Commander 600 E-Tec (2012) vinande ljud i hög fart

Allt om Lynx bredbandare.
Tojken
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 oktober 2011, 11:07
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Commander 600 E-Tec (2012) vinande ljud i hög fart

Inlägg av Tojken »

Jag skall snart in på årliga service och vill höra era synpunkter på följande: När jag kör pärlan i högre farter, dvs över 80 knyck så bröjar ett "vinande" ljud uppstå. Svårt att i den farten lokalisera var det kommer ifrån, men jag tror (hoppas) det kommer från remmen. Sen ljudet väl uppstått så försvinner det ej även om jag sänker hastigheten till 30-40 km/h. Men om jag saktar ner så att primärvariatorn går ur, så försvinner det och kommer inte igen förrän jag åter börjar köra rejält fort. :think:
Vad tror ni kloka här på lynxtalk, är det något jag borde ta upp med ÅF i samband med garantiservicen eller är det "bara" en kass rem??
Är väl mest orolig att det är något lager i växellådan som ligger och spökar, för att sen pajja när garantin går ut..
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander 600 E-Tec (2012) vinande ljud i hög fart

Inlägg av Lynxfun »

Givet att de bör kolla upp det på garantiservice även om det kan vara svårt att definiera var.

Om du konstaterat att det är framifrån motorrummet så kan du kolla med uteslutningsmetoden
-Remmen hel och ren
-Variatorerna servade och kollade i bussningar rullar mm, väl rengjorda, inga gamla remrester bakom primären osv.
-Ingen manuellstart som "ligger" på av någon anledning
-Snö, is under huv eller runt drivaxel, främre kylare osv
-Skit/skräp runt/under bromsskivan

Som sagt, kan vara mycket av det som rör sig i den "makalösa manicken"
Skriv svar