X-trim ( 2018 ) Ta ur stötdämpare ur boggin... ?

Allt om Radien chassiet. (2018->
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

X-trim ( 2018 ) Ta ur stötdämpare ur boggin... ?

Inlägg av zr800m10 »

Ska ta ur mina dämpare för renovering, är det "bara" att skruva ur dom ur boggin eller måste man spänna/lossa å något ? :think:
Tänkte hänga upp skotern i bågen bak då dom lossas.
Fram verkar det ju betydligt enklare.
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Ta ur stötdämpare ur boggin

Inlägg av simon »

Vilken maskin/boggi?

Det kan underlätta att ha den hängande i något som enkelt går att justera i höjd. På vissa boggis sitter det något hjul ivägen som måste bort för att få loss bakre dämparen.

Lite får man alltid jävlas kring främre dämparen då den sitter inspänd. Lossa främre fjädern allt som går innan du börjar så bir det lite enklare. Ibland släpper jag på balatan då jag ska ut med främre dämparen för att få bort spänningen helt, gör du det så lägg på minnet hur den satt, den har flera hålkombinationer för nedre skruven som ger olika längder på remmen. Jag brukar ställa under en träbit/tomdunk eller något annat lämpligt under främre dämparen och släppa ner den så den fjädrar ihop lite först innan jag lossar balatan, sen lyfta up maskinen igen och ta loss dämparna.
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: Ta ur stötdämpare ur boggin

Inlägg av zr800m10 »

DOH. En XTrim 2018 PPS-boggie.
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: X-trim ( 2018 ) Ta ur stötdämpare ur boggin... ?

Inlägg av simon »

Ja det var ju lite imponerande av mig att missa det =)

Du kommer få ta loss något övre hjul för att få ut bakre bulten till bakdämparen.

Antingen komprimerar du främre dämparen lite med ett spännband eller så tar du loss balataremmen för att få loss främre dämparen. Tar du isär balatan så spänn ihop boggin lite för att avlasta balatan då du skruvar.
Skriv svar