Sport Touring 700 ( 2001 ) Boggiefjäderfäste

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Sport Touring 700 ( 2001 ) Boggiefjäderfäste

Inlägg av Noome »

Hejsan!

OBS LÅNEBILD men samma skoter som min

Har funderingar angående ringarna jag gjort på bilden.

Boggiefjäderfästet i ringen högst upp, går den att vrida för att på så sätt öka spänningen på boggiefjädrarna?. Finns ju flera sidor på den som är högre än som den ligger på bilden. Kollat användarmanual från BRP skotrar från 2001 där min finns med. Står att fästet i läget på bilden är LÄGE 3 men hittar inget om läge 1-2-4

Fästet där boggiefjädern löper igenom i ringen nere till höger. Ska det fästet kunna röra sig eller ska man skruva fast det i det läget den kommer ner? OBS på min skoter är detta fäste ett hemmagjort med ett längre stålrör som inte är tight....Fjäders dimension är 10 mm så är fästet ca 14 mm , fästet sitter på orginalplats fast den är ditsatt så den kan röra sig nästan 360 grader utan fjädern i.
Därför jag tänkte att man kanske ska ändra detta fäste så det inte har samma rörelse och kanske hitta 10 eller 11 mm rör att göra fästet i istället ? och kanske dra fast det på annat sätt så fästet inte kan röra sig klockan rrunt utan går mera trögt ?

Sista ringen längst bak.... är det ngt man kan skruva i för att strama upp boggien mera? eller finns det ngt annat man kan skruva i på bilden för att öka kraften uppåt på boggien?
Dernna skruv kallas ANTI TRANSFER JUSTERING och grundinställning är 15 mm synlig gänga

LÄST mej till att grundinställningen är gjord för förare på 80 kg och att man ska öka fjädrar och olika parametrar vid skjuts etc.

ALLT BRP har om inställningar etc finns att läsa här men förstår inte riktigt så tar gärna emot hjälp.

SIDA 41-46 tar upp detta med fjädring så är det ngn snäll själ som kan kolla dessa sidor i bifogad länk och förklara vars man kan justera så en mekaniker under upplärning förstår.

https://www.operatorsguides.brp.com/pub ... 1353SV.pdf


MVH//Noome
Lånebild.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Lynx Sport Touring 700 Boggiefjäderfäste

Inlägg av Noome »

Hejsan!

Hittat ngt som heter Bussning för boggiefjäder. detta verkar inte sitta på min maskin så detta blir att inhandla. Vidare så verkar fjäderfäste övre gå att rotera från läge 1-4 lr 5 där 5 är hårdast. Tror fjädringen styvas upp lite med bussning samt ändrig till nr 5.
Vidare ska jag fundera ut ett bättre fäste för fjäder nedre med betydli9gt mindre glapp. Kanske detta fäste kan flyttas en bit i sidled...dvs man borrar nytt hål så fjädern sträcks lite till.

Väldigt jobbigt problem då stänkskärmen åker in i mattan direkt man backar då fjädrarna inte håller upp bakändan på skotern tillräckligt.
Boggiefjädrar orginalk har ju slutat tillverkas så dessa nya fjädrar är ca 5 cm för kort så ett glappare hemsnickrat fäste används nu.... dock väldigt mkt spelrum i röret där fjädern går igenom...ca 4-5 mm
Noome
LynxTalk Member
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 februari 2020, 03:44
Skoter: Lynx Sport touring 700

Re: Lynx Sport Touring 700 Boggiefjäderfäste

Inlägg av Noome »

Hallå!
Skruvat idag och bytte till högsta klacken på fästet uppe.
Fortfarande kvarstår nog faktumet att jag får titta på fjäderbussning samt göra om fästet nere till ett med mindre dimension samt flytta platsen för fästet en bit i sidled.
Skriv svar