Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Hallå!
Var och köpte min första Lynx förra veckan (min andra skoter än så länge).
Idag har jag bestyckat om den, satt 300/360 i förut och nu sitter det 380/400 som tydligen ska vara original. Galen skillnad!
Fick säkert 50 hästar.
Upptäckte även att toppackningen är kass så ska byta den imorgon.
Hur går man till väga med att tappa ur/lufta/fylla kylarvätskan?
Just nu sitter det gröna Arctic F7 skidor på som är alldeles för smala.
Är det värt att lägga pengar på tex CA Pro-skidor eller har ni något bra tips på andra prisvärda breda skidor ?
Har även hört att det förut var rätt populärt att byta till BigPipe-pipa samt Uni-filter.
Blir det stor skillnad om man gör det eller har ni andra tips om man vill "få ut det där extra"?
Mycket frågor men jag är ny både på modellen och relativt ny på skoter så jag vill lära mig så mycket som möjligt!
Skotern är förövrigt förlängd till 345 (summitboggie) med 32 mm matta.
/Johan
Var och köpte min första Lynx förra veckan (min andra skoter än så länge).
Idag har jag bestyckat om den, satt 300/360 i förut och nu sitter det 380/400 som tydligen ska vara original. Galen skillnad!
Fick säkert 50 hästar.
Upptäckte även att toppackningen är kass så ska byta den imorgon.
Hur går man till väga med att tappa ur/lufta/fylla kylarvätskan?
Just nu sitter det gröna Arctic F7 skidor på som är alldeles för smala.
Är det värt att lägga pengar på tex CA Pro-skidor eller har ni något bra tips på andra prisvärda breda skidor ?
Har även hört att det förut var rätt populärt att byta till BigPipe-pipa samt Uni-filter.
Blir det stor skillnad om man gör det eller har ni andra tips om man vill "få ut det där extra"?
Mycket frågor men jag är ny både på modellen och relativt ny på skoter så jag vill lära mig så mycket som möjligt!
Skotern är förövrigt förlängd till 345 (summitboggie) med 32 mm matta.
/Johan
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Öppna locket till expansionskärlet och släpp slangen som sitter under grenröret för att tappa ur.
När du luftar lyfter du upp fronten och startar motorn, så brukar luften hitta ut. Var beredd med att fylla på mer kylarvätska.
Jag har SLP Powder Pro skidor på min skoter. Trivs bra med dom. Fungerar bra på både led och i lössnö.
När du luftar lyfter du upp fronten och startar motorn, så brukar luften hitta ut. Var beredd med att fylla på mer kylarvätska.
Jag har SLP Powder Pro skidor på min skoter. Trivs bra med dom. Fungerar bra på både led och i lössnö.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Tack ska du ha. Vet du på ett ungefär hur mycket vätska som går i?RannerKing skrev:Öppna locket till expansionskärlet och släpp slangen som sitter under grenröret för att tappa ur.
När du luftar lyfter du upp fronten och startar motorn, så brukar luften hitta ut. Var beredd med att fylla på mer kylarvätska.
Jag har SLP Powder Pro skidor på min skoter. Trivs bra med dom. Fungerar bra på både led och i lössnö.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Mellan 2 och 57 liter, beroende på spill...
Nej, kommer tyvärr inte ihåg. Trots att jag bytt i en Cobra.
Men köp en 4-5liter oblandat. Alltid bra att ha extra glykol i garaget.
Nej, kommer tyvärr inte ihåg. Trots att jag bytt i en Cobra.
Men köp en 4-5liter oblandat. Alltid bra att ha extra glykol i garaget.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Hur hårt ska en Rave-670 gå ?
Har 345 matta med 32 kammar.
Men han vill som bara resa någon meter från stillastående.
Ska ta och smörja upp boggien och titta igenom lite samt kontrollera bestyckningen lite
men är det något annat man ska titta på ?
Tänkte även rengöra RAVE-ventilerna bara jag får köpt några O-ringar.
Har 345 matta med 32 kammar.
Men han vill som bara resa någon meter från stillastående.
Ska ta och smörja upp boggien och titta igenom lite samt kontrollera bestyckningen lite
men är det något annat man ska titta på ?
Tänkte även rengöra RAVE-ventilerna bara jag får köpt några O-ringar.
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
- Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
- Ort: Luleå / Niemisel
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Ett tips är att gå igenom variatorerna, byt slitdelar och fjädrar. Ofta är dom i dåligt skick, och man tappar väldigt mycket effekt då.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Skrev precis på Snowmobile och frågade om det.bcool skrev:Ett tips är att gå igenom variatorerna, byt slitdelar och fjädrar.
Ofta är dom i dåligt skick, och man tappar väldigt mycket effekt då.
Rengjorde avgasventilerna idag vilket blev en liten förbättring men inte riktigt bra.
Variatorer har jag knappt hållit på med men det är väl dags att lära sig!
Ska man renovera båda eller är det en som brukar slitas mer?
Vad ska man titta efter?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Hallå.
Var ute i helgen, var plusgrader och jag drog en annan skoter så min gick varm... Ena cylindern började även dö. Var säkert en kombination av flera saker men ca 0,5-1 liter kylarvätska gick att fylla på och det som försvunnit fanns i expansionskärlet, som tydligen INTE är återcirkulerande. Är det standard eller något hemmasnickrat? Vit behållare.
Hursomhelst, tog av cylindrarna ikväll och ena kolvarna är kass. Övre ringen på ena kolven är alldeles slapp och den undre var fastbränd/fastskuren. Förklarar ju även kompskillnaden som var på 1,3 kg. Dock verkar detta vara en tidigare skada då kompskillnaden fanns jag när jag köpte skotern, även om det inte blev bättre av händelsen i helgen. Visade sig även att geniet som bytt kolvar förra året använt packningsmassa både på cylinderfoten och toppen, fanns packningsmassa i vevhuset som täckte halva kanalen. Ska till en duktig kille imorn som ska hona cylindrarna och höra hur gamla han tror kolvarna är då de enligt säljaren endast ska gått två tankar. Roligt sånt här...
Var ute i helgen, var plusgrader och jag drog en annan skoter så min gick varm... Ena cylindern började även dö. Var säkert en kombination av flera saker men ca 0,5-1 liter kylarvätska gick att fylla på och det som försvunnit fanns i expansionskärlet, som tydligen INTE är återcirkulerande. Är det standard eller något hemmasnickrat? Vit behållare.
Hursomhelst, tog av cylindrarna ikväll och ena kolvarna är kass. Övre ringen på ena kolven är alldeles slapp och den undre var fastbränd/fastskuren. Förklarar ju även kompskillnaden som var på 1,3 kg. Dock verkar detta vara en tidigare skada då kompskillnaden fanns jag när jag köpte skotern, även om det inte blev bättre av händelsen i helgen. Visade sig även att geniet som bytt kolvar förra året använt packningsmassa både på cylinderfoten och toppen, fanns packningsmassa i vevhuset som täckte halva kanalen. Ska till en duktig kille imorn som ska hona cylindrarna och höra hur gamla han tror kolvarna är då de enligt säljaren endast ska gått två tankar. Roligt sånt här...
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Byta pipa.. då bör man också byta grenrör, bigpipe hade grövre än -97:an
men annan pipa & Uni-filter, då behöver man bestycka upp! och att bestycka upp nålarna/mellanregistret är inte lätt..
Sen får du ge dig på variatorerna efter de! ev annan helix, starkare fjäder i secundären osv.
Mitt råd är att satsa pengarna på att kosta på slitdelar och om du vill ha mer klös, högre kammar i mattan.
"Räcker inte de" får du byta dig en 800.
Så skulle jag tänkt.
Hade gott!
men annan pipa & Uni-filter, då behöver man bestycka upp! och att bestycka upp nålarna/mellanregistret är inte lätt..
Sen får du ge dig på variatorerna efter de! ev annan helix, starkare fjäder i secundären osv.
Mitt råd är att satsa pengarna på att kosta på slitdelar och om du vill ha mer klös, högre kammar i mattan.
"Räcker inte de" får du byta dig en 800.
Så skulle jag tänkt.
Hade gott!
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 12 februari 2014, 19:41
- Skoter: Rave 670 1993
- Ort: Jämtland
Re: Rave 670 ( 1993 ) Tips & frågor... ?
Jo har fått råd om just en bigpipe-pipa samt unifilter. Som sagt så är jag ganska färsk på skoter men varför är det trixigt med bestyckning till låg och mellanregistret? Höll på med huvudmunstyckena och det var relativt simpelt. Har bara kört några timmar med den så har inte lärt känna den riktigt så jag kommer behålla den denna "vinter" ut iallfall, men till nästa år vet man inte vad som händeradvmalmin skrev:Byta pipa.. då bör man också byta grenrör, bigpipe hade grövre än -97:an
men annan pipa & Uni-filter, då behöver man bestycka upp! och att bestycka upp nålarna/mellanregistret är inte lätt..
Sen får du ge dig på variatorerna efter de! ev annan helix, starkare fjäder i secundären osv.
Mitt råd är att satsa pengarna på att kosta på slitdelar och om du vill ha mer klös, högre kammar i mattan.
"Räcker inte de" får du byta dig en 800.
Så skulle jag tänkt.
Hade gott!
Har planer på att gå igenom variatorerna lite men har inte råd att lägga nå mer pengar nu då jag precis bytt kolvar och köpt nya skidor plus lite annat så plånboken börjar bli tunn, men absolut något jag ska ha i åtanke.
Tack för input och detsamma!
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772