Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av Stoft »

Ingen som har film på en Boondocker som inte är original i variatorerna så man får se hur pass de går?
Finns väldigt lite filmer generellt :)
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Minsta hastighet är 22km/h med variatorkittet. remmen tål det i 1 mil innan den fransar...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av Stoft »

:S
Hur kändes skivorna? Stekheta antar jag?
Att kunna köra 22km/h som lägst lät ju inte allt för roligt heller..
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
notna
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2012, 16:22
Skoter: Commandeer

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av notna »

Hade lite tid över igår kväll så jag testade att slänga i 21/49 drevningen igen tillsammans med en mjukare primär fjäder och den vart snudd på ännu stabilare i varven snö/led. Pang upp till 8000 och la sig där stadigt samtidigt som den vart rappare på gasen.Å visst fan blir motorn elakare med pipan hade 18g utan pipa med samma drevning och nu ligger jag på 21, så nog blir den starkare. Får se om jag kanske låter den vara så här nu, höll ner en kort sträcka då jag transporterade mig över en sjö och hade 147 på mätaren så den går nog fort för en lössnöare och den är STARK som en björn. Fan det är rätt kul att justera in variatorer ;;
notna
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2012, 16:22
Skoter: Commandeer

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av notna »

Vore kul å höra hur era går, bara nolla trippen slå ner en pinne på hundra och tvåhundra på ett packat spår. Sen nolla topspeeden och testa vad den reggar.Vore kul höra vad ni får för resultat?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Stoft skrev::S
Hur kändes skivorna? Stekheta antar jag?
Att kunna köra 22km/h som lägst lät ju inte allt för roligt heller..
Inte allt för heta, men då ligger ju remmen längst ner och det kanske är för lite snurr för att det ska bli ordentligt varmt i hela skivorna och remmen. Men det är ju ett konstant och ordentligt slir på remmen i den hastigheten. Körde så sakta som det bara gick efter krav av frun. Värst var väl snösprutet på henne redan i den hastigheten, men med en 4månaders baby med på kälken vill man ju inte gasa på så mycket. Sen var väl inte kälken den bästa för ändamålet.

Hur som helst så släppte skivorna om jag försökte köra saktare. Med kittet känns skotern mer "redo" och segar inte upp i varv som original. Perfekt för "Boondocking" med mycket pumpgasande men vid längre fullgassträckor tappar den lite varv. Har tyvärr inte haft möjlighet att montera mina HT-rollers och 21T drevet. Monterar dom i sommar.

Slänger i alla fall in en bild på verktyget som jag gjorde för QRS-variatorer. Fungerade riktigt bra.

Bild

En M12 gängstång, en kupolmutter, en urborrad 30mm vibrationsdämpare, 3st 12x35mm karosseribrickor, 2st urborrade 12mm skarvmuttrar, 2 vanliga M12 muttrar och ett nippelrör med ditsvetsad stor bricka och ena urborrade 12 mm skravmutter. Sen ett onödigt seriöst verktyg för att dra åt den.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
566136
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 juni 2013, 22:42
Skoter: Lynx Bonndocker 800 E-Tec 2011

Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av 566136 »

Macke78 skrev:Ja, 1,5-2g mer har jag nu, sen blir det ett mysigt starkt mellanregister :)
Diablo kittet funkar grymt fint mot pipan, 3500 i tillslag och grym respons, är sjukt nöjd!
Som kuriosa kan jag nämna att förra vintern skruvade jag hejvilt hela vintern för att få det som jag vill, har nog haft av primären 50ggr och sekundären ett tiotal, men det har det varit värt, för nu är jag hemma!
Har även satt dit momemtstag, styvare motorkudde och balanserat primären till i år, har nu 5sek variatorer även efter en 150 sväng på sjön och kör på en rem som började släppa cord för 3-40 mil sedan utan problem.

Ja, har sett bromsningar på en 11a med rör, ligger kring 160-162hk, dvs det som motorn ska ge standard enligt "reklamen"... ;)
Men den har väl endast 148hk som standar på 2011 enligt papprerna.. :S
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Någon som har koll på hur motorn upplever mild portning?

Alltså bara lite trevligare kanaler och utblås. Inget sönderfilande, bara förfinande.
Någon som gjort, läst eller hört något?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

I veckan hämtade jag ut en ny fjäder som Joe skickat. Primärfjäder; Högre tillslag, lägre sluttryck.
Tror på detta, återkommer när vi fått ytterligare några dm snö, utöver de 3dm vi har. ;)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
notna
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 november 2012, 16:22
Skoter: Commandeer

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av notna »

Skruvas det och testas nåt ännu? Själv är spi röret borta men nöjd ändå med 21/45 diablo kit viktat till 17g svarar den som satan på gasen. Vette fan om den gick bättre med pipan på, trodde aldrig jag kunde vikta så här lätt och ändå hålla varven under kontroll men testar man inte så får man inget veta :think:
Skriv svar