Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri... ?

Allt om de övriga smalbandade modellerna.
eing9911
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 december 2013, 21:56
Skoter: Forest Fox

Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri... ?

Inlägg av eing9911 »

Allt började i påskas då jag hade lite bråttom när jag tankade. Jag har en Forest Fox med 380 motorn och separatsmörjningen är bortplockad så man får blanda sitt eget bränsle vilket brukar gå bra men nu hade jag för bråttom och skakade väl ena dunken lite för lite vilket resulterade i att den skar några mil senare.

Hursomhelst så skaffade jag ny kolv, honade cylinderna så att de var inom spec och blåste ur allt eventuellt skräp ur blocket. Sköljde några gånger med diesel också. Toppen blev lite skadad av kolvringen men det gick att slipa till med dremeln utan större besvär. (Anledningen till att jag inte rev botten delen var för att motorn hade blivit renoverad ca 200 mil tidigare så allt i bottendelen är OK.)
Så motorn åkte i nu för några dagar sedan och den gick inge bra alls. Den misstände och hade sig. Kollade kompressionen och den låg på ca 8 kg på båda cylindrarna. Så jag skaffade nya stift och då gick den som en klocka...i ca 5 minuter. Då misstände den igen och tilslut släckte den stiftet på den renoverade cylindern. Bytte stift igen och då gick den bra igen i 5 minuter till sen var det samma visa igen. Kompen var fortfarande likadan på båda cylindrarna så det verkade OK. Tömde och rengjorde hela bränslesystemet och förgasaren men den betedde sig likadant, dvs den släckte ytterligare ett stift.

Rent spontant så kändes det som att det var något med tändsystemet men den gick ju bra hela förra året fram tills den skar. Dock slog det mig att vi svetsade ett avgasfäste på den innan motorn åkte i så frågan är om CDI/tändspolen tog någon skada av detta så jag lånade en CDI/tänspole av grannens Forest fox. Vips så funkade den som den skulle...i ca 10 mil.

För i natt var jag ute och letade efter en hund som smitit ut och då började den misstända lite men den var relativt kall så jag tänkte inte allt förmycket på det. Sen dog lyset strax efteråt (trodde det var lampan men all el verkar vara död). Dock hittade jag hunden och åkte hem och allt tog väl ca 30 minuter. Nu idag skulle jag ut med barnen en sväng och då började den misstända lite igen så jag stannade och bytte stiftet på den renoverade cylindern och sen gick den som en klocka igen.

Frågan är vad som har hänt med den i sommar... jag har beställt en ny CDI/tändspole men det kanske inte är det som är felet. Jag antar att voltregulatorn har dött igen (bytte den förra året + en kabel fick skarvas då den brunnit i ett kontaktstycke).

Kan man mäta något vettigt från statorlindningarna och se så att allt är OK där innan jag eldar upp en till CDI eller liknande?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av Lynxfun »

Bör vara samma som Doo 380, nedanstående är från 2001
Ign syst test 380 500.jpg
Lighn syst test 380 500.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av RannerKing »

En tanke bara...

Är det choke på den där så kolla så den inte fastnat i öppet läge. Det kan göra att den börjar släcka stift men märks inte alltid så mycket på motorgången.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
eing9911
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 december 2013, 21:56
Skoter: Forest Fox

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av eing9911 »

Perfekt men jag har inte RER på min. Men det lär ju kanske vara snarlikt. Det är choke på den men den rör man inte i onödan för då surar den ner sig direkt. Fick tag på en cdi igår men jag har inte bytt den än. Den är inte specad för foxen med 380 motorn men däremot någon skandik med 377 och fox med 440 samt 503or. Sen stod det på ett annat ställe att den var till rotax 2cyl f/c. Pratade även med en lynxmek som var hyfsat övertygad om att det skulle funka.
Sandforce
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 februari 2014, 20:07

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av Sandforce »

Hittade du nån lösning... Liknande problem!!
eing9911
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 december 2013, 21:56
Skoter: Forest Fox

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av eing9911 »

Ja det var CDI:n. Bytte till en universal från skoterdelen. Den funkar nu. Troligtvis åkte den gamla pga svetsarbete på chassiet.
eing9911
LynxTalk Member
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 december 2013, 21:56
Skoter: Forest Fox

Re: Forest Fox ( 2000 ) Problem med tändning efter haveri...

Inlägg av eing9911 »

Skriv svar