Längd på mattan.

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Längd på mattan.

Inlägg av Hasse Larsson »

Hur tänker ni när ni ska köpa ny skoter. :think:

Jag menar hur går det till när ni väljer och bestämmer er för en viss mattlängd?
Provkörning hos handlare eller tips från kompisar eller läser ni på internet? :fakta:

Flera av mina skotrar har haft 307 för att skotern blir mer som en liten leksak och nu har jag köpt min första Lynx som har längre matta 330, som fortfarande känns liten, levande och den har grymma dämpare för ledkörning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
A bad day riding is better than a good day at work
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Längd på mattan.

Inlägg av 2stroke »

Jag tänker igenom mina behov samt hur och var jag kör.

För min del passar 144"-146" längd perfekt.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Mr_Smurf
LynxTalk Member
Inlägg: 85
Blev medlem: 6 mars 2011, 20:20

Re: Längd på mattan.

Inlägg av Mr_Smurf »

Det skulle varit någon form av snabbkoppling på mattan och boggie så man kan byta mattlängd lätt efter körhumör..
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Längd på mattan.

Inlägg av DrMussla »

Ja helst skulle man ha en av varje ;)
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Längd på mattan.

Inlägg av Stoft »

Började med en 320cm lång G-Type, blev sedan en Enduro 700 med 307cm lång matta följt av två stycken R-Evo maskiner som var 345 och 365. Har både åkt Boondocker 3700 och 3900 där 3900an kändes bäst. Därför blev det även en Summit 850 G4 154" i år innan 850in kommer i Lynxkostym :lovelynx:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Längd på mattan.

Inlägg av Hasse Larsson »

Stoft skrev:Började med en 320cm lång G-Type, blev sedan en Enduro 700 med 307cm lång matta följt av två stycken R-Evo maskiner som var 345 och 365. Har både åkt Boondocker 3700 och 3900 där 3900an kändes bäst. Därför blev det även en Summit 850 G4 154" i år innan 850in kommer i Lynxkostym :lovelynx:
Lynx 850 Jubileum special my 18 blir nog grym :lovelynx:
A bad day riding is better than a good day at work
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Längd på mattan.

Inlägg av SS440-80 »

Är nog så att allt eftersom man växer till sig och man blir bättre skoterförare och även ekonomin blir bättre, så utvecklas körstilen och behovet av mattlängd. Nu när man gått ifrån snöbus var som helst med konstant fastkörning till led- o sjö-körning hur fort som helst, och numera så gott som alltid körning i ospårad terräng där man helst vill slippa se turisterna som kör i de stilar man själv gjorde tidigare... :think:

Man har liksom kört upp sig mattlängd genom åren :D Började med ET340, mattlängd 256cm tror jag, sedan GP440 & SS440 med 293cm matta, SRV 307-matta, Lynx Enduro 320cm och G-Touring 345cm, XTrim 370cm och nu 49Ranger som har 392cm. Kamhöjden har ju också ökat i samma takt som mattlängden.
Användarens profilbild
Hasse Larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 januari 2016, 16:32
Skoter: LYNX Rave Red Passion
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Längd på mattan.

Inlägg av Hasse Larsson »

SS440-80 skrev:Är nog så att allt eftersom man växer till sig och man blir bättre skoterförare och även ekonomin blir bättre, så utvecklas körstilen och behovet av mattlängd. Nu när man gått ifrån snöbus var som helst med konstant fastkörning till led- o sjö-körning hur fort som helst, och numera så gott som alltid körning i ospårad terräng där man helst vill slippa se turisterna som kör i de stilar man själv gjorde tidigare... :think:

Man har liksom kört upp sig mattlängd genom åren :D Började med ET340, mattlängd 256cm tror jag, sedan GP440 & SS440 med 293cm matta, SRV 307-matta, Lynx Enduro 320cm och G-Touring 345cm, XTrim 370cm och nu 49Ranger som har 392cm. Kamhöjden har ju också ökat i samma takt som mattlängden.
Hahaha kul att läsa det du skriver och intressant med någon som börjat med 256 och nu är uppe på 392

Ser också att vi haft likadana japaner....
A bad day riding is better than a good day at work
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Längd på mattan.

Inlägg av SS440-80 »

HaHaHa!! Jo nog har gummisnodden sträckts en del :lol:


Det är väl i.o.f.s passerat ytterligare några Yamaha på vägen... En ET250 kort (244cm), Excel-V (330cm), BR250T (345cm), Phazer II (307cm) och en ET400T/R ( 365cm? )
Är helt otroligt vad suveräna Yamaha var från slutet av 70-talet till början av 90-talet, sedan så har det gått "tyngre" på alla sätt och vis ;; även om ljudet från deras tvåtakts-tripplar och VMax-4 var bara underbarare än underbart :buga:
Skriv svar