 läcker bränsle

Inlägg av SS440-80 »

Du skulle kunna använda dig av två såna här tankanslutningar.
En i varje hål, (du får förstås ta upp storleken på hålen i tanken) Och sedan en slang mellan. Då blir det både tätt och du har kvar nivåvisningen.
Är naturligtvis inte så snyggt som originalet.

https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevri ... utning.htm
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Sport Touring 700 läcker bränsle

Inlägg av Noome »

SS440-80 skrev: 3 februari 2023, 10:20 Du skulle kunna använda dig av två såna här tankanslutningar.
En i varje hål, (du får förstås ta upp storleken på hålen i tanken) Och sedan en slang mellan. Då blir det både tätt och du har kvar nivåvisningen.
Är naturligtvis inte så snyggt som originalet.

https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevri ... utning.htm
Min lokala skoterbutik tipsade mej redan om denna lösning då jag fick reda på att orginaldelarna inte fanns kvar och hade utgått. Har dem liggandes hemma som backup...dock skickade de inte med någon slangstump där och då....
Hur pass bra sitter dessa fast ifall det i slutändan blir denna lösning? Och hur stort hål ska man borra?

Iaf så körde jag version ett av mina lösningar på den trasiga delen och den har fått ligga till sig sedan inatt fram tills nu "jobbar 3 nätter såå vänt på dygnet"

Tryckte in piggen så att den hamnade i korrekt läge och började smälta runt om. Använde mej av lite plast från plasten som redan gått sönder sedan tidigare. Provade sedan att blåsa genom piggen och den var tät. Med lödkolven gjorde jag sedan ett hål ovanför piggen på andra sidan och brände ihop den med så den blev tät efter blåstest. Applicerade sedan https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... st-003115/ då detta var det enda som fanns att få tag på efter 18:30 igår kväll och det enda medlet som enligt spec tålde bensin. Då min ADHD hjärna tyckte det skulle fixas under kvällen och natten var det bara att köra =)

Iaf fyllde jag det rektangulära utrymmet mellan piggarna ordentligt så den fick orginalform samt hårdheten på delen kom tillbaka. Före dess så värmde jag till ojämnheter i utrymmet så ytan inte var slät och det skulle fästa bättre. Enda kruxet med stålplasten var att det inte stod specifierat att den kunde ta plast med men det funkade fint iaf.


Stålplast kemisk metall.
Mycket hårt gängbart och tätande tvåkomponents polyesterspackel från Hagmans. Stålplasten används vid lagning av läckande bränsletankar, element, rör, vattentankar o.s.v. Den är beständig mot vatten, olja, kylarvätska, bensin m.m.
Skriv svar