RE-600 ( 2008 ) Hög bränsleförbrukning... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
mizzinazzen
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2015, 18:16
Skoter: Lynx Rave RE 600-2008

RE-600 ( 2008 ) Hög bränsleförbrukning... ?

Inlägg av mizzinazzen »

Hej.
Jag har köpt mig en RE-600 ( 2008 ) för ett tag sedan
och tog en långtur med ett helt gäng i helgen som blev på ca10 mil.
men när jag kom hem på gården så såg jag på på tankmätaren att den var nästan tom å det var givetis full tank när jag började köra, kollade också givetvis i tanken om mätaren hade flippat ur och insåg rätt snabbt att det inte var mycket sås kvar i tanken ....

räknade ut att skotern hade dragit 3.1-3.2 L/mil och då var det BARA fisåkning efter led i "lagom" hastighet så man hinner till och med se djur å natur för dom som ville det.
är det normalt att dessa maskiner drar så pass mycket vid finåkning ? för isåfall, vad ska den då dra vid lekåkning ?! då hinner man inte leka mycket innan tanken är tom.

nån som har något bestycknings schema till denna maskin eller ska dom vara så pass törstiga ?
vet inte i dagsläget vad som sitter där, men den SKA vara oskruvad så jag antar att det ska sitta orginalbestyckning i maskinen, vad nu det kan vara ?! ..
(länge sen jag ägde en skoter senast och den hade ett snitt på 2 liter milen vid finåkning och 3-3.5 vid lek)

/// Niklas
Busaberg
LynxTalk Member
Inlägg: 49
Blev medlem: 1 mars 2011, 19:50
Skoter: RE 600

Re: Rave RE 600 (2008) hög bränsleförbrukning ?

Inlägg av Busaberg »

Min går då att komma under 2,5 l/mil om man kör ganska snällt efter led med original 17,5/380 munstycken.
Uppåt vet jag inte om det finns någon gräns :Happy:
mizzinazzen
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2015, 18:16
Skoter: Lynx Rave RE 600-2008

Re: Rave RE 600 (2008) hög bränsleförbrukning ?

Inlägg av mizzinazzen »

Ok, ja jag vet ju inte riktigt vad det sitter för munstycken i min maskin just nu,
men jag antar att det är orginalbestyckning,
ska ta nån dag när jag får nån tid över, inte lätt när man är småbarnsförälder ;)

men jag tycker ändå att 3 liter milen med väldigt snäll åkning är lite väl törstigt..

Om man hade legat efter nån led och varit ut bredvid leden lite då och då hade jag köpt 3 liter milen. men inte om man "ekonomi" åker :P

kom på nu också att den är lika "svår" att starta när den är genomvarm som när den har stått ett par dagar i minusgrader, måste hålla full gas när den är genomvarm annars går den inte igång.
hade ju varit skönt om man hade kunnat få den att gå runt 2.5 åt minstone vid fisåkning.

// Niklas
mizzinazzen
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 5 februari 2015, 18:16
Skoter: Lynx Rave RE 600-2008

Re: Rave RE 600 (2008) hög bränsleförbrukning ?

Inlägg av mizzinazzen »

kan ju tillägga att det körs på 185 möh när jag åker hemma, men också 640 möh när det bär av upp mot fäbodstugan.
någon som har något hett tips om bestyckning till motorn ?

Mvh
Skriv svar