En nackdel med att köra Lynx är ju att eftermarknadsfirmorna på andra sidan pölen inte gör grejer som passar på våra favoritskotrar, visserligen passar många av Ski-doos grejer men när det gäller tex fotstegen så är dom olika.
Fotstegen på 2014 Boondocker var omdiskuterade och visade sig ha en del problem med att dom böjdes och var halkiga.
Största problemen för mig var att listen i ytterkant var för halkig och att det packades snö i fotholkarna så jag ville åtgärda det på något sätt.
Lösningen fick bli ett par Skinz Airframe Bret Rasmussen Design till Ski-doo XM, dom går hela vägen fram i fotholken och är smalare än standardmodellen för bättre framkomlighet i lössnön.
Läs instruktionerna minst två gånger innan du börjar, men du kan ändå inte följa dom.
Kommer att bli ordentlig skillnad mot original.
Bara att börja kapa, vanlig sticksåg funkar bra men om man har en tryckluftdriven sådan så är det lite smidigare.
Inpassning pågår, kapar lite åt gången för att det ska bli rätt.
Vill man ha "step over" bågen kvar så behöver den anpassas mot tunneln på något sätt om det ska se bra ut, även sidokåpan tar lite grann i den så den behöver också kapas till.
Bakre fästet hamnar mitt på ett veck i tunneln.
Om man dessutom som jag har den förstärkta lyftbågen för dragkrok så behövs det ordentliga modifieringar för att det ska fungera tillsammans. Har man original lyftbåge är det möjligt att det går att lösa det på ett enklare sätt.
Jag valde att inte kapa bort hela vägen fram i fotholken på vänstra sidan.
På högra sidan så är det redan ett hål ända fram.
Här ser man vilken skillnad det blir.
Bortkapade delar.
Man måste även borra ur 9 st nitar och nita dom från utsidan istället för att dom nya fotstegen ska kunna ligga an på rätt sätt, niten längst fram och längst bak kan sitta kvar.
Slipa och måla den kapade kanten så det ser snyggt ut.
Dags att modifiera dom nya fotstegen, röret kapas och vinklas upp för att bakre fästet ska gå fritt från lyftbågen.
Fick hjälp av Jonny på westbergsmaskinrep med svetsningen då jag varken har grejer eller kunskap att svetsa aluminium själv.
Uppvinklat för att komma över lyftbågen.
Vinklade även in fästet så det följer tunnelns bockning i överkant.
Jag valde att inte ha kvar step over bågen då jag tyckte den kändes i vägen.
Klart att skicka till pulverlack.
Ett nytt fotsteg med dubbar monterade väger in på 1,89 kg.
Ett gammalt väger 1,52 kg, en skillnad på 370 g.
Kap och borrspån från dom gamla samt popnitar för monteringen av dom nya är dock inte med i denna beräkning.
Hålen för lyftbågen fick höjas 6,5 mm i framkant för att få plats med fotsteget under.
Måttning för håltagning.
Kapade även ur dekalen för att få en stabilare montering.
Använder snabbtvingar för att hålla på rätt plats för borrningen.
Monterar först med clecos innan jag nitar fast dom.
Satte även en M6 skruv framtill då jag inte har kvar step over bågen som annars hade gjort det hela lite mera stabilt.
Här ser man tydligt hur mycket smalare det blev.
Hörnet på sidokåpan behöver friseras.
Så där får det bli.
På Ski-doo så byter man ut plastgrejerna nere i hörnet så att man smalnar in bakkanten men på Lynxen så får man nöja sig med det här.
Här ser man att fotholken är öppnare på högra sidan.
Förhoppningsvis bättre fäste nu. På ytterkanten så vinklade jag ut varannan skruv en aning för att ha bättre fäste när man hänger ut åt sidan.
Äntligen på plats.
Blir intressant att testa hur det fungerar.
Återkommer med recension när jag har testkört.
How to: Montera Skinz Airframe fotsteg på BD 3700 -14
- mackE
- LynxTalk Member
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 23 februari 2011, 03:36
- Skoter: Boondocker 3700 800 -14
- Ort: Örnsköldsvik
Re: How to: Montera Skinz Airframe fotsteg på BD 3700 -14
Då har man använt skotern ett tag och det är dags för en recension.
Har egentligen bara en sak att säga, HELT FANTASTISKT!
Fotstegen har överträffat mina högt ställda förväntningar och det är så skönt att slippa lägga tid och kraft på att sparka bort snö hela tiden.
Så här ser det ut efter en hel dag i djupsnön utan att ha rensat dom en enda gång.
Enda som inte fungerar optimalt är vid bakre boggieinfästningen, då det inte är lika öppet där så samlas snön lätt och då man sällan står så långt bak så rensas inte snön bort. Dessutom så rinner det ner smältvatten från kylaren uppe på tunneln så tillslut är bakersta biten av fotstegen en isklump.
I praktiken så är det dock inget stort problem då man sällan står så långt bak, dessutom så beter sig originalstegen också på samma sätt, så det är inget som blev sämre med bytet.
Hur fungerar det i praktiken då? För er som aldrig har sett med egna ögon eller testat själv kommer här en liten FAQ:
Kan det inte samlas snö på rörfotsteg?
Jo dom samlar på sig snö men skillnaden är att det trillar bort så fort man sätter dit foten. Pudersnö märker man knappt av alls men klibbsnö kan behöva lite lite mer bestämt trampande.
Fastnar det inte snö i fotholkarna?
Nej, det trillar bort när man stoppar dit fötterna.
Fotsgegen är mycket smalare, är det inte problem att stå kvar på dom?
Nej, har kört både lössnö och led utan att dom har känts för smala.
Är det bra fäste på dom eller är dom halkiga?
Fästet är sjukt bra, man står verkligen kvar utan att halka runt.
Dom där dubbarna ser vassa ut, är dom farliga?
Ja! Att slå knäskålen i en Cold Cutter dubb är garanterat inte så skönt, jag använder alltid knäskydd när jag kör.
Går skorna sönder av dom vassa dubbarna?
Vissa verkar ha problem med det, mina FXR kängor visar dock inte några betydande skador så här långt.
Om man vill så kan man byta ut Cold Cutters dubben mot skruv med vanlig sexkantskalle om man vill spara på skor och knän.
Fördelar:
*Rensar snön fantastiskt bra, känns nästan som magi att man inte behöver sparka bort snö hela tiden.
*Bra fäste, man halkar inte runt.
*Mindre yta som hänger upp sig på snön.
Nackdelar:
*Priset, dom kostar en hel del.
*Du måste kapa i skotern.
*Till Lynx är dom inte "bolt on" utan kräver en del modifikation.
*Du kommer inte att nöja dig med något sämre nästa gång du byter skoter, så du kommer att behöva byta på nästa också om tillverkarna inte hittar på något radikalt.
Har egentligen bara en sak att säga, HELT FANTASTISKT!
Fotstegen har överträffat mina högt ställda förväntningar och det är så skönt att slippa lägga tid och kraft på att sparka bort snö hela tiden.
Så här ser det ut efter en hel dag i djupsnön utan att ha rensat dom en enda gång.
Enda som inte fungerar optimalt är vid bakre boggieinfästningen, då det inte är lika öppet där så samlas snön lätt och då man sällan står så långt bak så rensas inte snön bort. Dessutom så rinner det ner smältvatten från kylaren uppe på tunneln så tillslut är bakersta biten av fotstegen en isklump.
I praktiken så är det dock inget stort problem då man sällan står så långt bak, dessutom så beter sig originalstegen också på samma sätt, så det är inget som blev sämre med bytet.
Hur fungerar det i praktiken då? För er som aldrig har sett med egna ögon eller testat själv kommer här en liten FAQ:
Kan det inte samlas snö på rörfotsteg?
Jo dom samlar på sig snö men skillnaden är att det trillar bort så fort man sätter dit foten. Pudersnö märker man knappt av alls men klibbsnö kan behöva lite lite mer bestämt trampande.
Fastnar det inte snö i fotholkarna?
Nej, det trillar bort när man stoppar dit fötterna.
Fotsgegen är mycket smalare, är det inte problem att stå kvar på dom?
Nej, har kört både lössnö och led utan att dom har känts för smala.
Är det bra fäste på dom eller är dom halkiga?
Fästet är sjukt bra, man står verkligen kvar utan att halka runt.
Dom där dubbarna ser vassa ut, är dom farliga?
Ja! Att slå knäskålen i en Cold Cutter dubb är garanterat inte så skönt, jag använder alltid knäskydd när jag kör.
Går skorna sönder av dom vassa dubbarna?
Vissa verkar ha problem med det, mina FXR kängor visar dock inte några betydande skador så här långt.
Om man vill så kan man byta ut Cold Cutters dubben mot skruv med vanlig sexkantskalle om man vill spara på skor och knän.
Fördelar:
*Rensar snön fantastiskt bra, känns nästan som magi att man inte behöver sparka bort snö hela tiden.
*Bra fäste, man halkar inte runt.
*Mindre yta som hänger upp sig på snön.
Nackdelar:
*Priset, dom kostar en hel del.
*Du måste kapa i skotern.
*Till Lynx är dom inte "bolt on" utan kräver en del modifikation.
*Du kommer inte att nöja dig med något sämre nästa gång du byter skoter, så du kommer att behöva byta på nästa också om tillverkarna inte hittar på något radikalt.
Senast redigerad av mackE den 11 november 2015, 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 21 december 2012, 17:05
- Skoter: Lynx Rave RS 600 - 2009
Re: How to: Montera Skinz Airframe fotsteg på BD 3700 -14
Härligt att du trivs med dem! Har funderat ett tag på att bygga egna till min skoter men får aldrig tummen ur. Gudomligt att aldrig behöva sparka snö liksom! Kul att du är nöjd och grym guide!