RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
jimmy800
LynxTalk Member
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 februari 2011, 21:11
Skoter: lynx Re 800

RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av jimmy800 »

Tjena!
Märkte häromdan att en av mina Clickers på preimärvaritorn har lossnat och farit iväg.
Ska nu inköpa Quick Clickers är de bara att stoppa in den nya Clickern där de saknas en?
Eller måste jag nu ta isär variatorn för att få in den nya?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Lynx re 800-09 Clickers problem

Inlägg av DrMussla »

jimmy800 skrev:Tjena! Märkte häromdan att en av mina Clickers på preimärvaritorn har lossnat och farit iväg. Ska nu inköpa Quick Clickers är de bara att stoppa in den nya Clickern där de saknas en? Eller måste jag nu ta isär variatorn för att få in den nya?


Nej du behöver inte ta loss variatorn, men det är väl lika bra att ta isär den och rengöra när du ändå är igång. du kan ju samtidigt se över ramper och rullar m.m.
jimmy800
LynxTalk Member
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 februari 2011, 21:11
Skoter: lynx Re 800

Re: Lynx re 800-09 Clickers problem

Inlägg av jimmy800 »

Okej tack för svar! Ja de blir väl till att montera isär och se över grejerna! :)
jimmy800
LynxTalk Member
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 februari 2011, 21:11
Skoter: lynx Re 800

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av jimmy800 »

En fråga som nån kanske kan svara på. Skulle ta lös premiärvaritorn idag för översyn och rengöring tog lös centrumbulten och trodde att de bara var att ta lös den yttre delen av variatorn som korset sitter i, fick inte löst den med handkraft.. For på jobbet och hämta en avdragare och trodde då att problemet skulle lösas enkelt men icke! Sitter som f*n :| ..mins på min gamla rave att de bara var att släppa på centrumbulten och dra ut variatorn .. Är de nått mer man måste släppa på än centrumbulten? Eller går de inte att ta lös yttre skivan? Kan en varmkörning lätta problemet?. Vet att vattentricket funkar men håller på utomhus och är bara i behov att ta lös den yttre delen av variatorn.

tack på förhand.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av 2stroke »

jimmy800 skrev:En fråga som nån kanske kan svara på. Skulle ta lös premiärvaritorn idag för översyn och rengöring tog lös centrumbulten och trodde att de bara var att ta lös den yttre delen av variatorn som korset sitter i, fick inte löst den med handkraft.. For på jobbet och hämta en avdragare och trodde då att problemet skulle lösas enkelt men icke! Sitter som f*n :| ..mins på min gamla rave att de bara var att släppa på centrumbulten och dra ut variatorn .. Är de nått mer man måste släppa på än centrumbulten? Eller går de inte att ta lös yttre skivan? Kan en varmkörning lätta problemet?. Vet att vattentricket funkar men håller på utomhus och är bara i behov att ta lös den yttre delen av variatorn.

tack på förhand.
Din skoter har en TRA-7 variator och de har en kona istället för splines som på äldre TRA variatorer, därför lossnar inte den yttre skivan bara så där.
Enklast är att ta bort hela variatorn med tex vattentricket och sedan skruva in variatorbulten i den fasta skivan och sedan dunka bulten inklusive variatorn mot en planka som ligger på ett betonggolv.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av simon »

Har hela clickerskruven åkt ut så får du inte in den igen utan att plocka isär.
jimmy800
LynxTalk Member
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 februari 2011, 21:11
Skoter: lynx Re 800

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av jimmy800 »

simon skrev:Har hela clickerskruven åkt ut så får du inte in den igen utan att plocka isär.
jodå gick utan större problem att få in clickern igen..
jimmy800
LynxTalk Member
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 februari 2011, 21:11
Skoter: lynx Re 800

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av jimmy800 »

2stroke skrev:
jimmy800 skrev:En fråga som nån kanske kan svara på. Skulle ta lös premiärvaritorn idag för översyn och rengöring tog lös centrumbulten och trodde att de bara var att ta lös den yttre delen av variatorn som korset sitter i, fick inte löst den med handkraft.. For på jobbet och hämta en avdragare och trodde då att problemet skulle lösas enkelt men icke! Sitter som f*n :| ..mins på min gamla rave att de bara var att släppa på centrumbulten och dra ut variatorn .. Är de nått mer man måste släppa på än centrumbulten? Eller går de inte att ta lös yttre skivan? Kan en varmkörning lätta problemet?. Vet att vattentricket funkar men håller på utomhus och är bara i behov att ta lös den yttre delen av variatorn.

tack på förhand.
Din skoter har en TRA-7 variator och de har en kona istället för splines som på äldre TRA variatorer, därför lossnar inte den yttre skivan bara så där.
Enklast är att ta bort hela variatorn med tex vattentricket och sedan skruva in variatorbulten i den fasta skivan och sedan dunka bulten inklusive variatorn mot en planka som ligger på ett betonggolv.
aha okej varför väljer man att gå ifrån en sån bra lösning som på dom gamla TRA variatorerna??.. så mycket service vänligare tänker ja....
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2316
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av 2stroke »

jimmy800 skrev:Varför väljer man att gå ifrån en sån bra lösning som på dom gamla TRA variatorerna ?
...Så mycket service vänligare tänker jag.
För normala effekter håller det bättre samt att det förenklar tillverkningen.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: RE-800 ( 2009 ) Problem med TRA clickers... ?

Inlägg av simon »

jimmy800 skrev:
simon skrev:Har hela clickerskruven åkt ut så får du inte in den igen utan att plocka isär.
jodå gick utan större problem att få in clickern igen..
Är det inte så att det ligger ett par brickor på insidan som ramlar därifrån om man drar ut skruven? Eller minns jag fel?



Den dubbelkonade variatorn kom väl först på V800 fyrtaktarna då splinesvariatorn skakade sönder på nolltid på den.
Jag föredrar helt klart splinesvariatorn, en av de få fördelarna som finns/fanns med TRAn var ju att man enkelt kunde "sparka loss" ytterskivan ute i kylan och ta med sej den delen in.

S__ns-dubbelkonevariatorn ska ju loss helt och hållet vad än man ska göra, det är väl bara en tidsfråga innan man har en knäckt avdragare fast i veven/variatorn...
Skriv svar