Från fabrik hade GLS modellerna följande primär variatorer:
* GLS-3300 ( Rotax-503 ) = Comet 102 C ( 7,5" Diameter )
* GLS-3500 ( Rotax-503 ) = Comet 108 C ( 8,0" Diameter )
* GLS-3600 ( Rotax-536 ) = Comet 108 C ( 8,0" Diameter )
* GLS-3800 ( Rotax-583 ) = Comet 108 C ( 8,0" Diameter )
* GLS-3800 ( Rotax-643 ) = TRA ( 8,0" Diameter )
Problemet vid byte av primärvariator är att hitta en som har rätt KONICITET.
Väljer man fel så råkar man ut för att det inte går att justera in sekundär variatorn nog långt.
Detta leder till att variatorremmen hamnar snett och det blir helt fel.
Är man inte uppmärksam så tar helix'en i mot bultskallarna som håller lagret till sekundärvariatorn och så går även helixen sönder.
Naturligtvis kan man flytta motorn i motorplattan, men det är ett krångligt ingrepp
som även kräver stort kunnande när det gäller linjerning av motorn etc etc.
* GLS-3500 och GLS-3600 har ( "Shallow Bore" ) Negativ konicitet ( Taper ) på primärvariatorn. ( -0.140" = -3.556 mm )
* GLS-3800 har ( "Flush Bore" ) Neutral konicitet på primärvariatorn. ( + - 0.0 mm )
COMET clutches.
1. Flush Bore , ( +-0 ) depth indicates the taper begins exactly at the inner edge of the fixed face casting.
2. Deep Bore , Positive ( + ) number indicates the taper starts at the specified distance into the casting.
3. Shallow Bore , Negative ( - ) number indicates the taper begins in an extension out of the fixed face casting.
Många ord för typ samma betydelse: Sidoförskjutning = Konicitet = Offset = Taper
När det gäller Comet 108 EXP som ersättnings variator till GLS modellerna så gäller följande:
* GLS-3500/3600 --> Comet 108EXP Art # 217506A
* GLS-3800 --> Comet 108EXP Art # 219503A ( Äldre Art # 217503A )
.
GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Comet 108 EXP
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Dum fråga kanske men vad menas med offset?
Nu när jag kollat så ser inte hålet i variatorerna samma ut.
Den som suttit på 503 har inte lika mycket kona i botten.
Nå ja, får väl försöka sälja den.
Nu när jag kollat så ser inte hålet i variatorerna samma ut.
Den som suttit på 503 har inte lika mycket kona i botten.
Nå ja, får väl försöka sälja den.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: GLS-3800 ( 1991 ) Ny Primärvariator... ?
Offset kanske var fel uttryckt,
2stroke använder ju konicitet, det beskriver det bättre eftersom vi pratar om konan i variatorn som du sätter på vevaxeln.
Se 2stroke's kommentar också: "Många ord för samma betydelse: Sidoförskjutning = Konicitet = Offset = Taper"
Dvs. hur långt in på vevaxeln variatorn kommer, det kommer också att reglera var den hamnar i förhållande till sekundären.
På fälgar brukar man väl prata om offset, dvs hur långt från navet centrum på hjulet hamnar men det är ju något helt annat
2stroke använder ju konicitet, det beskriver det bättre eftersom vi pratar om konan i variatorn som du sätter på vevaxeln.
Se 2stroke's kommentar också: "Många ord för samma betydelse: Sidoförskjutning = Konicitet = Offset = Taper"
Dvs. hur långt in på vevaxeln variatorn kommer, det kommer också att reglera var den hamnar i förhållande till sekundären.
På fälgar brukar man väl prata om offset, dvs hur långt från navet centrum på hjulet hamnar men det är ju något helt annat