A= Boondocker 3700 - 14 230mil 1ägare slutburk v-kit
B= Boondocker 3700 - 14 330mil 2 ägare v-kit, peak matta dekalkit A
Skick A 8/10
B 6,7/10
Pris i dagsläget efter prut A 83, B 79
Stirra er inte blind på modell eller siffror det gäller ej exemplet ovan .
Jag kommer äga skotern 2 säsonger och åker ca 80mil.
Budget är lite problem, egentligen är 80k max.
Vilken skoter skulle ni välja och om alternativ B hur mycket är 100mil mindre eller mer på mätaren värd i pengar om vi utgår ifrån att skickar är desamma på skotrarna.
Hur ska jag tänka??
Re: Hur ska jag tänka??
Om det skiljer 13% i skick till fördel för den dyrare så skulle jag ta den med tanke på att priset bara är 4.8% högre än den sämre skotern.
Man räknar ju med att en skoter är "slut" efter ca 1000 mil så utifrån det resonemanget så borde de extra milen "kosta" mer än de 4000:- som den var billigare. Fler ägare drar också ner värdet eftersom folk blir misstänksamma när en "ny skoter" haft flera ägare.
Så jag röstar A.
Men lägg något framför skidorna och mät så att inte någon av skidorna sticker fram mindre långt än den andra för framvagnarna blir väldigt lätt krokiga på rex2-chassit, om någon av huvlåsen inte går igen som den ska är det också ett varningstecken för att skotern är krokig i chassit.
Man räknar ju med att en skoter är "slut" efter ca 1000 mil så utifrån det resonemanget så borde de extra milen "kosta" mer än de 4000:- som den var billigare. Fler ägare drar också ner värdet eftersom folk blir misstänksamma när en "ny skoter" haft flera ägare.
Så jag röstar A.
Men lägg något framför skidorna och mät så att inte någon av skidorna sticker fram mindre långt än den andra för framvagnarna blir väldigt lätt krokiga på rex2-chassit, om någon av huvlåsen inte går igen som den ska är det också ett varningstecken för att skotern är krokig i chassit.
Re: Hur ska jag tänka??
tack för ett bra svarMr_Smurf skrev:Om det skiljer 13% i skick till fördel för den dyrare så skulle jag ta den med tanke på att priset bara är 4.8% högre än den sämre skotern.
Man räknar ju med att en skoter är "slut" efter ca 1000 mil så utifrån det resonemanget så borde de extra milen "kosta" mer än de 4000:- som den var billigare. Fler ägare drar också ner värdet eftersom folk blir misstänksamma när en "ny skoter" haft flera ägare.
Så jag röstar A.
Men lägg något framför skidorna och mät så att inte någon av skidorna sticker fram mindre långt än den andra för framvagnarna blir väldigt lätt krokiga på rex2-chassit, om någon av huvlåsen inte går igen som den ska är det också ett varningstecken för att skotern är krokig i chassit.
Re: Hur ska jag tänka??
Jag förutsätter att det är en 800 du tittat på?
Som prisjämförelse så verkar handlarpriset ligga runt 85k för de med 400-500 mil.
Men gå på magkänsla, magen har för det mesta rätt.
Som prisjämförelse så verkar handlarpriset ligga runt 85k för de med 400-500 mil.
Men gå på magkänsla, magen har för det mesta rätt.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
- Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
- Ort: Forsa / Tänndalen
Re: Hur ska jag tänka??
Är 80 K din limit så lägg ett bud på A, snabb affär så går det nog igenom
Re: Hur ska jag tänka??
Freeride 154 14 320mil 2 ägare dubbeldyna original kapell.
80000kr
Lynx boondocker 3900 14 198mil helt original riktigt fint skick. 82k
Vilken står sig bäst i värde efter två säsonger? Är det dumt att ens tänka freeride i det här läget?
Skriv hur ni tänker inte med hjärtat bara för vi är ett lynx forum
80000kr
Lynx boondocker 3900 14 198mil helt original riktigt fint skick. 82k
Vilken står sig bäst i värde efter två säsonger? Är det dumt att ens tänka freeride i det här läget?
Skriv hur ni tänker inte med hjärtat bara för vi är ett lynx forum
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2316
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Hur ska jag tänka??
Generellt verkar Ski-Doo'sarna stå sig något bättre i värde än LYNX'arna.matteias skrev:Freeride 154" 14 320mil 2 ägare dubbeldyna original kapell , 80000:-
Vs.
Boondocker 3900 14 198mil helt original riktigt fint skick , 82000:-
Vilken står sig bäst i värde efter två säsonger ?
Jag tycker att LYNX har riktig pajas design på sina Boondocker's oavsett årsmodell.
Jag skulle dock ändå alla dagar i veckan hellre ta LYNX'en därför att det är bättre fjädring.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Hur ska jag tänka??
Skulle det vara för lössnö körning är freeriden ngt bättre mot boondockern men däremot är den sämre när du åker led är min personliga åsikt. Skulle jag välja mellan boondockern och freeriden som du gör nu skulle jag köpa boondockern, mindre mil och hundra mil till 300 mila service.matteias skrev:Freeride 154 14 320mil 2 ägare dubbeldyna original kapell.
80000kr
Lynx boondocker 3900 14 198mil helt original riktigt fint skick. 82k
Vilken står sig bäst i värde efter två säsonger? Är det dumt att ens tänka freeride i det här läget?
Skriv hur ni tänker inte med hjärtat bara för vi är ett lynx forum