X-trim SC 900 ACE ( 2019 ) Blade XC skidorna spårar hemskt..

Allt om Radien chassiet. (2018->
fredric72
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 mars 2021, 11:37
Skoter: Lynx x-trim 900 ace

X-trim SC 900 ACE ( 2019 ) Blade XC skidorna spårar hemskt..

Inlägg av fredric72 »

Hej
Relativt nybliven ägare till en 2019 X-trim SC 900 ACE.
Har tidigare kört Arctic Cat och har aldrig varit med om ett par skidor som spårar så mycket som dessa Blade XC skidor.
( 39" framvagn )
Har prövat spänna boggien fram utan större resultat än att den blev hård i främre svingen.
Är det bara nya skidor som gäller eller funkar det med något belag ?
Tips på skidor eller belag som inte är så aggressiva ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: X-trim SC 900 ACE ( 2019 ) Blade XC skidor spårar hemskt

Inlägg av 2stroke »

Jag har då inte upplevt Blade XC skidorna som "spåriga" på någon maskin.
Men visst kan de vara så på din maskin....
Har du ställt in Toe-out på skidorna ?
Har du justerat framvagnsspänningen ?
Har du justerat balata remmen i boggin ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: X-trim SC 900 ACE ( 2019 ) Blade XC skidorna spårar hems

Inlägg av simon »

Det behöver inte bero på skidorna, eller närmare bestämt så gör det mest troligt inte det.
Lynx varvar mellan ett otal olika A-armar och skidspindlar och vissa kombinationer ger en fruktansvärd "servoverkan".
Om man exempelvis jämför min ( 2019 ) Boondocker RE och farsans ( 2019 ) Ranger 49 900 ACE,
så har båda samma spårvidd men det går inte med ord beskriva hur olika dom beter sig.
Skillnaderna är övre A-armarna och spindlarna.
Övre A-armarna på Rangern har en placering av kulledens infästning som gör att skidspindlarna lutar betydligt mer bakåt än BD'ns,
dessutom har Rangern skidspindlar som flyttar fram skidinfästningen framför spindelns vridcentrum.
Tanken är nog att göra den mera lättstyrd men vad dom lyckats med är att göra den nervös.
Hur det ser ut på din maskin vet jag inte, men det är mer troligt något annat än skidorna som spökar.
Börja som sagt med att kolla toe och ställ den ordentligt toe out, minst en cm mätt på skidlängden.
Mät och justera med en gummistropp mellan skidspetsarna så alla glapp nollas inåt.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Framvagns funderingar...

Inlägg av 2stroke »

simon skrev: 14 november 2021, 09:55 Lynx varvar mellan ett otal olika A-armar och skidspindlar och vissa kombinationer ger en fruktansvärd "servoverkan".
Om man exempelvis jämför min ( 2019 ) Boondocker RE och farsans ( 2019 ) Ranger 49 900 ACE,
så har båda samma spårvidd men det går inte med ord beskriva hur olika dom beter sig.
Skillnaderna är övre A-armarna och spindlarna.
Övre A-armarna på Rangern har en placering av kulledens infästning som gör att skidspindlarna lutar betydligt mer bakåt än BD'ns,
dessutom har Rangern skidspindlar som flyttar fram skidinfästningen framför spindelns vridcentrum.
:think:
Till RADIEN & REV-4 med 36" framvagn finns det ju en speciell "Deep Snow" skidspindel med framflyttad fästpunkt för skidan.
BRP # 860 201 976

...Men både TS maskin och de som nämns här ovan har ju 39" framvagn.
Mig veterligen har alla 39" och 42" framvagnar precis lika utformning på skidspindlar förutom färgen.
Bredden skiljer sig dock på skidspindlarnas infästningspunkt beroende på om spindeln är förberedd för ställbar spårvidd eller ej.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Framvagns funderingar...

Inlägg av simon »

2stroke skrev: 23 november 2022, 19:23
simon skrev: 14 november 2021, 09:55 Lynx varvar mellan ett otal olika A-armar och skidspindlar och vissa kombinationer ger en fruktansvärd "servoverkan".
Om man exempelvis jämför min ( 2019 ) Boondocker RE och farsans ( 2019 ) Ranger 49 900 ACE,
så har båda samma spårvidd men det går inte med ord beskriva hur olika dom beter sig.
Skillnaderna är övre A-armarna och spindlarna.
Övre A-armarna på Rangern har en placering av kulledens infästning som gör att skidspindlarna lutar betydligt mer bakåt än BD'ns,
dessutom har Rangern skidspindlar som flyttar fram skidinfästningen framför spindelns vridcentrum.
:think:
Till RADIEN & REV-4 med 36" framvagn finns det ju en speciell "Deep Snow" skidspindel med framflyttad fästpunkt för skidan.
BRP # 860 201 976

...Men både TS maskin och de som nämns här ovan har ju 39" framvagn.
Mig veterligen har alla 39" och 42" framvagnar precis lika utformning på skidspindlar förutom färgen.
Bredden skiljer sig dock på skidspindlarnas infästningspunkt beroende på om spindeln är förberedd för ställbar spårvidd eller ej.
Nix, det är stor skillnad. -19 Ranger 49a hade vad som då för mitt ögonmått ser ut som samma spindel som min nuvarande Summit G4 har, dvs en utformning som gör att skidbulten hamnar någon/några cm framför en linje som skär båda kullederna. Boondockerns spindlar, den som Rangern fick -20 är mycket rakare och där hamnar skidbulten i princip rakt under,eller kanske till och med aningens bakom samma linje. Om alla 49or hade denna spindel -19 är jag inte 100 på heller men jag antar det då alla klagar på att dom är tippiga.

DÄREMOT vet jag inte om alla BD hade denna spindel -19, jag köpte ett par andra röda spindlar, för att ha som reserv, av en kille som påstod att dom kom från en -19 BD RE och dom är inte lika raka, men dom kom kanske från en 3700, eller så ljög han??

Jag hade gärna fått tag på ett par "raka spindlar" och satt på Summiten.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Framvagns funderingar...

Inlägg av 2stroke »

simon skrev: 24 november 2022, 15:08 Ranger 49'a -19 har vad som då för mitt ögonmått ser ut som samma spindel som min nuvarande Summit G4 har,
dvs en utformning som gör att skidbulten hamnar någon/några cm framför en linje som skär båda kullederna.
( Om alla 49or hade denna spindel -19 är jag inte 100 % på, men jag antar det då alla klagar på att dom är tippiga. )

Boondocker RE 3900 -19 spindlarna ( de som Ranger fick -20 ) är mycket rakare och där hamnar skidbulten i princip rakt under,
eller kanske till och med aningens bakom samma linje.
( Vet dock inte om alla BD hade denna spindel -19,
jag köpte ett par beggade röda spindlar, för att ha som reserv, av en kille som påstod att dom kom från en -19 BD RE
och de är inte lika raka, men de kanske kommer från en 3700 )

Jag hade gärna fått tag på ett par "raka spindlar" och satt på Summiten.
:tumme: Intressanta iakttagelser här ovan :fakta:


Joo, jag har också hört en hel del klagande från folk med Radien, 49 Ranger som tycker de är vingliga/krängiga,
men alla jag har pratat med har faktiskt visat sig ha 36" framvagn.

( ....bara kul att se hur fabriken levererade sina maskiner 2019 )
2019
* 49 Ranger ( 600 ACE ) ----> 36"
* 49 Ranger PRO ( 600 E-tec ) ----> 36"
* 49 Ranger PRO ( 900 ACE ) ----> 39"
* 49 Ranger ST ( 900 ACE ) ----> 39"
* Boondocker DS 3900 ----> 36"
* Boondocker DS 4100 ----> 36"
* Boondocker RE 3700 ----> 39"
* Boondocker RE 3900 ----> 39"


Angående Rakare spindlar......
Jag vet vissa som monterat ( 2018 ) 600 RS spindlar på diverse olika RADIEN/G4 maskiner,
detta då 2018 RS-spindlar är riktigt raka och samtidigt lyfter de hela fronten 10~15 mm.


.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: X-trim SC 900 ACE ( 2019 ) Blade XC skidorna spårar hemskt..

Inlägg av simon »

Alla -19 vinglar.

Till -20 fixade dom till det mesta, bytte både spindlar, övre a-armar och minns jag inte fel även boggie, (men det kan ha varit till -21), och det var av en och samma orsak, vinglet.

När dom gick till Radien chassie så lyckades dom på något sätt åstadkomma en oerhört lång utfjädring på PPS-boggin som de inte hade på REX.
Detta gjorde att när väl maskinen börjat luta lite så fjädrade den ut "en halvmeter" och sköt iväg både maskin och förare längre ut från centerlinjen och ofta så långt att man passerade tippunkten. Hade farsan inte sålt 49an så hade jag satt in en kortare bakre boggidämpare för att försöka bota/lindra detta. Har dämpare som jag hade kunnat korta så.

Har man en av dessa vingelmaskiner så, bara för att det är ett billigt experiment, testa sätta in en balatarem, eller i förstaläget en vanlig skidrem, som hindrar att den fjädrar ut mer än litegrann från olastat nolläge och provkör. Nästa steg är att hitta övre a-armar från en BD RE -19, (nu pratar jag 39" 49orna), och testa igen, steg tre är att byta spindlar.
Skriv svar