Fundering om drevning

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
kunglynx73
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 februari 2014, 19:01
Skoter: Commander 800

Fundering om drevning

Inlägg av kunglynx73 »

Jag har svårt att fatta hysterin om den långa drevning som sitter på BRP maskinerna.
Ta en 2003 Ranger Mountain 800 ( 144" ) satt det 23/43 och 9 kuggars drivhjul.
2018 Boondocker 3700 ( 146" ) har 21/49 och 6 kuggars drivhjul.
Det är helt obegripligt en lättare skoter och ca 20-25 hk mer effekt dock lite högre kammar på mattan.
Men det ska inte behövas ha så mycket lägre utväxling
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Fundering om drevning

Inlägg av 2stroke »

:think: Är det verkligen bara 6-kuggars drivhjul ?
Låter inte rätt !

Sedan så har du glömt en parameter i ditt exempel,
nämligen drivhjulens diameter som också har inverkan på den totala utväxlingsekvationen....

* 2003 , 9-kuggars drivhjul med 2,52" delning ---> Diameter 7.05" = 179.07 mm

* 2018 , ?

Nyare BRP skotrar brukar ha 2,86" delning på mattan och drivhjul
* 7-Kuggar ---> Diameter 6.25" = 158.75 mm
* 8-Kuggar ---> Diameter 7.125" = 180.975 mm

'DS' maskinerna har tom 3,5" delning.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
kunglynx73
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 februari 2014, 19:01
Skoter: Commander 800

Re: Fundering om drevning

Inlägg av kunglynx73 »

:fakta: EDIT: :fakta:
* Vanliga Boondocker har 2,86" delning.
* 'DS' maskinerna har 3,5" delning.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Fundering om drevning

Inlägg av 2stroke »

Off Topic...

Personligen tror jag BRP under flera år varit på väg i fel riktning när det gäller framförallt variatorbestyckningen.
Sätter man sig ner och börjar fundera så finns det inget annat märke som har så mycket rem problem som BRP.
Självklart har alla märken sina remproblem osv, men det går ej att blunda för BRP's remproblem.
Är BRP's remmar av sämre kvalité ? ---> Nej
Har BRP högre effekt än andra märken ? ---> Nej
Vad som däremot skiljer mot andra märken är själva variator systemet....

...Tänkvärt för alla BRP lovers:

"I’ve seen too many people increase the pre-tension on their secondary to bring up their engine rpm, myself included.
You are shooting yourself in the foot !!!!
It decreases the efficiency of transmission of power to the track while adversely affecting
the ability of the secondary to keep the shift curve flat.
Once you have your rpm where you want it, you next job is to get it to shift out the way you want.
That’s the job of the secondary.
The combination of spring and helix is what determines this.
Multi-angle is what I prefer.
The secondary spring directly equates to side-force on the belt.

The idea is that the more side-force you have on the belt, the less efficient it is because of belt drag.
Secondary pre-tension (wind) should be around xx-xx ftlbs.
What I try to do is get to the minimum side-force possible without slipping the belt in the secondary.
Too much side-force and the clutch will back-shift too fast and put you in too low of a ratio and over rev when you stab the throttle out of a corner.
Too little and it won’t back-shift fast enough and it will react sluggishly (bog)
and you’ll loose rpm climbing hills or trying to maintain high speeds.

Lastly, I’m a believer in low gearing, its less work for the clutches and engine they will run cooler.
Most sled heads don’t realize that the factory gears sleds for speeds higher that the sled will ever reach.
They never reach a true 0.75:1 over drive ratio, also the track and engine combinations the owners and after-marketers add,
won’t allow the motor to pull the tall gearing
(pulls the rpm down on a long climb or high speed)."

// Tom Hartman
CEO and Owner of Hartman Inc.



:fakta:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Fundering om drevning

Inlägg av DrMussla »

Vanliga Boondocker maskinerna oavsett mattlängd har 8-kuggars drivhjul med 2,86" delning.
'DS' maskinerna har 6-kuggars drivhjul med 3,5" delning.
kunglynx73
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 februari 2014, 19:01
Skoter: Commander 800

Re: Fundering om drevning

Inlägg av kunglynx73 »

:tumme: Ok, Tack då vet jag.
Skriv svar