Här kommer årets veligaste inlägg =D
Körde en -18 demo 4100DS och den gick inte bra. Vrålade och varvade men åstadkom inte mycket. Vibrerade som fan i fotstegen också.
Motorn kändes bra, MYCKET bättre än gamla Etec 800. Hade varit kul känna vad den skulle kunna prestera med bättre inställningar. Efter att ha kört Polaris i ett par år så är jag inte riktigt lika jäkla imponerad över gassvaret som BRP-lägret är. Det var bra men inte just något bättre än vad jag förväntar mig av någon motor.
Jag har numera också provkört Polaris 850. Den går riktigt jäkla bra den också. Tror ingen behöver välja det ena eller det andra beroende på effektskillnad.
Jag är i valet och kvalet. Gammel RMKn jag kör nu är på ca 220 mil på senaste remmen nu och den har fått smaka saker ingen av mina tidigare BRP-maskiner skulle klarat utan remsprängningar.
BRP-nissen min ÅF pratade med på handlarnas provkörningshelg LOVADE att remproblemen skulle vara lösta till nästa år....men dom har försökt sen XPn kom -08 och inte lyckats än så det vette fan om jag tror dom....... Och kom inte dragande med att "bara vissa har problem", Det är åt helvete för många för att det ska gå att skylla på yttre omständigheter som körstil etc. Visst, en som bara pysåker kommer knappast ha problem men då behöver man inte en 850 heller.....
I första hand står valet mellan en BD 3900 RE eller en SKS 850 155"
Fördelar och nackdelar med Lynxen
+ Fjädringen
+ 4 års garanti
- Känns "större"
- Variatorremmarna...........
För och nackdelar med Polarisen
+ Smäckrare och lättare
+ Variatorerna
+ ........ och det vette fan om jag inte ändå tyckte deras motor kändes piggare, men jag lovar inget då det var rätt stor skillnad i maskintyp, 4100DS mot en kortare Polaris.
- 2 års garanti (lustigt att dom skryter om driftsäkerhet men inte törs ge längre garanti)
- Sämre dämperi, men "samma" som jag har på RMKn nu och det duger efter omschimsning etc.
Prisskillnaden kommer inte att vara avgörande. Lynxen är några, men inte jättemånga, tusingar dyrare men då den har dubbla garantilängden så går den enligt min egenutvecklade ekonomiska modell även betala på längre tid. Jajja, grubblerier, grubblerier..... Man har månaden ut på sig att boka Polaris så en stund till får man fundera i alla fall.
LYNX 2019
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: LYNX 2019
SANT !simon skrev:BRP-nissen min ÅF pratade med på handlarnas provkörningshelg LOVADE att remproblemen skulle vara lösta till nästa år...
...men dom har försökt sen XP'n kom 2008 och inte lyckats än så det vette fan om jag tror dom !
Och kom inte dragande med att "bara vissa har problem",
Det är åt helvete för många för att det ska gå att skylla på yttre omständigheter som körstil etc.
Visst, en som bara pysåker kommer knappast ha problem men då behöver man inte en 850 heller !
Det känns som att inte BRP tar detta med rem problemen tillräckligt seriöst då man fortsätter att tekniskt bygga maskinerna på samma sätt trots olika chassi generationer
och nu tom med annan primärvariator ha kvar i princip samma problem.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: LYNX 2019
Lösningen är egentligen "enkel". Få motorn att sitta still och på rätt ställe så är man bara finjusteringar ifrån succé!
Så länge saker tillåts röra på sig så är injusteringen omöjlig att få till.
Så länge saker tillåts röra på sig så är injusteringen omöjlig att få till.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: LYNX 2019
Joo, detta är självklart.simon skrev:Lösningen är egentligen "enkel".
Få motorn att sitta still och på rätt ställe så är man bara finjusteringar ifrån succé!
Så länge saker tillåts röra på sig så är injusteringen omöjlig att få till.
Orsaken till den relativt rörliga motorn stavas nog myndighetskrav vad gäller vibrationer i chassi osv,
men frågan är ju varför BRP misslyckas med det som de andra tillverkarna lyckas med ????
Någonstans har man tänkt fel och/eller gjort fel.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: LYNX 2019
Kan man inte sätta fast motorn så får man se till att primär och sekundär "följs åt" istället.
Arctic hade i mina ögon en kanonidé med staget doms satt mellan motor och sekundärtorn men snubblade på mållinjen då dom klantade till det med motorkuddarna samt att dom inte satte ett likadant stag på andra sidan. Dom har väl i och för sig fått till det numera men jag har inte följt med tillräckligt för att veta hur.
Konstruktören i mig funderar på varför man inte sätter motorn i en vagga som står på två främre motorkuddar men i bakkant i princip ledas kring sekundäraxeln. Om motorn lyfter/rör på sig så spelar det ingen roll då alla avstånd stämmer ändå.... lite som arctics lösning fast ett steg längre.
Jajja, fick en skarp offert på Boondockern i går........ mera funderier =)
Arctic hade i mina ögon en kanonidé med staget doms satt mellan motor och sekundärtorn men snubblade på mållinjen då dom klantade till det med motorkuddarna samt att dom inte satte ett likadant stag på andra sidan. Dom har väl i och för sig fått till det numera men jag har inte följt med tillräckligt för att veta hur.
Konstruktören i mig funderar på varför man inte sätter motorn i en vagga som står på två främre motorkuddar men i bakkant i princip ledas kring sekundäraxeln. Om motorn lyfter/rör på sig så spelar det ingen roll då alla avstånd stämmer ändå.... lite som arctics lösning fast ett steg längre.
Jajja, fick en skarp offert på Boondockern i går........ mera funderier =)
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: LYNX 2019
simon skrev:Jajja, fick en skarp offert på Boondockern i går........ mera funderier =)
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: LYNX 2019
Blev en 37a nästa år efter 3 säsonger på 154", får se om man ångrar sig
Re: LYNX 2019
Jahapp, då var det kritat......
1 st BoonDocker RE 3900 beställd =)
Och sambon beställde samtidigt en Summit SP 600R 154" (hade man bara varit lite mindre barnslig skulle man ha tagit en likadan själv)
Så nu mina goda vänner på skoterfabriken i öst vill jag att ni ägnar några extra timmar till att lösa remproblemen så jag inte behöver ångra mitt val!!
1 st BoonDocker RE 3900 beställd =)
Och sambon beställde samtidigt en Summit SP 600R 154" (hade man bara varit lite mindre barnslig skulle man ha tagit en likadan själv)
Så nu mina goda vänner på skoterfabriken i öst vill jag att ni ägnar några extra timmar till att lösa remproblemen så jag inte behöver ångra mitt val!!
Re: LYNX 2019
Hunnit köra några mil med 49:an ny. Känns otroligt lättkörd. Känns bred då man sitter på den.. Är lite bredare i plasten än boondockern och förra generationens 49:a. Är mycket luft bakom kåporna så antar att de är en komfortdetalj för att de ska va lite mer vindskydd på förarplatsen. Och eller för att 4taktaren behöver mer plats(har en 600r) Känns väldigt komfortabel efter led och nästan ostoppbar utanför.. men nu är de ju tyvärr inte så mycket snö ännu