Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Ja , vibrationer finns det!

På min tidigare 09 fanns en knappt märkbar vibration runt vänster fotsteg vid visst varvtal , dock inte på något sätt störande eller obehagligt.

12:an kändes likadan till en början dvs inget direkt problem men efter inkörning när "barnvakten" släppte så vart det mer märkbara vibrationer som verkade öka lite till efterhand motorn vart mer inkörd, personligen är jag övertygad om att den märkbart "hårdare" gången på motorn efter inkörning är en av flera orsaker.

Empiriskt grundad uppfattning är att en Rotax behöver 800-1000 km för att släppa ordentligt, Etec troligen ytterligare 200-500 km.

Bytte motorkuddar till samma som satt i 09an men ingen ändring. För att helt slippa vibrationerna måste man hålla sig över 6200-6500 rpm men hur kul är det att tvingas hålla 100 knyck jämnt.

En enkel test för att definiera när/var det vibrerar från, ta lös remmen och tomvarva försiktigt runt 5500-6000 rpm ... voila! där kommer det vibrationer till fotstegen vilka verkar förstärkas mer under belastning/körning.

Är nog flera handlare som testat olika saker inom ramen för kundnöjdhet/kundanpassning som t ex variatorbalansering mm.

Minst 1 "konsumentmaskin" har varit på retur till R&D i Rovaniemi under första säsongen då Etec motorn kom och där ska de ha genomfört allt vad de kunnat för att minska de konstaterade vibrationerna.

Dock, finns ingen tillgänglig dokumentation eller lösning vilket ju kan få en att tro att de gör en struts....... och låter ÅF hantera de kunder som klagar. Logiskt sett borde detta innebära att det inte finns någon enkel=billig fix man kan göra så att säga "in-house" utan att det kanske skulle kräva fler inblandade som t ex Rotax som man iofs äger...

Min personliga uppfattning är att BRP är fullt medvetna om vad som orsakar problemet med de vibrationer vi kunder upplever

Är det ett matt typ problem ? Nej
Är det ett boggi typ problem ? Nej
Är det ett tolerans problem ? Ja
Är det ett motor typ problem ? Ja
Annat? Troligen

Varför tolerans och motor o annat?
Jag tror att det är kombinationen av ett antal faktorer som gör att vi får vibrationer i XU chassiet! Har kört mer än 10-talet smalbandare Lynx/Doo med 600 Etec motorn och i dessa chassien inte kunnat identifiera någon störande vibration.

Faktorer
XU chassiet..... kanske det skulle behövas en förstärkning/avvibrering på väl avvägd plats
Motormontage
Motorkalibrering/mappning
Toleranser motor och variator.

Som sagt tidigare, ingen enkel ekvation med de resurser man har själv i garaget, knappast lätt för en ÅF heller att göra något om de inte har support från Rovaniemi.

Det t ex skulle vara intressant att se resultatet av en fullständig balansering av vevaxel och de rörliga komponenterna i bägge ändar, med största säkerhet minskar vibrationerna!
Skulle man dessutom justera motorkalibrering, kanske genom att korrigera tändningen (dvs skit i miljön) en aning så torde motorn gå lite mjukare.


Vad som dessutom är märkligt är att man inte klagar på vibrationer borta i Nordamerika??
Tojken
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 oktober 2011, 11:07
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Tojken »

Jag är beredd att hålla med dig Lynxfun. Vi har att göra med en väldigt lång och väldigt bred maskin. Samtidigt som den är gjord i "modernt snitt", med aluminium, limmade/nitade beslag.
Sen tänker jag att den långa/breda mattan skapar en hel del massa som skall flyttas runt. Om mina tankar har någon substans så borde det bekräftas av att en 6900 "Alpine mod" borde vibrera än mer än våra commandrar. Någon som provat en sån?
p.s God Jul! :santa: d.s
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Tror inte att någon kört Ranger Alpinen ännu, dessutom knappast en maskin för vanligt folk. Redan den vanliga 1200an är på gränsen till ubåt (obs, helt personlig uppfattning :) ) och alpinen runt 400+ kg tankad och lär nog hålla sig i skidbackarna.

Har kört några timmar vardera med både 59 Yeti och 69 Yeti med 600 ACE motorerna förra vintern och med dessa kunde jag inte identifiera någon särskild vibration i chassiet och ned mot fotstegen i motsvarande hastighet som de uppträder på maskinerna med 600 Etec motorerna.

Därav tror jag inte att matta eller kammar är något stort problem i sammanhanget

Körde också 4 olika Commander 600 Etec 11/12 under fjolåret och de hade samtliga mer eller mindre vibrationer ned mot fotstegen i tidigare nämnt varvtalregister, dock besväras inte de ägarna direkt då de bytt från 10-15 år gamla 5-9 or , kör sällan över 30-40 km/h och är inte särskilt kräsna..

Därav slutsatsen att 600 motorn har något med saken att göra, iofs kan det ju hypotetiskt vara en samverkan bred och lång tillsammans med motorresonans som utmynnar i fotstegen.

Min personliga erfarenhet är också att vibrationerna minskar rejält när man drar en tyngre kälke/pulka i samma varvtal/hastighet som med tom maskin

Tekniskt skulle det inte vara svårt att definiera orsak, finns utmärkta instrument för vibrationstest där man kan placera ut ett större antal sensorer, analysera värdena och komma till slutsats och åtgärd, dock är det inga billiga apparater ....så det måste göras av t ex Lynx fabriken.

Lite märkligt också är att så få klagar??, man kan ju träffa en ägare ute i snön och de säger sig inte ha märkt något men när man bytlånar maskin känner man det direkt.
Hos min ÅF är det ca 15-20% som pratat om vibrationer, resten kör bara vidare i tystnad trots att mekanikern känner av mer eller mindre samma vibrationer på de flesta maskiner i bruk.

Kanske är så att vi ska hålla oss till att köra 5 km hemifrån och tillbaka för då märker man inte av det, kör man däremot en vettig o för mig normal dagsetapp på 100-150 km så blir det som sagt gränsande till störande
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholk

Inlägg av niak »

Balansera primärvariatorn och avvibrera motorstoppern genom att lägga gummi bakom den så får ni någorlunda hyfs på motorvibrationerna.
Variatorbalanseringen gjorde skillnad som natt och dag på min maskin men Åf blev inte glad.
På min GT 600 Sdi (2010) kommer en hel del vibrationer från matta/boggie och den går bäst med mattan så löst spänd som möjligt.
Skall någon gång i framtiden montera ett anti-stab kit som PPS-boggien är försedd med.
Kan kanske bidra med lite mer komfort i lågfartskörningen.
Skriv svar