Skoterskatt- Vad tror ni?

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av RannerKing »

http://www.nsd.se/nyheter/pitea/artikel ... ID=6091678

Snofed tar upp kampen för skoterskatt
Nu tar skoterägarnas riksorganisation Snofed upp kampen på allvar för skoterskatt.

Pengarna ska öronmärkas för underhåll av leder.

- Regeringen måste börja lyssna. Jag hoppas att skoterskatt ska vara införd inom två år, säger Peter Granåsen, ordförande i Snofed.


Skoterföreningarna, som ansvarar för lederna, har knäat länge under vikande medlemsantal och indragna anslag.

- Situationen är hopplös för många klubbar. De är hänvisade till ideellt arbete för att få in pengar, exempelvis grillkvällar, lotterier och så. Och det mesta arbetet med lederna är också ideellt. Den yngre generationen är inte pigg på att jobba ideellt, vilket innebär att allt färre drar ett allt tyngre lass, säger Granåsen.

Jäckviks skoterförening har exempelvis dragit igång ett projekt som syftar till att de som använder skoterlederna också ska betala för servicen. Den har studerat de system med betalleder som framgångsrikt används i Härjedalen, Dalarna och Jämtland.

"Lyxkonsumtion"

"Skoteråkning kan med fog sägas vara en lyxkonsumtion och den ska vi hantera själv", skriver föreningen i sitt informationsblad, enligt Piteåtidningen.

Granåsen tycker inte om utvecklingen. Snofed vill ha en övergripande avgift som betalas av alla som har en registrerad skoter och som gör att man får köra på alla leder.

- Det finns mellan 150 000 och 200 000 registrerade skotrar. Om man lägger skatten på 800 kronor per år så kan man bygga upp en nationell standard på lederna, säg fyra meters bredd och sladdning tre dagar per vecka. Vissa högtrafikerade leder kan vara fem meter och sladdas oftare. Andra kanske bara tre meter. Pengarna ska fördelas till klubbarna som får möjlighet att ersätta de som jobbar och investera i miljövänliga maskiner.

Bättre säkerhet

Granåsen ser fler fördelar.

- Vi skulle få säkrare leder av bättre kvalitet, bättre skyltning, fler vindskydd och stugor, möjlighet att dra leder runt sjöar och därigenom undvika drunkningsolyckor...

Vem skulle kontrollera att skatten är betald?

- Förhoppningsvis skulle polisen tycka det är lönt. Man kan också tänka sig någon form av ledvärdar.

Vilken kritik finns mot skoterskatten?

- Folk tycker att det är orättvist. Om man bara kör skoter två gånger per år, varför ska man då betala lika mycket som en som kör hela vintern? Vi måste också hitta vägar att få ut pengarna till klubbarna utan att det försvinner en massa på vägen i administration.

Ingen ny debatt

Debatten om skoterskatt har funnits länge. Men nu har Snofed bestämt sig för att driva frågan hårt och ända till högsta instans.

- Vi har utsett en grupp som faktiskt har sitt första möte i dag (läs torsdag) och som ska ta fram ett förslag. Sedan ska detta förankras på årsmötet och därefter drivas hårt. Snofed sitter med i snöskoterrådet där även tunga instanser som transportstyrelsen och länsstyrelsen är representerad, och det är rätt forum att lägga kraft på en skoterskatt i, säger Peter Granåsen.

- Regeringen måste börja lyssna. Bättre leder gynnar bland annat turismen. Jag hoppas att skoterskatt ska vara införd om två år och allra senast om fem år.

Av Jonny Vikström jonny.vikstrom@nsd.se, 0920-263017
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av RannerKing »

Personligen skulle jag kunna se en skoterskatt på 800:- för alla skoterägare med registrerad och påställd skoter.

Skulle det vara en skatt på 800:- per registrerad och påställd skoter, skulle jag betala 2400:-/per år! Inte kör jag mer skoter bara för att jag har fler!

Sen tvivlar jag starkt på att pengarna skulle bli rättvist fördelade. Hur mycket av all betald bil-skatt går till norr respektive söder? Fördelningen är knappast jämn...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
quvist
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 9 mars 2011, 23:32
Skoter: Lynx Brutal 850 -21

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av quvist »

Betalar vi inte nog skatt redan via bränslet :think:
Cirka 70% av bensinpriset är ju skatt så en skoterskatt är väl onödig
Men det är väl bra att det tas upp till diskussion men som sagt tidigare hur eller vars ska pengarna gå vilket län,stad,klubb och hur mycket pengar ska man få? ska det vara per medlem eller skoter det länet eller stad
Det tåls ju att tänka på eller ska staten bara samla in en massa skatt som klubbarna ska söka bidrag från
Får vi en skatt så kommer den att finnas för alltid :think:
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av Stoft »

Jag har inget emot att få betala säg 500:-/år oavsett hur många skotrar man har så klart.
Men kallar man det skatt så lär inte alla pengar gå till skoterklubbarna utan mycket hamnar nog hos staten också.
Kalla det för Snöskoteravgift och låt alla pengar gå till skoterklubbarna.

Hur pengarna skall fördelas tycker jag ska bero på hur många mil klubben har.
Flest mil mest pengar. Alla klubbar får till en början lika mycket men sen utöver det får varje klubb extra pengar ju mer ledmil de har.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
mbuffalo
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 februari 2011, 18:21
Skoter: Re-x E-tec 600

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av mbuffalo »

Jag tycker det är upp till klubbarna att marknadsföra sig och ta ut medlemsavgifter. Blir inte riktigt rätt att han som drar hem lite timmer en gång om året med sin aktiv grizzly måste betala 800kr ledskatt för att kunna ha skotern försäkrad och påställd.
Max_k
LynxTalk Member
Inlägg: 243
Blev medlem: 21 februari 2011, 21:50

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av Max_k »

Jag kan betala 800spänn per år, men då ska de fan hända nånting också..
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av RannerKing »

mbuffalo skrev:Jag tycker det är upp till klubbarna att marknadsföra sig och ta ut medlemsavgifter. Blir inte riktigt rätt att han som drar hem lite timmer en gång om året med sin aktiv grizzly måste betala 800kr ledskatt för att kunna ha skotern försäkrad och påställd.
Nej, det dom inte fattar är att just det kommer bli ett sanslöst stort antal som kommer köra avställt och oförsäkrat.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av Lynxfun »

RannerKing skrev:
mbuffalo skrev:Jag tycker det är upp till klubbarna att marknadsföra sig och ta ut medlemsavgifter. Blir inte riktigt rätt att han som drar hem lite timmer en gång om året med sin aktiv grizzly måste betala 800kr ledskatt för att kunna ha skotern försäkrad och påställd.
Nej, det dom inte fattar är att just det kommer bli ett sanslöst stort antal som kommer köra avställt och oförsäkrat.

Otroligt komplex fråga och mycket att ta hänsyn till, det ska ju vara en lösning som passar huvuddelen oavsett vilken typ av åkning man står för.

Det finns en viktig sak att komma ihåg, det finns ingen mer är NSD:s rubriksättare och någon yamahaåkare som pushar detta med skattebegreppet av någon konstig anledning när det är fullständigt uppenbart för alla som tänker rationellt att det aldrig kommer att bli tal om någon skatt, det viktiga är att på ett vettigt sätt lösa grundfinansieringen, sedan bör det finnas stora möjligheter för och i den lokala utvecklingen att bygga på med sponsorer, bidrag från olika instanser mm, allt beroende på just de lokala förutsättningarna, viljan och behoven.

Det kommer att lösa sig även för vårt favoritdjur då spårsändaren är monterad och spåren rör sig framåt även en dag som denna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skoterskatt- Vad tror ni?

Inlägg av 2stroke »

Lynxfun skrev:Det kommer att lösa sig även för vårt favoritdjur då spårsändaren är monterad och spåren rör sig framåt även en dag som denna
:tumme: :tumme: :tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar