Sänkte skotern i våras (skidoo tundra extreme 2013). Och ännu är den inte hel trots att den stått på verkstan sen i maj. Och nu står den hemma på gården med isär skruvad.
Verkstan har inte gjort nå fel enligt dom. Men försäkrings bolaget säger att verkstaden har gjort fel så dom skiter i allt.
Det här fick jag till svar av försäkringsbolaget -
"Då det visar sig att maskinen inte är dränerad/konserverad på riktigt sätt, det finns rost/korrisionsskador på cylindrar, kolvar,lager,vevaxel, troligen beroende på att maskinen stått allt för länge mellan skadetillfälle och åtgärd. Eftersom det är verkstan som försummat detta så är det inget som täcks av din skoterförsäkring
Ta kontakt med verkstan för ekonomisk ersättning för skadan."
Finns det någon check lista för hur dom ska gå till väga med en dränkt motor på en brp verkstad?
Att göra med motor efter sänkning?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 22 mars 2011, 18:53
- Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 -03
- Ort: Renhagen/Gällivare
Att göra med motor efter sänkning?
Startar ALLTID på sista draget...
Re: Att göra med motor efter sänkning?
Grundregeln är alltid att riva så snabbt det bara går så snart maskinen är på torra land.
Iom att det är ett försäkringsärende så antar jag att du direkt haft kontakt med dem och fått anvisningar om förfaringssätt/klartecken att bärga mm samt att direkt ta maskinen till auktoriserad verkstad för åtgärd, redan då borde 1:a kontakt mellan försäkringsbolag och verkstad vara tagen så de mer eller mindre stod med ledig plats för att riva maskinen direkt.
Vad som däremellan gått fel är svårt att sia utifrån sett men om verkstaden gjort fel vilket försäkringsbolaget åberopar så bör det hanteras via verkstadens försäkring , egentligen borde det vara ett ärende mellan ditt försäkringsbolag och deras där 1:a prio är att kunden får en fungerande maskin.
Iom att det är ett försäkringsärende så antar jag att du direkt haft kontakt med dem och fått anvisningar om förfaringssätt/klartecken att bärga mm samt att direkt ta maskinen till auktoriserad verkstad för åtgärd, redan då borde 1:a kontakt mellan försäkringsbolag och verkstad vara tagen så de mer eller mindre stod med ledig plats för att riva maskinen direkt.
Vad som däremellan gått fel är svårt att sia utifrån sett men om verkstaden gjort fel vilket försäkringsbolaget åberopar så bör det hanteras via verkstadens försäkring , egentligen borde det vara ett ärende mellan ditt försäkringsbolag och deras där 1:a prio är att kunden får en fungerande maskin.