FS IQ Touring generator

Allt om Polaris.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

FS IQ Touring generator

Inlägg av MangE »

Någon i forumet som vet var man kan få tag på en Generator till en 2008,s årsmodell av ovan nämnd skoter.
Gjorde åter misstaget att lämna in skotern för service på Polaris service verkstad, för andra gången får jag problem efteråt, allt för att man vill ha stämpeln i boken.
Allt fungerade som det skulle när jag lämnade in den, skotern hade stått i garaget i en månad men hoppade igång genast, jag körde upp den på släpvagnen och dagen efter skjutsade jag ner den till Söderhamn för service.
Väl där lastade jag av, skotern startar snällt och den får stå en stund för att värma oljan.
Service som vanligt och sedan lastar jag skotern på släpvagnen, startar lika snällt igen.
Där står den på släpet till i Lördags då vi trailade till Svågadalen för att åka på skoterträff, grabben för första gången själv på en skoter efter nytaget körkort.
Lastar av och INGENTING, batteriet helt tomt. Lånar startkablar och får igång den men det hjälper inte, den orkar inte ladda upp batteriet igen så det blir till att åka två på gammeln till träffen, kraftigt försenade.
Ringer så företaget som servat på måndagen och får några tips, inget är dock orsaken utan jag får fram att det är diodbryggan som inte fungerar på generatorn.
Ringer sålunda upp företaget igen och diskuterar med förman, frågar om det är fråga om servicegaranti att få ny diodbrygga och det tycker vederbörande att det är, han ska bara kolla vart det går att få tag på en.
Han ringer sedan upp och då helt plötsligt är det så att detta ABSOLUT inte kunde ha hänt under service, de kunde t.ex. inte ha kortslutit pluspolen så dioden hade gått.
(till saken hör att de hade en praktikant som hjälpte till under servicen)
Bara av intresse frågar jag vad kostar en ny generator.... 6800 SEK får jag reda på, förstår då varför det helt plötsligt inte var aktuellt med någon service garanti.
Problemet blir också att detta är inte så lätt att få rätt såvitt jag kan förstå avseende kundlagen eftersom detta inte ingår i servicen så kan jag inte klaga direkt på "följdfel" utan det blir ord mot ord.
Någon som har erfarenhet kring detta?

Och ska ni serva en Polaris så hör av er före så ska jag tala om vart ni INTE ska åka :cussing:
Avslutningsvis kan jag bara nämna att stället har bytt sin personal, de mekaniker som var där och som jag hade förtroende för hade alla bytt firma så jag kände genast lite tveksamhet eftersom jag har haft problem med den andra servicen jag gjorde....

Men förmodligen är det väl mig det är fel på, iaf enligt service lämnarna :slå:

Ps, åker nog och tittar på en Lynx, synd att de inte har fyrtaktare.