LYNX 2019

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
göran brodin
LynxTalk Member
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 mars 2011, 08:45
Skoter: Lynx xtrim re 850 2018

Re: LYNX 2019

Inlägg av göran brodin »

* 21/4 är sista datum för Build Your Ride ( Utvalda tillbehör monterat på fabrik )
* 31/5 är sista datum för Sisu Offer ( 5000 kr rabatt eller tillbehör för 6000 kr )
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: LYNX 2019

Inlägg av simon »

Aha, jamendåså.

Tack!
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: LYNX 2019

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Jahapp, har fått ett mellan tummen och pekfingret-pris på en BD RE 3900 och det är ju onekligen den rätta BRP-maskinen för mej.

Problemet är att en SKS 850 155" är säkerligen den rätta Polarisen för mej också =)

Lynxen har fördelen 4 års garanti men ett gigantiskt frågetecken när det kommer till remmarna....

Polarisen har en jättefördel i variatorer men har ett litet frågetecken i den nya motorn samtidigt som dom snålt nog bara ger två års garanti..... Polarisen är 10-15k billigare också lite beroende på hur man lyckas med prutningen där.
Jajja, ska hursomhelst kika med kött-ögat på båda innan jag bestämmer mej, båda roadshowerna passerar i närheten innan försäsongsbokningstiden går ut.

Är det förresten någon som har koll på utifall att sekundäraxel osv är samma fortfarande på Radien som det var på XP/REX? Har ju nämligen kvar mitt Team Tied conversion kit.....

Edit: Fick ett ytterst kort svar från Venom Products angående sekundäraxeln och G4/Radien har tydligen kortare sekundäraxel än XP. Han sa däremot inget om vart på axeln den var kortad men jag antar mellan lagerlägena för annars så tycker jag det borde det ju gå använda XP-axeln om man trixade lite.
Inte samma axel den är kortare på radien men det går väl att svarva om den till radien.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: LYNX 2019

Inlägg av simon »

DrMussla skrev:
simon skrev:Jahapp, har fått ett mellan tummen och pekfingret-pris på en BD RE 3900 och det är ju onekligen den rätta BRP-maskinen för mej.

Problemet är att en SKS 850 155" är säkerligen den rätta Polarisen för mej också =)

Lynxen har fördelen 4 års garanti men ett gigantiskt frågetecken när det kommer till remmarna....

Polarisen har en jättefördel i variatorer men har ett litet frågetecken i den nya motorn samtidigt som dom snålt nog bara ger två års garanti..... Polarisen är 10-15k billigare också lite beroende på hur man lyckas med prutningen där.
Jajja, ska hursomhelst kika med kött-ögat på båda innan jag bestämmer mej, båda roadshowerna passerar i närheten innan försäsongsbokningstiden går ut.

Är det förresten någon som har koll på utifall att sekundäraxel osv är samma fortfarande på Radien som det var på XP/REX? Har ju nämligen kvar mitt Team Tied conversion kit.....

Edit: Fick ett ytterst kort svar från Venom Products angående sekundäraxeln och G4/Radien har tydligen kortare sekundäraxel än XP. Han sa däremot inget om vart på axeln den var kortad men jag antar mellan lagerlägena för annars så tycker jag det borde det ju gå använda XP-axeln om man trixade lite.
Inte samma axel den är kortare på radien men det går väl att svarva om den till radien.
Inte säkert. Team-axeln är ihålig förutom stumparna i ändarna så frågan är hur mycket man törs ta. Men jag ska se om det går luska ut hur mycket man behöver ta bort.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: LYNX 2019

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:
DrMussla skrev:
simon skrev:Jahapp, har fått ett mellan tummen och pekfingret-pris på en BD RE 3900 och det är ju onekligen den rätta BRP-maskinen för mej.

Problemet är att en SKS 850 155" är säkerligen den rätta Polarisen för mej också =)

Lynxen har fördelen 4 års garanti men ett gigantiskt frågetecken när det kommer till remmarna....

Polarisen har en jättefördel i variatorer men har ett litet frågetecken i den nya motorn samtidigt som dom snålt nog bara ger två års garanti..... Polarisen är 10-15k billigare också lite beroende på hur man lyckas med prutningen där.
Jajja, ska hursomhelst kika med kött-ögat på båda innan jag bestämmer mej, båda roadshowerna passerar i närheten innan försäsongsbokningstiden går ut.

Är det förresten någon som har koll på utifall att sekundäraxel osv är samma fortfarande på Radien som det var på XP/REX? Har ju nämligen kvar mitt Team Tied conversion kit.....

Edit: Fick ett ytterst kort svar från Venom Products angående sekundäraxeln och G4/Radien har tydligen kortare sekundäraxel än XP. Han sa däremot inget om vart på axeln den var kortad men jag antar mellan lagerlägena för annars så tycker jag det borde det ju gå använda XP-axeln om man trixade lite.
Inte samma axel den är kortare på radien men det går väl att svarva om den till radien.
Inte säkert. Team-axeln är ihålig förutom stumparna i ändarna så frågan är hur mycket man törs ta. Men jag ska se om det går luska ut hur mycket man behöver ta bort.
Ja då blev det värre, borde gå att köpa en shortshaft axel och pula dit isof.
DrDryyls
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 oktober 2012, 20:48
Skoter: Xtrim SC 600 e-tec (2017)

Re: LYNX 2019

Inlägg av DrDryyls »

simon skrev:Förresten. Är det någon som vet varför Lynx anger sista maj som slutdatum på Sisu offer på hemsidan men pratar på Facebook om att man ska beställa sin Lynx före 21 april??

Tryckfelsnisse på ett av ställena eller skiljer det något beroende på när man beställer?
Ena datumet är väl build your ride och det andra är väl rabatten?
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: LYNX 2019

Inlägg av simon »

DrDryyls skrev:
Ena datumet är väl build your ride och det andra är väl rabatten?
Jo så är det verkar det som.

Ny fråga. Velar fram och tillbaks, nya 600 eller 850??...... Hade jag varit mer man än jag är hade jag tagit 600an utan att tveka men lite barnslig är man ju ändå så 850n lockar......

Kikar på Xterrain 600 i 3900 utf. Den har ju enkla "cykelpumpar" runt om. Grejen är att jag har en full uppsättning RS-dämpare sparat sen förra vändan i "Lynxträsket". Framdämparna passar och det borde även bakre boggidämparen göra. Men hur stor skillnad är det i längd på främre boggidämparna mellan PPS DS och den gammeldagsa PPS med länkage på främre dämparen? Skulle schimsning skilja för mycket är det inga problem, det kan jag göra själv hemma bara den fysiskt går dit så är det lugnt.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: LYNX 2019

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:
DrDryyls skrev:
Ena datumet är väl build your ride och det andra är väl rabatten?
Jo så är det verkar det som.

Ny fråga. Velar fram och tillbaks, nya 600 eller 850??...... Hade jag varit mer man än jag är hade jag tagit 600an utan att tveka men lite barnslig är man ju ändå så 850n lockar......

Kikar på Xterrain 600 i 3900 utf. Den har ju enkla "cykelpumpar" runt om. Grejen är att jag har en full uppsättning RS-dämpare sparat sen förra vändan i "Lynxträsket". Framdämparna passar och det borde även bakre boggidämparen göra. Men hur stor skillnad är det i längd på främre boggidämparna mellan PPS DS och den gammeldagsa PPS med länkage på främre dämparen? Skulle schimsning skilja för mycket är det inga problem, det kan jag göra själv hemma bara den fysiskt går dit så är det lugnt.
Nya 600:an går bra men 850 går hiskeligt sjukt mega bra :D Om du kan mojsa dämparna själv är det väl inget problem egentligen, bara att korta dem om de är för långa.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 477
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: LYNX 2019

Inlägg av simon »

Handlaren som varit och provkört nymaskinerna skröt på nya 600an. Sa att den var i samma klass som gamla E-tec 800-ish. Lägre toppeffekt men bättre gassvar. Jajja, han skulle få hem en provkörningsmaskin på någon vecka så då får man väl vara förbi och känna lite.
Var och provkörde en -18 BD 4100 för att känna hur motorn gick och den var helt OK, gick riktigt fint. Men då man kört Polaris ett par år är man ju inte ovan gassvar =)
Variatorer och drevning kändes åt helvete däremot. Möjligt att den var mixtrad med men det fattades mycket.....

Korta kolvstänger på dämpare med returjustering är lite meckigt, och korta dämparrör nästan ännu värre. Sen så är faktiskt risken att DS dämparen är längre....
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: LYNX 2019

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:Handlaren som varit och provkört nymaskinerna skröt på nya 600an. Sa att den var i samma klass som gamla E-tec 800-ish. Lägre toppeffekt men bättre gassvar. Jajja, han skulle få hem en provkörningsmaskin på någon vecka så då får man väl vara förbi och känna lite.
Var och provkörde en -18 BD 4100 för att känna hur motorn gick och den var helt OK, gick riktigt fint. Men då man kört Polaris ett par år är man ju inte ovan gassvar =)
Variatorer och drevning kändes åt helvete däremot. Möjligt att den var mixtrad med men det fattades mycket.....

Korta kolvstänger på dämpare med returjustering är lite meckigt, och korta dämparrör nästan ännu värre. Sen så är faktiskt risken att DS dämparen är längre....
En std 850 ds tycker jag går helt okej även i variatorerna, blev ännu bättre med neddrevningen OBS! nu pratar jag för lössnö åkning enbart. Vi tog fram v-kit till 37 och 39 or och då fick man en helt nytt ryt maskinen. Tänkte du kunde lägga i en stopp i dämparn istället för att kapa dem ;)
Skriv svar