Köpte mig en lynx re 600 e-tec för en tid sen.
Har tänk att jag ska byta kädjehus oljan osv före nästa säsong.
Såg även att balatremen börjar se ganska sliten ut,
Hur ofta ska dom bytas? hur går byter man den?
Ge gärna andra tips på saker som är bra att kolla över före Vintern.
Har inte så mycket koll då detta är min första skoter.
RE 600 E-Tec ( 2010 ) Byta Balatrem och lite andra frågor...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Byta Balatrem och lite andra frågor Lynx RE 600 E-tec -1
Kom ihåg att justera kedjespänningen när du byter olja.
I övrigt så finns det många saker du kan göra inför vintern som ger dig tryggare och bättre körning i vinter.Här är några exempel...
Pumpa i fett i boggiens alla fettnipplar, det är perfekt att utföra när det är varmt och skönt ute. Pumpa på så att det kommer ut friskt och fint fett, så då är du säker på att du fått bort fukt som ligger där och kan skapa rostangrepp. Det är sånt som det slarvas ofta med.
Är även säker på att RAVE-ventilerna behövs göras rent. De flesta drar sig för att göra rent dem p.g.a osäkerhet på hur man gör. Kolla upp det på Youtube, så löser du det elegant.
Kolla även att skruvarna som håller grenröret sitter som de ska, det har hänt på ganska många e-tec att de gängat upp sig.
Blås rent variatorerna med tryckluft.
Justera in variatorremmen på sekundärvariatorn.
Hissa upp bakänden på skotern och kontrollera mattans spänning.
Kolla skidorna och hur styrstålen mår. Byt styrstål om det behövs.
Om skotern gått väldigt många mil så kan det vara dags att byta tändstift, men kom ihåg att de är indexerade.
I övrigt så finns det många saker du kan göra inför vintern som ger dig tryggare och bättre körning i vinter.Här är några exempel...
Pumpa i fett i boggiens alla fettnipplar, det är perfekt att utföra när det är varmt och skönt ute. Pumpa på så att det kommer ut friskt och fint fett, så då är du säker på att du fått bort fukt som ligger där och kan skapa rostangrepp. Det är sånt som det slarvas ofta med.
Är även säker på att RAVE-ventilerna behövs göras rent. De flesta drar sig för att göra rent dem p.g.a osäkerhet på hur man gör. Kolla upp det på Youtube, så löser du det elegant.
Kolla även att skruvarna som håller grenröret sitter som de ska, det har hänt på ganska många e-tec att de gängat upp sig.
Blås rent variatorerna med tryckluft.
Justera in variatorremmen på sekundärvariatorn.
Hissa upp bakänden på skotern och kontrollera mattans spänning.
Kolla skidorna och hur styrstålen mår. Byt styrstål om det behövs.
Om skotern gått väldigt många mil så kan det vara dags att byta tändstift, men kom ihåg att de är indexerade.
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 18 juli 2018, 21:52
- Skoter: Lynx Rave RE 600 E-tec 2011
Re: Byta Balatrem och lite andra frågor Lynx RE 600 E-tec -1
Okej tusen tack för tipsen!
Yes skotern har gått 900 mil Har tänkt att jag ska byta kolvar nästa sommar.
Men jag ska kolla över allt det du skrev!
Yes skotern har gått 900 mil Har tänkt att jag ska byta kolvar nästa sommar.
Men jag ska kolla över allt det du skrev!