Lynx 5900 -En hållbar och dragvillig arbetkamrat, sedan 1983.
Bild från: http://www.brplynx.com/sv/om-lynx/lynx-historia.html
Lynx 535 och 536 var länge omtyckta modeller. Pålitliga, Hållbara ,
kraftfulla och utmärkta dragare. Dock så började dom kännas trågiga och
lite klumpiga i snårskogen, om man jämförde med olika modeller från
konkurrerande märken. Gjutjärn och plåt var ju trots allt Lynx
favoritmaterial.
Så för att locka kunder behövdes något nytt, svaret blev då Lynx GLX
Finlandia! En kort bredbandare med glidboggie, som hade riktig fjädring.
Detta var år 1981.
Fungerar då ett 50cm brett men kort band (329cm) med glidboggie så
måste det väl fungera med ett längre, 50cm brett band!?
1983 kom den! Lynx 5900 GLX! Tag en Finlandia, förläng boggien och
kräng på ett långt band! 5900:an blev en succé och
försäljningsframgångarna var ett faktum! Denna tidiga inovation gjorde
att konkurrerande märken aldrig riktigt har tagit sig ikapp. Lynx hade
skapat sig ett namn och rykte, som faktist håller i sig än idag. Starka,
hållbara dragare, med bra fjädring! Så trots att konkurrerande märken
tog fram likvärdiga maskiner så har dessa inte blivit lika populära här i
Scandinavien som 5900:an.
1987 monterade man på en ny boggie, EasyRide. Fram till dess stod
faktist 5900:an i princip oförändrad. EasyRide boggien, med annan
koppling och ledad förlägning förbättrade 5900:ans egenskaper avsevärt.
Den blev bättre att dra med och förbättrade lössnöegenskaperna. Men
den blev även bättre efter leden, där den tidigare boggien börjat kännas
stötig. Även skidres avvärjdes med EasyRide boggien, vilket kunde vara
ett problem när man skulle iväg med tungt lass på kälken.
1989 lancerade Lynx den, i nuläget, välkända Syncrolådan. 2
växlar fram+back som tidigare, men nu med möjligheten att växla från
1:an till 2:an, eller tvärt om, i fart. Detta var (och är) till stor nytta när
man ska starta med tungt lass på kälke. Starta i 1:an och när man
kommit upp i fart sätter man i 2:an, utan att stanna!
I och med detta tog lynx ännu ett steg från konkurrenterna, som redan
tidigare hade problem med att matcha 5900:ans egenskaper.
Syncrolådan avänds ännu och sitter på 2011:s modeller, 22 år efter
lancering och utan att konkurrerande märken har något motsvarande.
1991 monterade LTS (Lynx Telescopic Suspension) framfjädring på
5900:an. Även detta var framtaget av Lynx. Inga utvändiga stag eller
länkar som kunde ta stryck eller förhindra ens framfart genom björkriset
var de största fördelarna. Fjädringsvägen var inte lång, men även i detta
anseende var den bättre än bladfjädringen. LTS fjädringen var mycket
välkommen bland alla 5900:as brukare. LTS fjädringen används faktist
forfarande, och sitter även på år 2011:s Yeti modeller. 20år efter efter
första lancering! Dock så började nu konkurrenter knappa in på riktigt,
första gången sen produktionsstart. 1994 lancerade Lynx 5900 LC, alltså
en vätskekyld modell. många gillade den nya vätskekylda modellen men
den fläktkylda Rotax 503:an var fortfarande det som de flesta köparna
vill ha.
1996 kom man med en helt ny design. Just denna årsmodell hade mycket
barnsjuldomar, men det rådde Lynx bot på och efter det var 5900:an
köpare nöjda igen. Designen som kom 1996 följde med in på 2000 -talet
men har nu helt ersatts av andra modeller, men även dessa har sin grund
från Finlandian och 5900:an!
Copyright: Mattias Ranner Uvén - "RannerKing"
Historia -Lynx 5900
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Historia -Lynx 5900
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias