RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Peterl
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 februari 2012, 23:10

RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av Peterl »

Hej, var ute och körde i helgen. Skotern gick skitbra, for förbi på macken och tanka, efter de vägra den starta, hel jävla död. Vart milt irriterad och bogesera hem den. Den har gnista och komp, varken startar eller ens reagerar om man ger den en sup. Har provat byta stift, ingen skillnad. Har haft lös och rengjort gasarna, ingen skillnad. Har provat slanga ur tanken och i med ny soppa, ingen skillnad.
Om nån skulle veta vad de kan va skulle jag bli jävligt tacksam
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av MangE »

Den tar inte tjyvluft någonstans i bränslesystemet?
Kanske ganska stor skillnad men jag hade en motorsåg (tvåtakt iaf ;) ) som jag körde en tank, gick klockrent och sedan tankade jag den varefter den vägrade starta.
Problemet var att bränsleslangen hade lösts upp, förmodligen av etanolen in bränslet eftersom det var en gammal motorsåg!
Bytte ut den mot en ny och sedan gick den som aldrig förr.
Tror vi provade med att ge den en sup också och det hjälpte inte trots att den fungerat fem minuter före, detta är något år sedan så jag är inte säker på vad vi provade innan jag tog hem den och skruvade isär den.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av RannerKing »

Reagerar den inte ens om du ger den en sup så bör det fortfarande vara fel på tändningen...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Peterl
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 februari 2012, 23:10

Re: RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av Peterl »

Joo bör ju vara de, finns de nån möjlighet att stiften har gnista när dom är lösa men inte när man skruvar in dom?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av DrMussla »

Peterl skrev:Joo bör ju vara de, finns de nån möjlighet att stiften har gnista när dom är lösa men inte när man skruvar in dom?
Japp det kan man ha om spolen är lite halvkass eller att kablarna är dåliga kan de ibland slå gnistor brevid istället.
bramserud
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 februari 2016, 20:34
Skoter: boondocker 3900 ds

Re: RS-600 ( 2012 ) Vägrar starta trots gnista... ?

Inlägg av bramserud »

Om tändspolen är halv kass så kan den ge så svag gnista att den "slocknar" av kompet i motorn, men funkar när du har stiftet ute. Sen vet jag inte hur det funkar på dom där, men om tändplattan eller motsvarande lossnat/flyttat på sig så kan den ju tända men vid fel tillfälle, då går det ju dåligt.
Skriv svar