Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Inlägg av RannerKing »

BLI! skrev:Hei folkens :hello:

I vinter ble 2 til 3 å drastiske tiltak har blit gjort.
X-Trim'en har blit solgt å en "bestefar" skuter handla inn.
Det endte med en 59 Yeti 600 ACE 2011 :lovelynx:

Har nå tenkt å bygge en kupe/pulka til sleden min. (Montana prof)

Regner med folket her inne har noe slikt eller kjenner noen som har!
Bilder og lignende hadde vært kjempe!

Har tenkt å lage den slik at den ikkje er for tungvint å ta den av for å frakte gods!

Har sett lit på materiale også, male vanlig kryssfiner, eller fleske til med dyrere vannfast kryssfiner.
Men vil holde vekten nede da eg antagelig blir stående aleine for å ta den av og på!

Prøver og legge ved et bilde av en vi kjørte forbi i Finnmark på jakt i høst!

Hej och hå!

Det här är en modell av Plywoodkälke som jag tänkte bygga innan jag fick tag i en glasfiberpulka.

Har med andra ord ej gjort verklighet av skissen men den bör fungera mycket bra till det den är tänkt att göra. Tanken var att göra ett riktigt bra underrede och sedan bygga denna av "vanlig" plywood men i klass B limmade WBP. (Så heter det i Sverige, JAG kallar det Klass 1 plywood.) Som vanligt ska det vara låg vikt men hålla bra så den egentliga botten är i verkligheten botten som finns i kälken.
Enkel tätningslist fixar resten: Exempel: https://webshop.ahlsell.com/vivp/catalo ... SE_100.pdf

Konstruktionen i sig håller väl ihop även om man vill lyfta av den och ställa den åt sidan.

Hur som helst.

Tanken var att göra en låda till mig själv för att kunna köra kläderna, maten (drycker?) och familj och så vidare utan att behöva mer än en kälke. Personligen har jag åkt Nilapulkor av ett par generationer, men jag känner mig absolut inte trygg i en. Där jag kör till stugan så kör jag troligen 90% efter älven som är en väldigt bra transportled. Har just där aldrig suttit i en pulka men i en Nila och liknande kan jag inte sitta i utan att tänka på vad som kan hända om man går igenom isen. Än mindre hade jag satt familjen i den pulkan.

Så... Öppen upptill men med vindruta för persontransport, och helt stängd för torr transport av matvaror, men med plats för bränsledunkar som ska vara på avstånd från maten när jag själv kör.

Nu till en, återigen snabb skiss, till funktionen. Vindrutan fäller man fram när man ska använda den som packkälke. Sitsen med ryggstöd fäller man ut om man ska transportera personer (Finns plats för bensindunkar). Vid sits och ryggstöd finns gångjärn. Vid endast packning fäller man ihop sätet och då stänger man lastutrymmet (efter röd linje) Och får plats med en massa oömma varor bakom lådan. Bränsle och så vidare. Modellen hade varit perfekt om man kunde öppna en lucka framtill. Den får man sätta dit om man vill, jag skippar den av den enkla anledningen att den aldrig hade gått att öppna. Snö sätter stopp under vintern och den är svår att få tät under vårföret med vatten. Men det beror på använding och körsätt.

Bild

Mer utförlig ritning kan jag göra på förfrågan...



plutten skrev:Nån som byggt en bra och fungerande packkälke? och som har en ritning till densamma. Hade tänkt att bygga mig en egen :please:

Drog ihop en snabb skiss/ ritning på min packkälke med mått. Tycker det är bra storlek på den
och den väger inte alls mycket. Sen är den lätt att bygga och byggd för att hålla. Oftast när kälkar
av all dess slag går sönder så är det någon del av fjädringen som är boven i dramat. Därav saknar
min kälke fjädring.

Det går att bygga stadig fjädring, men då ska man hitta dämpare och fjäder som är kraftigt byggd
men fungerar trots kälkens låga vikt. Sen är den byggd med en enda stor sarg för att jag inte
gillar Gofort, Nila och alla andra modeller som använder Scanbackar eller låda som gör att man
blir "låst". Då tycker jag att det är bättre att göra en lös låda som man kan ta bort om man vill.

På skissen ser du hur det hade kunnat se ut om man gör skidorna i slitplast. Typ som http://www.gofort.se/default.asp?ID=124&menu_item=124
Som U profilen som du fäster på själva plasten fungerar det att använda pendelskena med
E-nummer: 1121512. Se bilden nedan. Då behövs en liten klack som skenan kan glida efter.
Det är den jag ritade in på vänstra benet. Hade dock sett lite annorlunda ut i verkligheten, men
du förstår nog.
Bild

Annars fungerar det bra med vanliga skidor, som jag har på min kälke. Viktigt att montera
gummikuddar som begränsar rörelsen, likadant som det är på skotrar. Annars börjar kälken
lätt hoppa bakom skoter.

Totala höjden från överdelen av ramen till benen slut på min kälke och på skissen är ca. 400mm.
Fungerar bra att dra efter Boondockern trots att draget är lågt. Vid stillastående ser det lite lustigt
ut, men när man kör är skoterns fjädring sällan i toppläge. Vill man ha draget högre så är det bara
att vinkla upp det lite. Går ju även att göra hela kälken högre men då får man även högre tyngdpunkt.


Titta på: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=92

Material för ram: 20x20x2mm
Material för ben: 40x40x3mm

Bild
Bild
Bild
BLI! skrev:Min lever i beste velgående.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=126

Dempingen fungere ok med gjevlig smøring.


Sku eg forbedre den ville eg ha gått for noe rustfritt materiale til demp delen.
Og forsterka draget.

Inkko skrev:Så här gjorde jag min fjädring och funkar kanon...
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
ST600
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 februari 2012, 13:07
Skoter: ST 600 -07

Re: Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Inlägg av ST600 »

Tänkte göra mig en liknande packkälke. Denna modell går suveränt efter skotern, sväljer guppen jättebra både full lastat som tom. Blev riktigt imponerad av denna.

Är sällan på långresor så behovet att rymma 3st jeepdunkar är inte så stort.. tänkte liknande underrede med plats för 3st backar.. antingen flak modell spänna fast backarna lr måttanpassa ramen.
Tycker dessa "scan" backar är lite väl små. Vet nån av några backar som är lite större/högre, av tålig plast alt alu med täta lock. skulle man behöva dra med bensin går ju jeepdunkarna lasta i en back.. fördelen med kälken på bilden är ju att jeepdunkarna sitter ju som smäck.
Medar..vanliga stadiga belag..lr brännapulks typen för bra gång i djup lössnö, tror rejäla plastbelag typ samma som ja har på min st600 funkar dom är 25cm breda.

va tror ni? tips?
IMG-20140325-WA0000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Inlägg av RannerKing »

Vad jag upplevt när jag lånat kälkar är att brännan och nilapulka är dåliga i lössnö med de mjuka belagen när man lastar lite tyngre. I alla fall vid lite kompakt snö vill belagen forma sig som ett "S" framför fästet och bromsa ordentligt. Stela skidor som klättrar upp på snön anser jag vara bättre baserat på de kälkar jag använt. Men ser även att dom gjort om skidfästena på de nyare modellerna och borde då fungera bättre.

Här har du exempel på täta lådor:
http://www.wibeladders.se/produkter/ovr ... iumlador1/
http://www.zarges.se/produkte/se/Logist ... robox.html

Jag har numera en Zarges Eurobox på min packkälke. Väldigt lätt och håller tätt, men det är rätt tunn aluplåt så hur mycket den tål om den slår runt i hög fart vet jag inte.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

skid typ...

Inlägg av 2stroke »

RannerKing skrev:Vad jag upplevt när jag lånat kälkar är att delade belag/medar är dåliga i lössnö med de mjuka belagen när man lastar lite tyngre.
I alla fall vid lite kompakt snö vill belagen forma sig som ett "S" framför fästet och bromsa ordentligt.
Stela skidor klättrar upp på snön och det anser jag vara bättre baserat på de kälkar jag använt.
x2 , Jag håller helt med.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Jaakola
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 januari 2013, 18:18
Skoter: BD 3700 RE 800 -15
Ort: Norberg

Re: Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Inlägg av Jaakola »

Någon som sitter på bilder/skisser på en skotertransport? Menar en kälke till skotern som man kan lasta en paj skoter på. tänkte att man kanske ska bygga en till klubben som kan lånas/hyras för den stackare som kört sönder sin skoter :)
ST600
LynxTalk Member
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 februari 2012, 13:07
Skoter: ST 600 -07

Re: Den stora tråden- Packkälke och åkkälke.

Inlägg av ST600 »

Längesedan jag var in på forumet. Så här blev kälken. En flakis med öhlinare. Ram 25x50x2 dragstång 40x40x3.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar