Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander -13

Inlägg av Lynxfun »

Lone skrev:På -13 är det väl en lägre infästning av främre armen på boggieskenan, jämfört med -12'an
Vet inte exakt vad det kommer att innebära men jag misstänker att det påverkar attackvinkeln en del.

Själv har jag bara kört första årsmodellen av Commandern och den har inte PPS-boggien, min Ranger 49 har PPS-boggien och den är inte bra när det gäller att "komma upp" på snön och "flyta".
Kan den flyttade infästningspunkten vara ett försök att komma åt det här problemet, om det har funnits på commandern?
Har faktiskt inte kollat den detaljen på -13, dock finns möjlighet till lägre fästpunkt (förborrat) redan på -12, finns också annan fästpunkt för bakre övre infästningen.

Personligen har jag inte haft problemet, tycker t o m att E tec:n smyger upp lättare på snön då den går att köra på lägre än SDI:n.

Tror att för de flesta handlar det mer om att justera boggiedämparna efter den aktuella körningen dvs så mjuk förspänning som möjligt under lössnöperioden och därefter hårdare efter behag och där ger PPS:n fler variabler än RCG:n.
Icke att förglömma är balatan som ofta från leverans är för lång dvs felaktig för lössnökörning.

Men som sagt man måste testa olika inställningar och hitta den man trivs med själv.

Börjar man experimentera med infästningar osv så måste man komma ihåg att man även ändrar skidtryck, geometri osv vilket kan ge ett överraskande uppträdande när man minst anar det......
MaSt
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2012, 15:42

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av MaSt »

Har fått hem Commandern, verkar kanonfin.
Beställde inget snartsnöre men funderar på om jag ska sätta dit det på första servicen.
Vad tror ni?
Magnus
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av Lynxfun »

Trevligt, du lär bli nöjd!

Har själv ingen magnapull, har inte rört ett startsnöre på någon modern maskin de senaste 15 åren så jag ser det inte som nödvändigt.

Både SDI och Etec har startat ned mot -35 C, vrider man runt primären ett varv eller två för hand så startar de, säkert också i ännu lägre temp.
Fö så skulle Etec:n vara jvligt trögdragen manuellt i -30--40 C om man inte vrider primären ett varv eller 2 by hand.
Tojken
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 oktober 2011, 11:07
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av Tojken »

Kyb 46:or i boggien vore Nice...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av Lynxfun »

Helt ok.

Enda nackdelen med dämpare som har betydligt bättre uthållighet är att man kör för fort......

Kört ca 100 mil med ASA dämpare förra säsongen, riktigt skoj...

Om man ska prioritera är min uppfattning att störst nytta gör en uppsättning bra dämpare i framvagnen
då dessa ger en betydligt bättre och just uthållig kontroll än original C-36
Tojken
LynxTalk Member
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 oktober 2011, 11:07
Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av Tojken »

Lynxfun skrev:Enda nackdelen med dämpare som har betydligt bättre uthållighet är att man kör för fort......

Kört ca 100 mil med ASA dämpare förra säsongen, riktigt skoj...

Om man ska prioritera är min uppfattning att störst nytta gör en uppsättning bra dämpare i framvagnen
då dessa ger en betydligt bättre och just uthållig kontroll än original C-36
Nja, jag tycker nog att boggien är där du tidigare känner skillnad på din justering.
Beroende på om du kör själv, har passagerare, gropiga leder mm.
Jag satsar nog på boggie före framvagn..
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Inlägg av RannerKing »

Håller med er båda när det gäller dämparna... Med sämre dämpare i boggien känner man lätt när det tar stopp, om framvagnen inte hänger med boggien kan det ju däremot kännas som att man störtdyker i varje djupare gupp vilket inte är så trevlig. Jag tycker att man är så illa tvungen att uppdatera båda jämlikt...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar