RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Man justerar från fullt stängd.
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

UmeRogga skrev:Man justerar från fullt stängd.
Från max hård alltså. Så jag vrider tex högfarts dämpningen till hårdaste och backar tillbaka till uppgett värde? Ursäkta om ja är trög men de här är en djungel för mig :)
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Ingen fara, forum är till för att fråga. :)
Japp, max hård och backa till angivet värde.
Grund inställ den och ut och pröva, justera sedan en sak i taget och prova igen.
Tar lite tid med fjädring i början, men kul att lära sig och skönt när man får till det bra.
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

UmeRogga skrev:Ingen fara, forum är till för att fråga. :)
Japp, max hård och backa till angivet värde.
Grund inställ den och ut och pröva, justera sedan en sak i taget och prova igen.
Tar lite tid med fjädring i början, men kul att lära sig och skönt när man får till det bra.
Samma sak med rebound då va? Tack så mycket, vore verkligen kul om man får till de här! :)
Men visst borde man ha lite mera rebound på centrum då ja spännt den fjädern? Och mindre på bakre då ja har en svagare fjäder, samt kanske lite mer kompressions dämpning på den?
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Kan vara så att du måste ha lite mer lågfart på bakre för att motverka viktförskjutning pga mjukare fjäder, men det beror också på hur dina främre fjädrar är stälda i preload.
Svårt att ge bra råd utan att veta vad du vill uppnå och vad du tycker är problem.
Hitta en bra teststräcka och ut och pröva, det är bästa rådet jag kan ge, sen är det bara att justera och pröva igen. :)
Sätt även små buntband på kolvstängerna, så ser du lätt hur mycket av fjädringen du använder.
Man vill ju använda maximalt, alltså ska den bottna lätt när du utsätter den för dom största hoppen/guppen.
Börja justera in framvagnen som du vill ha den innan du börjar med boggien.
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Tack så jättemycket!
Tycker dock att framänden funkar bra,
dämparna håller emot bra så länge jag inte klantar till det själv och landar konstigt eller på fel ställe :-)
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Jag kollade nu på min, lågfartskompressionen är mera spänd än vad racemanualen säger. Vanliga re800 som jag har kanske är mjukare chimsad än rs?
Högfarten är dock lurig att ställa då jag inte hör eller känner några 'klick lägen' på den, är de inte klick på den? En annan grej som jag undrar över är,
Med mera förspännd fjäder så står det i manualen att man ska flera klick från stängd än vide versa.
Jag förstår inte det?!? Tack för svar!:-)
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Ja RE är mjukare en RS.
Du kan inte ställa efter manualen och tro att det ska vara bra,
den visar bara en grundinställning av dämparna.
Ja mer fjäder brukar resultera i mjukare högfart, annars kommer den att bli väldigt stum.
Högfart har inga "klick" man får räkna varv.
Tänk dock på att fjädern är det som lyfter upp skoter och dämparen är den som dämpar,
aldrig bra med för mycket preload på fjädrarna,
då änvänds inte fjädringsvägen.
Om du är nöjd med framvagnen, grundställ dämparna i boggien och mät hur mycket "häng" du har i fjädringen med dig på.
Bra grund brukar vara 50 mm med förare.
Hur känns den?
Vad är du inte nöjd med?
Nilas
LynxTalk Member
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:34
Skoter: rave 800 12

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av Nilas »

Ok, intrssant! Problemet är att skotern känns stum att åka på(inget fel i det) samt har ingen som helst viktförskjutning och centrumdämparen slår igenom lite för lätt. Jag spännde centrum fjäder ca 5varv för det såg ut som den inte var förspäänd alls(har läst nu att det förmodligen ska vara så), satte dit -13s bakre fjäder som är 5nm svagare sam nya genomslagsgummin för 2veckor sen. Och resultatet blev följande:skotern stegrar lättare vilket jag uppskattar då det är lättare tt lyfta skidorna över diken och liknande samt den är lite mjukare att åka på rent allmänt. Det negativa är att den blev för mjuk bak och bottnar för lättare i mindre gupp bak och hoppar man lite hårdare så slår den igenom fram(syns på nya genomslagsgummina). Nu när jag läst på lite mera så ndrar jag om inte jag ska skruva på lite mera lågfart på bakte samt högfart och nåt klick rebound på främre? Tack rogga!
UmeRogga
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mars 2011, 14:15

Re: RE-800 ( 2012 ) Inställningar på KYB stötdämapre... ?

Inlägg av UmeRogga »

Ok, viktförskjutning påverkas av förspänning på fjädern och av lågfart.
Minska lågfart på bakre och du får mer förskjutning.
Om dämparna slår igenom, öka högfart.
Slår den igenom trots det är det shimsning som gäller.
Mitt förslag är, ställ in förspännigen på bakre efter din vikt och öka högfart.
Öka högfart lite fram.
Börja så och se hur det känns. Retur vill du ha ganska snabb, annars packar dömparen ihop i täta snabba gupp och skotern känns hård och stötig.
Jag har lagt "några" timmars justering på re -12an och re -07 som jag har här. :)
Skriv svar