Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Allt om Cobra chassiet. (1992-1997)
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av peltor »

Tyckte att original lyset sög så jag köpte en 30w ledramp från biltema och ett litet 12v batteri. Drog jord till minus på batteriet och en av + kablarna från h4 lampan till batteriet. Sedan så drog jag + till + på ledrampen och - till - funkade klockrent i 2h å lyste på bra men sedan så dog allt lyse. Hittade en glassäkring men den var hel H4 lampan kopplade jag bort å körde endast ledrampen på ljuskablarna. Är rädd att jag knäckt ljusspolen men förstår inte varför då ledrampen är på 30w och original lyset är på 45/55w.. finns det någon mer säkring än den uppe vid lyckthuset?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av RannerKing »

Nu är jag ingen expert på batterimontering på skotrar, men någon form av laddrelä måste nog användas.
Exakt vad som hänt vet jag inte, men batteriet bör ju i alla fall ha blivit överladdat.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av peltor »

Var kortis i bromslyckthuset...
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Inlägg: 156
Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Ort: Skellefteå

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av advmalmin »

Tror du har växelspänning till lyset, kolla de. Mät med en multimeter.. (Tror inte du har likriktad sänning till H4lampan) har jag rätt får du ingen vettig laddning av ditt "extra batteri"
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av MangE »

Jag hade kontakt med ett företag kring konvertering till LED lampor men de rekommenderade inte det om man inte hade någon som skyddade laddspolen.
Orsaken skulle vara att LED lampor lyser med någon form av fyrkantsvåg och kapar topparna som skapas i de här systemen för att jämna ut spänningen, detta skulle kunna orsaka spikar som avmagnetiserar spolen.
Ett batteri borde ju förhindra detta genom att "absorbera" topparna men jag är ingen expert själv så jag har funderat mycket på hur jag skulle lösa detta själv eftersom jag har samma problem med dåligt lyse och har funderat på Biltemas LED lilla ramp.
Följer tråden med intresse.
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av bcool »

Man måste absolut ha en likriktare om man ska ha ett batteri... Annars har man väl i praktiken 532 kortslutningar i sekunden i batteriet vid 8000 varv.
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av peltor »

Lödde ihop en likriktare idag och kastade batteriet. Tror inte att ledlampan kommer avmagnitisera laddspolen men det får väl tiden utvisa. Lyser då på sjukt bra i alla fall är riktigt nöjd! :) ska nog ta bort originallyktan å sätta dit nät och meshtyg istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av MangE »

Jag kommer nog att följa efter, vet dock inte hur jag ska lösa det än, törs nog inte lita på att det inte händer något eftersom det var killar som sitter och konstruerar LED lampor jag pratade med.
Men det är onekligen ett intressant ämne för oss som har lite äldre maskiner med knackigt lyse.
peltor
LynxTalk Member
Inlägg: 90
Blev medlem: 8 juli 2011, 21:39
Skoter: Lynx enduro 583 mod.

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av peltor »

Likriktaren gör ju så att strömmen bara går åt ett håll som jag förstått det. Så då går det ju ingen ström tillbaka till laddspolen från led rampen.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Enduro 583 ( 1996 ) Lyset slutat fungera... ?

Inlägg av MangE »

Likriktaren har en diod som stoppar den negativa strömriktningen, det är riktigt.
Men han pratade något om en fyrkantsvåg som av någon anledning störde ut, kan hända att det inte gäller för en likriktad spänning, jag ska försöka forska lite mer i ärendet.
Beskrivning av en likriktare:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktare
Skriv svar